Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 2948 ggr
Rafflan
0

Gillar han det eller inte?

Min häst är ju en duracell kanin med energi så det slår i taket, så har försökte ge honom kraft för hästar i lätt arbete, minskat mängden, funka inte. Gav honom musli istället för hästar i lätt arbete, minskat mängden, men nej så nu tog jag hem hö i pellets form

"höpellets är tillverkat av torkat hösilage.
Höpelletsen innehåller inga tillsattser."

Men när jag slängde i en näva i krubban åt han inte upp det lika snabbt som sitt vanliga foder? vanligt viss slickar han rent krubban direkt, nu var det några pellets bitar kvar, han åt upp allt snabbt men inte lika snabbt som vanligt? Så blev lite orolig att han inte gilla det?

När jag blanda det med hans vanliga mat slank allt ner på en gång :P

PS: Ger pellets pga att han sparkar så i väggen annars att jag är rädd att han ska göra sig illa…

LinaN
0

Sätt upp en ljuddämpande matta där han sparkar. Det skyddar benen ochs änker ljudet. En del hästar sparkar och beter sig bara för att de har lärt sig att gr de så så kommer människan med mat.

Så om du ska ge honom pelletsen, vänta tills han slutat sparka. Det tar tid men efter ett tag så lär de sig att det är bättre att sluta sparka för då kommer maten snabbare.

I mitt stall så får den hästen som sparkar i boxväggarna när de ska ut får vänta tills sist. Och det fungerar förvånansvärt bra.

Sen kan inte jag låta bli att tycka det låter som hästen är hungrig, får han tillräckligt med hö? Hönät? begränsad fri tillgång?

Olater som att sparka vid fodring kan komma av lindrigare magsår som gör att hästen dels har ont i magen och dels gör hästen stressad vid mattiden.

Sen angående pelletsen, ibland tar det tid för att de ska vänja sig vid smaken. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sarah
1

Varför ge kraft alls om han har energi så det räcker? Ge proteintillskott som ex lucern istället. INgen extra energi och förmodligen en mer harmonisk häst.

Rafflan
0

#1 han har ju inte fått någon pellets när han gjort så, utan man har fått hålli tummarna att han inte ska skada sig, annars lär han sig ju att han tjänar på det beteendet.

Han sparkar inte vid utfodringen, men om man ger alla hästarna mat och honom bara hö och sen gör sig klar att gå därifrån börjar han sparka.

Han får 10 kg hö/dag och är 155 i mkh, och står på halm som han gärna äter så ingen matbrist för honom, snarare börjar han bli riktit fet sen han fick halm ;)

#2 eh, därför han ska få hö pellets?! som inte ger något, som att ge mer hö men i pellets form :P

Lucern skulle göra honom fet som en gris då han har lätt att gå upp i vikt :P

Zahara
0

riv lite morröter och äpple och ge en näve i stället, smula ett knäckebröd, räcker ju att där är lite lite han får i krubban :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Rafflan
0

#4 morötter och äpplen blir dåliga så snabbt när det är varmt…

LinaN
0

#3 oroar du dig för skador så sätt upp en matta, en gammal trasmatta som man SKRUVAR upp (inte spikar, risken är för stor att spiken lossnar och hamnar i ströet och i värsta fall i hovar/muskler) så minskas oväsendet. Och det är inte lika skoj för din häst att sparka då det inte ger den effekt han vet att det gör, dvs det smäller och han får i bästa fall uppmärksamhet. Hästar är rätt smarta och tränar sina människor ;)

Sen att en häst ska sparka sönder sig så krävs det mer än att sparka litet i boxväggen. Det är för mig iaf ljudet som är mest störande. Det är som om du skulle ställa dig med dina stålhättekängor och sparka i en dörr. Det känns men gör inte direkt ont. Hästens ben och hovar kan stå emot mycket hårdare smällar än du med dina kängor tex ;)

Om han hade fått mer hö skulle han inte äta av halmen. Jag märkte stor skillnad när jag satte Harry på halm igen, han blev klotrund. Men då fick han bara 5kg hö på kvällen, 1½-2kg på morgonen och sen fri tillgång i hagen. Körde jag in 4 kärror halm så satte han i sig garanterat 2. Fick strö som en idiot.

Sen köpte jag ett hönät i Caisas shop, modell stor, och knökade fullt med hö. Då pratar vi en 10-12kg hö i hönätet. Det räcker hela natten för honom OCH halmen blev helt plötsligt drygare :) Och han började smalna av. Halmen är ju i stort sett bara bukfylla och gör precis det, fyller ut buken så de blir tjocka ^^

Hästar är designade för att äta 16-18 timmar om dygnet. Då räcker inte 10kg långt. Samt att hästens mättnadskänsla sitter i tuggmusklerna och inte i magen :D

Sarah
0

Du blandar i hans vanliga mat så det slank ner direkt… då antar jag att det är annat än höpellets där? Därav frågan om kraft.

LinaN
0

#7 menar hon inte att om hon jämför med hans vanliga mat så äter han pelletserna långsammare? Han fick ju mysli innan. :)

sofiek90
0

Testa att ge mer grovfoder och bara mineraler i krubban. Dela mineralgivan på så många mål/dag som hästarna i stallet får mat i krubban varje dag. Då får han något också.

MVH

Sofie

Gronstedt
0

10 kg hö låter väldigt lite. De flesta hästar i den storleken som jag känner får minst 10-12 kg hösilage per dygn.

Rafflan
0

#9 men en daglig dos på mineraler är ju så lite?

#10 nej då, har häst i stallet på 170 i mkh som äter 10 kg/dag ;)

Och då han tidigare vart dålig på att äta hö så känns det som att så länge han äter upp dem här 10 kg så är det bra :)

sofiek90
0

#11 Jag delar ½dl mineraler på 3 mål. Visst är det lite, men det är något i krubban och det räcker.

MVH

Sofie

Gronstedt
0

#11: Jag tänkte baklänges. Igen. Skäms

Uss
0

TS; varför ska han gilla det? Det räcker väl att det fungerar så att han inte sparkar i väggen. Om han inte slickar krubban eller slänger i sig maten i ett nafs spelar väl ingen roll iom att han (som jag uppfattar det) inte behöver kraften för att hålla hullet??

kaka1234567
0

#11. Det är jävligt lite för en så stor häst min häst är 173 bara 3 cn större och får 15 kg hl daglige. . Vi har en d ponny som får 13.5 kg och är lätt född . Om hästen får stor Mange är den inte fet snarare protin brist . Det med morötter och äpplen är trams köper in morötter och lägger i man behöver inte ja stor mängd morötter i äpplen . Och att de håller ganska länge . Sen det är väll bra att han i te stressar i sig maten det är de jag strävar efter . Jag ger müsli som får min häst att tugga långsammare som inehåller mineraler och vitaminrer . Och ska sluta med de helt och ge honnom morötter och äpple. Har gjort de förr och ska göra de igen. Och han tävlar och tränas hårt . Han blev väldigt bukig ett tag de av protin brist nu börjar magen försvinna och muskler byggas . Han tränas lika hårt som innan men nu när ahn fått lucern börjar han bygga upp muskler istellet för att fylla bucken

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[exotic]
0

#15 Det står ju att ts häst är 155 cm.

kaka1234567
0

16 hon sa att en häst i stallet som hon står på äter 10 kg dag vilket är alldeles för lite .

_Mvh kaka
_

[exotic]
0

#17 Såg det nu.

HoRsE--LoVeR
0

Han kanske bara tyckte att det smakar konstigt?

Rafflan
0

#15 han hade protein brist när han fick enbart fri tillgång på hö. Vid protein brist blir dem bukiga, men det är skillnad på bukig och tjock + att vid protein brist tappar dem ofta musklerna vid ryggen…

Så det syns direkt när en häst är tjock och när en häst har protein brist.

kaka1234567
0

Jag sa inte att din häst hade proton brist men kan ha . Och om de ligger till så så är det inget att oroa sig för à ;)

_Mvh kaka
_