Sadelproblem...
Har köpt en sadel till hästen. Den ligger bra, har bred kanal och passar hans rygg, MEN han har så hög manke. Och lång manke. Jag har provat olika koppjärn (x-vid, vid, normal) men det känns ändå som att det är för trångt vid manken när jag sitter i sadeln. Får in ett-två fingrar. Vad händer egentligen när man byter koppjärnet, blir det inte mer tryck nedanför manken då? Om man sätter i ett smal tex.. Att blir för trångt på andra ställen liksom. Hur kan man känna det, att det inte klämmer nedanför manken, nåt man kan gå efter?
Jag har letat som fasen efter sadel, och den här är absolut bäst hittills. Till saken hör att det inte är min häst, jag är fodervärd, och fick med två sadlar, varav allroundsadeln sitter väldigt illa. Dressyrsadeln har ägaren varit och hämtat för att använda på sin nya häst :/
Koppjärnets vidd ska vara samma som vinkeln på hästens rygg där sadelns front ligger på hästen.
Generellt kan man nog också säga att ju vidare koppjärn (bomvidd), desto lägre blir sadeln i manken - sålänge du inte har t.ex en Passiersadel som byggs om på fabriken och därför aldrig blir lägre i fronten…
Det är svårt att hitta en sadel . Men de finns sadlar som är mer utväxlade för en viss typs av häst så som stubben de passar allra bäst på dn häst utan manke . Men kirffet är en tysk sadel och deras hästar har högs långa mankar . Jag har en häst med hög Manke så jag rekommenderar kieffer och med hjälp av utprovats så klart
Ett sätt att kolla är att blöta hästens päls med en svamp och lägga på ett rutsytt schabrak under sadeln. Sitt upp en stund och kolla sedan var hästen är rutig i pälsen. Men du behöver ändå hjälp av en van och duktig person som kan se om det är rutigt på rätt ställen
.
Jag har precis samma problem med min, han har också lång hög manke som dessutom är ganska omusklad för tillfället. Vet inte hur många sadlar jag provade innan jag hittade en som passar. Har du problem med att den inte ligger rätt vid manken är det nog tyvärr inte mycket mer du kan göra än att ge dig in i djungeln igen. Om den sjunker ner vid manken när du sitter i den beror det på att den är för vid, men om du byter till en smalare järn måste du hålla koll så att den fortfarande ligger bra och i balans. Risken är att den hamnar i baklut när den kommer högre upp vid manken. Men om du är osäker tycker jag att du ska ta hjälp av en sadelprovare :)
Jag hittade en Hippo Appaloosa dressyr som passade perfekt på min prins. Den är iofs lite för vid för honom men det fyller jag ut med en pad tills han har musklat sig mer.
Tack för svaren!
Ska ta ut en sadelutprovare för säkerhets skull, men nu har tre olika (duktiga) personen försäkrat mig om att sadeln ligger helt okej.
När (om) jag köper honom sen så kommer jag förmodligen köpa ny utrustning också, men annars tycker jag att den utrustningen jag fick med som fodervärd borde han få ha kvar fodervärdstiden iaf, men.. antar att vi skrev kontrakt på bara hästen och inte sadeln :p