Unghäst till promenadridning?
Funderar på att köpa en unghäst som jag förälskat mig i. Inridningen är påbörjad men det är såklart mycket kvar. Hade verkligen inte tänkt mig unghäst från början utan snarare än äldre pålle. Mitt hjärta säger JA för just denna hästen som är underbar till sättet, perfekt storlek och av den typ som jag alltid drömt om. Jättevacker och alldelles underbar.
Jag tycker det är skönt att hästen är ung och att vi kan gå försiktigt fram och utvecklas tillsammans. Enda mål jag har med ridningen är att hästen ska kunna ridas i alla tre gångarter i skogen och att det blir en trevlig kompis att tuffa runt med. I övrigt gör det mig inget om hästen förblir outbildad. Är det galet att köpa unghäst för det ändamålet?
Varför inte? Du kan väl bli en professionell skogsmulle och utvecklas med hästen genom att utbilda den till världens bästa skogshäst. Alla hästar behöver väl inte vara tävlingshästar? Men det kan ju vara en god idé att få den väl grundinriden så att den går att rida även för andra och inte blir allt för präglad på dig. För man vet ju faktiskt aldrig om man kan/vill behålla hästen livet ut och om man måste sälja är det ju skönt om hästen är försäljningsbar och att det finns vettiga köpare att välja mellan.
Ja det låter väl bra. Viktigt bara att du har kunskap att rida in den, behöver ju inte bli välutbildad men måste ju kunna hanteras och bli en trevlig och lydig skogshäst. Annars är väl dom flesta hästar mest skogshästar/allroundhästar så det är inget konstigt. Känner du bara att du behärskar det så kör på. Lycka till.
du väljer själv absolut =) Men jag anser att unghästar har mycket mer att ge och borde komma till någon som utbildar dem ordenkligt . Vill man lulla ut i skogen kan amn köpa en äldre häst som förtjänar dess härliga skogs turer i sina äldre dagar. Och det är bra för dig att ha någon som kan saker utifall du skulle vilja hoppa lite och dressyra lite har du en säker välutbildad skogs mulle Det är bättre att köpa en balanserad äldre häst. En unghäst är inget jag anser ska börja sitt liv med skogsmulle . Den ska utbildas till något och dem flästa unga har mycket att ge
Jag anser att en unghäst måste tränas korrekt, alltså ridas i rätt form, annars är risken för skelettproblem stor. Det kan man absolut lära en skogsmulle, så om du kan det är det inga problem! Hästen har ju inga ambitioner att "bli" varken det ena eller det andra, det är människornas ambitioner som styr,
Men tänk på att en unghäst inte är färdig, varken till kropp eller personlighet, så att den är underbar nu är ingen garanti för att den inte blir ett odjur av och till under uppväxten
.
Hur gammal är denna unghäst? Det tycker jag är en viktig fråga. Är den väldigt ung så tänk på att du inte kan ge dig ut och "rida" än på ett tag. En ung häst måste hinna växa färdigt innan man belastar dom och mkt arbete pågår i paddocken (eller under likvärdiga förhållanden) till att lära den alla dom signaler som en grundriden häst bör kunna. För även om du bara ska lula runt i skogen så bör hästen bli grundriden, både för din och hästens del är det bra om den blir det.
Kan du dock tänka dig att göra detta och har kunskapen till att lära hästen dessa grunder eller kan tänka dig att ta hjälp från tex en instruktör regelbundet så javisst, varför inte. Det gör väl inget om en häst blir tilltänkt att vara skogsmullehäst =P Det har den inte det minsta ont av. Varför måste alla hästar bli tävlingshästar innan dom kan få lula ut i skogen? Även en unghäst kan tycka att det är det bästa som finns. Alla människor gillar inte att tävla, så varför skulle alla hästar vilja det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#5 Hästen är 3 1/2 år. Skrittad på men inte mer. Planerar leda och ta promenader för miljöträningens skull och för att bygga muskler i backar. Sedan får den gå på bete under sommaren och sedan fortsatt inridning under hösten. Eftersom jag inte ridit in förut kommer jag be om hjälp av en kunnig bekant. Jag tycker det är skönt att ta det lugnt med ridningen ändå i början så att jag och hästen får bygga upp en relation från marken i lugn och ro.
Jag tycker det låter som ett utmärkt liv för en häst :)
#6 Det låter inte fel. Men det är väldigt tidsödande och tålamodskrävande med unghäst. Jag har haft/har två stycken på raken nu. Den första hade jag ett år innan jag kunde börja rida henne. Den senare nu var skrittad innan och honom kunde jag börja med på en gång.
Om jag skulle köpa häst idag så hade jag letat efter en färdig häst, det är alltid så mkt lättare när allt är klart och man kan börja på riktigt. Men hade jag ändå hittat en unghäst som jag blev kär i så hade jag inte tvekat att köpa unghäst igen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag köpte unghäst som jag "promenadkör" med. Köpte honom när han var två och ett halvt år gammal och helt grön, har med hjälp kört in och skolat honom litegrann. Vi kör mest ut på vägarna och myser. Säger ditt hjärta ja så kör på det!
lurvponnyn.vimeddjur.se