duktig på bett?
någon som VERKLIGEN vet vad dom prata om när det gäller bett???? har några funderingar…..

Nej, tyvärr. jag har själv lite frågor..
Till min foderponny fick jag med ett stigbett,
ett tredelat och ett stångbett i gummi.
Vad är det för speciellt med dessa bett och
när och hur ska de användas?
/ Linnea

#0 Det finns säkert någon har som stött på ditt problem, men just bett är ett så stort ämne att det nog inte finns många full lärda experter. Ställ frågan så får vi se om du får svar och sen får vi se om andra håller med.
Det är det som är vitsen med ett forum man ger och tar och lär.

#1 Stigbett
varför det, är han jobbig att leda?
När det gäller stång bettet är det ledat eller rakt, kan du ta en bild på det.
Vad hade han för bett när du provred honom, jag får en känsla av att det är en pigg herre som du fått i din vård. Jag skulle använda det tredelade normalt, hur och när dom använt stångbettet är svårt att veta, sa inte ägarna något?
Det finns nog ingen som är "duktig" på bett. De rätta svaren får du av din häst. Det bettet den ena hästen går bra på kan vara rena katastrofen på nästa. Så när det gäller bett är det nog att prova sig fram, när du vet hur din hästs anatomi i munnen ser ut och betsla efter de förutsättningarna. Själv använder jag numera inga bett alls.

Har du frågor, kan jag nog hjälpa till om inte annat så vidarbefodrar jag frågorna.
Vänligen/Linda

Nä, kan inte överdrivet mycket om bett. Har själv nyss hittat ett bett som verkar passa min häst. Har provat fyra olika och nu provade vi ett rakt gummibett och han verkar trivas med det.
Som tummelisa säger- det är bara att prova sig fram.

Vad vet ni ang Myler-bett?
Mylerbetten är bra utformade för hästens mun. 2 av min hästar trivs jättebra med mylerbetten, de har blivit avslappnade i nacken utan att tappa aktiviteten bak. Det finns jättemånga olika mundelar och ringar så i detta fallet kan det bli dyrt att prova sig fram. Jag fick av en slump tag i mitt första mylet beg. Jag använder Mylerbett i nivå 1 och 2. Men det tog upp till 7-8 ridturer innan hästarna riktigt vant sig vid betten. Den modell jag använder har heller ingen nötknäckareffekt. Men för min del har jag bara positivt att säga om dessa bett. Förutom priset… Dom ligger ju på 5-600 och uppåt.Min 3:e häst vill inte ha några metallbett, så han får ha sitt applemouth som han trivs med.
Det sägs att antingen älskar hästen mylerbett eller avskyr.
Jag har köpt en bok om mylerbettens funktion och nivåer, den var bra tycker jag.
Kom på en bra sak till med mylerbetten. Man kan enklare att påverka en sida i taget på hästen med dessa bett eftersom de är ledade på ett speciellt sätt. Jag har med små hjälper haft lättare att ställa och böja min häst sen jag började med myler. Likaså min dotter med sin pålla som hatar vanliga 2 och 3 delade bett, hon fungerar kanon, är lugn i munnen nu och går avslappnat i stället för allt skramlande och tuggande med huvudet upp. Hon svarar också på små och fina hjälper.( Hon är undersökt i munnen så tuggandet och skramlandet har inte med några bettfel eller annat att göra)

Tack för det!
-Har själv aldrig ridit med Mylers faktist, höll på nu att slå upp info på nätet för att svara men du gjorde det ju (skönt oxå när folk har egna erfarenheter och kan svara)
-Tack för det!
Ja du…På nätet finns bara begränsad info om dessa bett. Mylers egen sida är på amerikanska och läsa fackspråk på Amerikanska är inte min grej, Köpte en svenskt översatt bok i stället.

hur ser ett sånt bett ut då?

#3 - Ägaren sa att hon använde stigbettet när hon ledde honom,
han går väldigt snabbt och vill gå åt ett annat håll..
Ägaren sa att ja kunde rida med det raka gummi bettet,
men jag vet inte varför? Hittade en bild på det..
Han är ganska framåt i ridningen, men inte så att han
vill springa iväg.
Jag provred honom aldrig innan ja hämta honom..

Är det gummi rakt igenom hela bettet eller är det metall i mitten? För om det är helt i gummi finns risken att hästen kan bita av det och därför ska man alltid använda en kedja i munnen på hästen tillsammans med det bettet ifall nu bettet går av.

Det på bilden ser mer plastigt ut än vad det han har,
jag skulle tro att det är metall i det, då det inte är så
böjligt..

Vad tycker ni om bett med äppel smak?

Bra för unghästar som svårt att acceptera bett, men äppelsmaken försvinner efter en tid.

tjocklek och längd är mätt. jag vill veta de olika inverkan som de olika betten ha. måste ju finnas skillnad på de eftersom de finns så oändligt många! å jag har noll erfarenhet av bett. då jag tidigare inte använt bett. förklara tex. tvådelat, tredelat, rakt å alla andra ni kan komma på att förklara. varför och när har man de olika?

# 19 det var jag som undrade.. =)
hur funkar det egentligen?
Det tar lång tid att skriva, helst begripligt också Men jag har hittat en sida som förklarar så bra så det är bättre att gå in där o kolla.

Va? Efter alla råd som du fick av oss om hur du skulle provrida? Så provred du inte ens innan du fick honom till dig. Och ägaren ville inte ens se dig rida innan? Det var mycker konstigt tycker jag. Det skulle jag aldrig göra. Undrar om inte den där hästen är hetare än din gamla.

Det var inte den hästen som jag frågade och så
ang provridning, det var en annan d-ponny på
14 år.
För mig kändes det som om jag visste hur hästen var
då jag pratade med ägaren(som haft honom i 12 år)
och fodervärden som harft honom 1 år och en annan
tjej som vart medryttare på honom. Så jag kände att jag
visste på ett ungefär hur han var. Men visst kunde det inte
stämma, men jag har inte skrivit papper än, ska ha honom
mars ut och se hur han är.
Han är framåt att rida, men det känns som om man har
kontroll över honom, det kändes det inte som om jag hade
över Sandy. Jag har endast skrittat honom, men jag känner
ändå skillnad mellan honom o Sandy. Då jag har ridit Sandy
samma dag som jag har ridit honom…

Alla upplever hästar olika när man rider. Inte skulle jag lita på hästägaren om hur hästen är. Det måste man uppleva själv. Varför säljer hon inte hästen om hon ändå har den ute på foder så mycket? Varför slutade den andra tjejen att ha hästen på foder?

Nalleballe… hur får man reda på vilket av betten man ska ha då? När jag kollade på nätet fanns ju hur många olika som helst….. man vill ju inte börja med det värsta, det e det jag menar nu….

#24 - Förra fodervärden skulle köpa egen häst. Och ägaren
vill inte sälja honom, hon vill köpa en gård om ta med sig
honom dit. Hon har haft honom i 12 år..