Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1033 ggr
reddie
0

Öppen lucka under transport

I dag när jag åkte hem från skolan längs E4 så hamnade jag bakom en transport. Jag blir alltid nyfiken om det åker någon häst där o.s.v.
Den övre lyckan var nerfälld så jag såg ett par öron som stack upp och sedan ett brunt huvud.
Jag reagerade lite på att lyckan var öppen eftersom jag alltid åker med den stängd. Tycker att det på något sätt känns säkrare då man stänger ute oljuden bättre.

Hur gör ni när ni transporterar?

Anna
0

Får man åka med den öppen? Trodde att man inte fick det.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

DojoKelder
0

Jag trodde med att den måste vara stängd om man har häst i..

lisette
0

beror helt och hållet på vädret. är det varmt så har jag luckan nere. aldrig helt stängd…

Cydonia
0

Jag skulle aldrig ha luckan helt öppen - tänk om något läskigt dundrande åker förbi? Hästen KAN ju faktiskt få panik…

mazze
0

#4 Kompisens häst får panik om man stänger luckan.

#1 Förut fick man inte åka med luckan öppen. Det är lagligt såvida hästen sitter fast.

Jag åker med öppen lucka beroende på väder o vind.

MiaMaria
0

Jag åker aldrig med luckan öppen. Däremot finns två olika stängningssteg samt bra ventilation.

gejsa
0

Vi stänger vår lucka men inte helt. Finns två stängninar på låset. Vi inbillar oss att det kommer inte lite mer luft då.

Ingen lag på att ha luckan stängd. Men det föredras ju. En del hästar kan ju få panik om dom vänder sig om och ser en stor lastbil ligga och flåsa i baken på dom.

Har hört historier om hästar som har kastas sig så mycket så trp vält och gått sönder osv.

Snuttan2
0

Jag har för mig att reglerna säger som så att man ska ha luckan uppe om det inte är väldigt varmt eller finns annat starkt själ…

Jag skulle inte vilja köra med luckan nere, hästen får ju in mer avgaser då, hör mer buller, kommer någon stor lastbil bakom kan den kanske se den och känna sig trängd osv.
Jag känner även en person som har en mkt vig överaktiv häst som tog sog loss och valde att hoppa ur… Inte det bästa :(

gejsa
0

Hi,hi vi skrev nästan likadant snuttan.

mazze
0

Satt ni brevid varandra ;) eller?

gejsa
0

#10# Ha, ha nej, men man kan nästan tro det. Känner att jag nog kan lämna över Sorro till henne utan att vara så orolig ändå.

skogsdimmans
0

Urdrag från djurskyddsmyndigheten.

2 § Ett transportmedel ska vara konstruerat på ett sådant sätt att det är rymningssäkert samt skyddar djuren mot strängt klimat, nederbörd, blåst, starkt solljus och kraftiga väderväxlingar.

mazze
0

Varför ska du vara orolig? Det går nog bra ska du se. Snuttan fixar nog det =) Hon har ju oss här bara ett knapptryck iväg ;)

gejsa
0

#13# Just det, jag behöver inte vara orolig skrev jag ju. hehe

Fast man är ju lite mammig med sina djur. Det är inte bara att skicka iväg dom precis.

Cilla89
0

Aldrig luckan öppen..

mazze
0

#14 Vet vad du menar ;)

Ida_79
0

Vi har sån där rullgardin på vårt släpp så det är typp som myggnät så min pålle se allt som händer bakom det tycker jag är kanon.. det är juh ett nyare släpp -06a.. haft det ett helt år nu.. hel nöjd med detta släp,även hästen älskar det med all lyx:)

davidia
0

jag skulle aldrig kunna ha luckan nere.jag tycker att ljuden kan hålla sig så mycket utanför transporten som möjligt.jag hatar att köra hästar i transport.när vi körde arne till veterinärköliniken så var jag orolig en hel vecka i förväg,för att frakta honom dit.såg en massa tankar framför mig….så jag skulle vara ännu mera orolig av att ha den lilla luckan öppen.

wewwa
0

Om det är väldigt varmt ute så har vi den öppen, annars alltid stängd. Men det är extremt sällan vi behöver åka transport.