Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 3616 ggr
jn84
0

Passande häst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar mer och mer tänka i banorna att jag kanske skulle ta och lämna tillbaka Dandelion för att istället köpa en egen häst, alternativt ha en på foder.

Anledningen är att Dandelion är så stor och opålitlig. Jag åker av stup i ett och vem säger att det alltid kommer att gå lika bra? Dessutom tycker jag synd om min lillasyster som inte har någon medryttarhäst. Hon har ridit Dandelion men har åkt av med dunder och brak och blev hämtad med ambulans, så nu är hon mest bara livrädd och törs inte lita på honom alls.

Min andra lillasyster har en medryttarhäst, men hon får inte hoppa och hon blir behandlad som en liten slav när det passar ägaren och sen emellanåt är hon inte alls välkommen att rida.

Så tanken är att vi i sånt fall ska dela på en häst alla tre. Eftersom att jag och mina äldsta lillasyster (13 i år) är ORDENTLIGT tunga så måste det vara en viktbärande häst, men samtidigt måste den minsta systern (nyss fyllda 11) som är liten och spinkig kunna hantera den.  

Det ska vara en häst som framförallt mina systrar ska kunna träna i hoppning och kanske kunna delta i lokala tävlingar med i framtiden. Men den ska även funka bra i dressyr.

Någon som har en idé om vilken ras som skulle kunna passa? Var lite inne på en kallblodig travare förut, men nu när Eve har längdnoja så börjar jag fundera över det också. Jag är 174 lång så egentligen är det väl ordentligt stor häst som gäller. Men då är den ju för stor för minsta systern Fundersam

På bilden är det jag och Dandelion

jn84
0

Minsta systern med sin medryttarponny.

Foto av rubhel

Uno4ever
0

Áhaa, va kul såfall om ni alla 3 får dela :D

jn84
0

Du får inte säga nåt till Emma eller Camilla, Clara. Jag har inte ens pratat med våra föräldrar än. Har bara tänkt tanken och om dom börjar tjata så är det tvärkört att få mamma och pappa att säga ja. =)

Fotographer
0

kanske en nordiskorsning..?

Uno4ever
0

#3 Okej, de ska jag inte göra! :D

Eve
0

JA, problemet ligger väl i att Camilla är lite försiktig, Emma är liten och du måste utvecklas :P.. Det är ganska olika mål. Tror en kbl travare kan fungera, men det är just din längd som oroar mig. Fast å andra sidan finns det kbltravare på 160 och de är mycket viktbärande.

säger som photographer, aknske en kbltravare korsning? kbltravare-hbl?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

tänk på att en kallblodstravare kan vara väldigt pigg. jag hade en på foder som var otroligt het. jag hade aldrig satt upp en elvaåring på den kan jag säga!

bubbelbubbel
0

en tinker ? :D

kallblodstrvaren hos oss är 160, och hon är pigg ! så som lisette säger, kanske inte något för en 11åring…

me_minie
0

De finns ju dom nordisar som är lugna å fina.. Skulle dok inte ta en som gått trav utan en lugn å sansad häst. Sen tycker jag ju att tempramentet är av större betydelse än rasen..

lisette
0

kanske är en bruksnordis bättre än en travare….

Eve
0

lisette - men kanske inte om man vill tävla dressyr och hoppning..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

bubbelbubbel
0

en bruksnordis kanske är lite…för mycket häst för mer seriösa tävlingar…

lisette
0

nej visst sjutton, hon tävlar med.. sorry!

Fotographer
0

Haflinger <33333 ??? *haflingergalning* :P

bubbelbubbel
0

men nått halvblod ? finns ju kraftiga sådana med ?

kemikal
0

Tror att det kan bli svårt att hitta en häst som både är tillräckligt stark och inte blir för stor/för mycket för minsta tjejen.

gejsa
0

Håller med kemikal. Svårt att hitta en häst som är lugn, går att tävla med, viktbärande, lätt att rida på för yngre, kunna hoppa med och rida dressyr, läromästare osv osv.

Alltid är det väl något fel. Kanske eller också ska ni ha en j….a tur. *ler*

bubbelbubbel
0

att hitta en viktbärande, lung häst som går att tävla med tror inte jag är några problem alls. men att hitta en som en liten tjej också ska rida på, då kan det nog bli lite svårare..

jn84
0

Alltså den lilla tjejen fixar nog det mesta. Hon tar utan problem in och ut de största hästarna i stallet. Hästen vi eventuellt ska ha får bara inte utnyttja sin storhet mot henne, vilket Dandelion har en tendens att göra. Hon är modig, envis och bestämd och inte en av de minsta 11-åringar man kan hitta. Så en snäll häst räcker. Men kanske inte så stor som 1,70. Lite knepigt för henne att kravla sig upp då. =)

Och den hästen egentligen måste passa bäst är mig och den äldre systern. Hon är riktigt osäker, har bara ridit i ett år och hela tiden livrädd för att nåt ska hända. Den andra har ridit i sex år och börjar ha lite koll på hästar nu.

[Angel88]
0

varför inte ha en b ponny till den minsta tjejen och en haflinger eller fjording eller något till er lite större tjejer med mer styrka. ni får ju kolla lite på vad ni väger då. Där ja rider i bland har dom världens mysigaste fjoring, hon tar upp till 100 kilo på sin rygg när hon är i form. vet inte vad dom har gjort med henne just nu för hon är extremnt fet.

Fjordingar kan hoppa bra, och kan va duktiga i dressyr. Men även kalblods travare e goa, du borde ju lätt kuna rida en på 150- 155, för ja e ca 170 och ja väger ca 60- 63 kg och ska köpa ett amerikanskt varmblods sto på 150 och vi passar jätte bra ihop. ta efter vad ni känner pasar er. lycka till med det.

ps, jag tycker inte din ena lillasysster ska rida mer påsin medryttar häst, för hon som äger den värar ju elack som håller på så  som du beskriver.

elin
0

Lettiskt halvblod kanske?
Höga o grova =)

/Elin

fridak
0

börja leta bland hästannonser och se om du hittar ngt. om du skulle hitta perfekta hästen så går det nog att övertala föräldrarna. om du inte hittar den perfekta så kanske du kommer på vad som ska skrivas i en häst-köpes annons efter lite letande.

Uno4ever
0

En tinker, e väl lagom?

Thorsson
0

Emma va 11 va ? men hur lång är hon ? Jag rider ett halvblod på 1.64 och jag är 1.57 :D de kan ju va rätt tunga själva och kan nog bära alla er 3 utan några problem..

Uno4ever
0

#24 Ja, emma ska fylla 11
Jag tror hon e ca 146-150 cm

Thorsson
0

Key, men då kan hon ju rida ett mindre halvblod om hon har ridit så hon har erfarenheter.. För en del halvblod kan va väldigt starka och så.

thilda-
0

Varför inte en Fjording?=)

Star
0

haflinger:)

thilda-
0

fjording xD

kemikal
0

Jag tänkte också på lettiskt halvblod, av samma typ som min medryttarhäst. Men det kan nog bli lite stort, halvblod blir ju gärna höga också när de ska vara kraftiga och orka bära. Jag skulle nog ändå titta på ett kallblod, t.ex kallblodstravare, de hoppar kanske inte som ett halvblod, men nog kan de gå "vanlig" hoppning och dressyr. De är lite kraftigare men behöver inte vara jättestora för det. Sen gäller det att hitta rätt individ som har ett lämpligt temperament och är väluppfostrad så kanske det inte blir för mycket för systern ändå.

Bild på ett lettiskt sto och hennes dotter.

Snuttan2
0

Jag tror det är MKT svårt att hitta en häst som passar er alla och att det även är svårt att dela häst. Alla är ridintresserade och vill rida en hel del om jag förstår det rätt, när ska hästen få vila? Och det blir även svårt att få in någon finare skolning och känslighet hos hästen om det är många som rider den, det blir förvirrande för hästen.

Är även svårt med din längd och eran ålder och samtidigt tävlingsintresse, att hitta en häst som varken är för stor, för liten, för tung i typen osv osv…

Snuttan2
0

Jag tror inte att en kallblodstravare är det rätta för er..

Kallblodstravare är MKT häst i kroppen = STARKA och är mkt heta hästar i huvudet… Är lätt att det går fel med sådana hästar, absolut inte vad jag skulle titta på åt en yngre tonåring…

Fotographer
0

Varför inte göra som mig, köpa en korsning mellan fjording och haflinger.. Lyckas ni med det så säg till.. Nej men igen vet vad min sötnos är för korsning haflinger och ????fjording????

jn84
0

#34 Fjording/haflinger känns ganska litet?

Rita-S
0

beror ju på storleken på fjordhästen och haflinger :) Jag har ridit både fjordhäst och haflinger som är över 150, om man har tur kan man hitta en riktig stor korsning :) man kan ju även forsöka få tag på nåt som är korsning mellan fjording, haflinger och nåt större, tex.. hm.. ja, halvblod eller nåt annat, så det blir mellan 150-160 i höjd på korsningen?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jn84
0

Haflinger/halvblod vore ju rätt trevligt. Ska bara hitta nån också =)

[Angel88]
0

det låg ute en annons för ett par dagar sedan på en korsning halvblod/ fjording ca 160 om ja inte minns fal. kolla på hastnet.se

bubbelbubbel
0

jag red ett halvblod/fjording. han var fiin.

Uno4ever
0

Men en tinker

fridak
0

jag tror att det är lättare att kolla på annonser som finns ute istället för att snöa in sig på en ras. lättast är ju att börja kolla på dem som finns i närheten eftersom det blir enklare att se på hästarna live då också och slippa långa resor både för häst och ev. blivande ägare.

Snuttan2
0

Jag håller med Fridak att ni snöar in er alldeles för mkt på raser nu.. Vissa raser kan man ju direkt se som olämpliga, och vissa häst-typer, men man måste ju även se på individerna sedan inom rasen.

Hur pass bestämd och stark är din lillsyster jn84? För de kraftigare cob & körhästarna som föreslagits nu, så som fjordingar, tinkers, haflinger osv är ju hästar med väldigt mkt styrka bakom och är hon inte väldigt mogen och kunnig är det nog lätt att det går fel för en 11-åring med en sådan typ utav häst…

Uno4ever
0

#42, Emma heter lillesystern
Hon är jätte duktig på att rida!
Hon klarar nog av en hel del…

Fotographer
0

#35 - Jasså :/….. hon är 150

jn84
0

Jag är absolut inte insnöad på raser, det är bara det att i min begreppsvärld finns det bara halvblod, varmblod, nordisar och araber. Har ingen koll på andra raser, det är därför jag hör efter vad det finns för förslag.

Många av de hästar som finns på annons har ju inga bilder och då är det svårt att veta hur pass kraftig hästen är. Och det är ju alltid bra att veta hur olika raser är i psyket, vad som passar sig, även om det skiljer sig mycket mellan olika hästar.

Snuttan2
0

Rent psykiskt brukar kallblodshästar inte vara sådana som man säger är lämpliga barn/ungdomshästar. Så bort med haflingarna, tinkrarna, fjordingarna och kallblodstravarna.

De är ofta mkt bestämda, blir lätt dominanta och har så pass mkt styrka i kropparna så att kommer de över en så är det åt *** ;)

Jag tror ärligt talat inte på att ni kan hitta en ridhäst som verkligen passar för alla era ändamål. Du behöver en så pass stor häst så att den antagligen blir alldels för mkt häst för din syster helt enkelt. Du behvöver som du själv insett, antagligen rida stor häst, och har dina systrar tävlingsintresse vill/bör de nog ha en ponny.

bubbelbubbel
0

fast snuttan, det finns ju kallblod som är lugna trygga och inte gör en fluga förnär. klart att dom sitter inne med massa styrka, men det gäller ju att prova sig fram.
för att citera bullerbyn "pappa säger att den märren är klokare än alla oss barn i bullerbyn"…..

elin
0

Håller med bubbelbubbel,
Man ska inte dra alla över en kam.
Finns det något lugnare än en fjording?

/Elin

fridak
0

många kallblod är lugnare men samtidigt så ahr de en väldig styrka så om en elvaåring vill åt ett håll och pållen åt andra så blir det oftast det andra hållet.

Snuttan2
0

Säger som Fridak till svar, även om de är lugna, så är de för bestämda och starka i sinnet. Och visst finns det undantag, men hur lätt är det att se om hästen man tittar på är ett undantag? Och avel sitter hårt, även om de på ytan kanske värkar vara på ett sätt, så ligger ofta det genetiska dragen längst in och kommer fram, framförallt i pressade situationer. För det är ju inte i de vardagliga situationerna som det gäller att klara av hästen, det utgår jag ifrån att systrarna har nog med hästvana för att klara av om de ska ha egen häst, utan i nödsituationer/pressade då hästen reagerar på instinkt och inte inlärning i första hand…

Och de var ju även hopp och tävlingsintresserade, då vill man ju inte ha något slött überlugnt som inte gör en fluga förnär, det funkar inte. Och då får du en stor kraftig häst med för mkt reaktion för en så pass ung och liten person… Näää.

fridak
0

men något liknande denna kanske passar?

jn84
0

Jo, men precis. Funderar på ett lite kraftigare varmblod också. Kanske runt 1,60-1,65 hög. Det ska ju vara nån som har text som i stil med "Min 10-åriga dotter rider ut på hästen själv" och "Skulla aldrig göra något elakt".

Hittade ett perfekt varmblod, men hon ska föla i april. Känns inte som ett så lyckat köp/fodervärdskap.

Men hon var iaf bevis på att det teoretiskt finns passande hästar. Ska bara hitta fler och provrida och se hur det funkar i praktiken också ;)

jen
0

stirra er inte blinda på en särskild ras, utan åk och prova fler olika istället. Den ena är ju inte den andra lik Flört