En Text i nya Häst & Ryttare.
När jag fick det nya nummret av Häst & Ryttare för någon dag sen. Så lade jag märke till en text, där någon skrivit, att på vissa tävlingar tvingas ryttaren hästen i en onaturlig form bara för att domarna tycker det är snyggt (om jag minns rätt). Jag har då aldrig sett det på dom tävlingar jag varit på. Jag undrar om det är någon här inne som märkt det? Och om du det tycker det är okej eller inte.
Om jag ska säga vad jag tycker, så är det väldigt synd att dressyren börjat "hålla" på så. När jag tänker på dresyr så tänker jag på att hästen ska visa sina naturlia gångarter på sitt bästa sätt och inte tvingas att göra någonting bara för att vi människor tycker det är snyggt. Jag tycker det är väldigt synd om man börjat hålla på såhär..
Ja, tyvärr så är det väl så.. Vissa domare vill ha hästen lång och låg, andra vill ha höga nackar

Ja så är det på alla tävlingar i princip. Vi svenskar är kända för våra fina hästar och vår dåliga ridning
Grejen är väl mer den att ekipagen inte får nån kommentar eller avdrag för en felaktig form utan dom bedöms som alla andra. jag tycker iaf domaren skulle skriva 'felaktig form' i protokollet
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag läste också den texten, insänd av en läsare, och började grubbla genast. Jag trodde först att hon tyckte att det var onaturligt för hästen att gå ner på tygeln och vara mjuk, men det skadar ju den inte! Men nu förstår jag hur ni menar..

Okunskap borde ligga till grund för såna felaktiga former. Domarna (inte alla, som tur är) dömer ekipage med ihopkrullade nackar högre än ekipage som faktiskt går i en bra och stadig form med bra undertramp och påskjut bakifrån. Men det ser ju inte lika tyskt ut, så det får inte lika höga poäng. Som sagt, okunskap från domarnas sida, att felaktig anta att en häst med ihopdragen hals går i en bättre form än hästar som bär sig själva på ett riktigt (och naturligt) sätt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Då tycker jag att det är helt fel bedömt av den dommaren !! Det är inte bra för hästen att gå i en onaturlig form.. .
På tal om onaturlig form har någon av er hört tallas om ROLLKUR???
det är kanske det dom menade i häst och ryttare…
Jag kan länga till en film om det..
http://www.youtube.com/watch?v=P5-OGNRheOc

#5 Det där såg verkligen inte normalt ut på filmen! Jag har hört att när hästen har huvudet i "bra nivå" så är nosryggen rak så man kan typ "dra en osynlig linje" från hästens panna till marken, ungefär?
#5 Men shit, ser ju inte klokt ut :O
#6 Jepp, nosryggen ska vara rak så det blir som en osynlig linje ;)
#5 och 6 - jo det är jätte hemskt…
hästen ska vara på eller ha nosen strax framför lodplanet. man ska dra en lodrät linje genom hästens ÖGA och utgå från den linjen, inte utgå från nosryggen.
Många av bilderna i filmen finns även på nevzorovs sida….
rollkuren kan nästan enbart uppnås genom bettpåverkan och en massa slit o dragande. med bettlösa alternativ så kan man inte få ner hästen i de extrema rollkurerna…
så åter igen har JAG fått vatten på MIN kvarn…. bett är förkastligt^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#10 - tar man bara ityglarna på ett hackamor så trycker skänklaran på hackamoret ned hästenshuvud. så bettlöst alternativ har även sin baksida ;)
#10 det går lika bra att göra så på de flesta bettlösa alternativen som med bett.
Anky som vann OS värmer ju upp i rollkur- så börja träna rollkur allihopa så blir ni duktiga.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#12 - nu förstår jag inte riktigt vad du menade? :)

#13 det var nog lite ironi..
#12 och 13
(ja, biten med att ni ska träna rollkur var ironi, att Anky använder rollkur är ju välkänt. Hon står åtminstonde för det, det är mer än vad många av de andra toppryttarna gör.)
Förtydligar resten.
Man kan lika gärna använda bettlöst som bett för att få fram rollkur. Nosryggen är lika änslig som munnen, och använder man bettlöst (spec med hävstång ex. hackamore) är det inte svårare att såga ner hästen än med bett.
Det finns tex serretas, vilken häst drar ite in nosen om man drar i dessa? (nu är de inte heller designade för att få hästen att söka sig till handen, men väl skarpa, skulle inte använda ett sånt), muserolan, som jag rider med, har inte taggar på insidan, men drar man tillräckligt hårt i den drar hästen säkerligen in nosen iaf.
Därifrån är steget inte långt till ridkapsoner med kedja eller fast järn, även de är skarpa och går att såga ner hästar på.
Sidepullet finns med läderrem som nog kan vara svår att såga ner hästen med, men den lika vanliga med råhud är säkerligen skarp den med och borde gå att såga med.
Hackamoret finns ju både mjukt och med kedja i, bägge har hävstångseffekt och är lätta att tra in nosar med.
det sk ''bettlöst träns'' som finns vet jag inte.
Men att säga att något är snällt och inte går att såga in nosen med för att det är bettlöst är at lura sig själv. Alla dessa alternativ är minst lika skarpa som ett tränsbett, vissa mycket skarpare, men de är helt ok och snälla när de används rätt. Utom möjligen serretan, men den är ju inte där för att användas som vi är vana vid heller.
Jag är helt för bettlös, speciellt i början av utbildningen (stångbett har en viss verkan som bara hack har av de bettlösa, men det är svårt att få plats med både hack och kapson på nosryggen), men man ska inte lura sig själv. Nosen är väldigt känslig, det är tunnt skinn och nerver rätt över ben, som kläms mellan det bettlösa och nosbenet.
Man kan inte säga att alla bett är av ondo för att en del är fruktansvärt skarpa, lika lite som man kan säga att alla bettlösa är onda pga att några är skarpa. Eller att alla är bra.
#14 och 15 - haha okej, ja jag är lite trög tänkt ibland får jag väll medge ;)
Får man väl vara ibland också :P

Vad bra då! Här är man ofta trög… x')
Ja jag har märkt de och tycker att de är sjukt ja man tvingar ju hästen bara hästen att böja på nacken.
Va på en tävling där en häst nudda bringan har till ock med sätt klip på youtube.
ja och alla vet vad jag tycker om sådant och bett.Om inte gå in på(Min personliga sajt )
#9: Bakom lod är inte fel, det är vinkeln mellan hals och huvud som är det viktiga. De flesta hästar kommer mer eller mindre bakom lod när de kommer i en låg, avspänd form och söker sig framåt-nedåt, innan de blir tillräckligt starka för att bära sig i den högre formen.
Lodplanet är en riktlinje, atlaskotan ska vara nackens högsta punkt när hästen går i form eller på så kallad tygel.
Sen om hästen stretchar neråt framåt så kommer givetvis nacken komma lägre men nosen ska inte passera bakom lodplan. Får då handlar det om Låg,djup rund som i de flesta fall bara är en omskrivning för rollkur.
#22 Fast där håller inte jag med dig. Låter man hästen gå i en lång, låg form, som handlar om att länga på överlinjen utan några större krav för övrigt, är långt från rollkur. Det är ju där man börjar när man bygger upp häsens muskulatur för att den ska orka bära sig korrekt. Ska den då gå med nosryggen i/framför lodplan, när mulen nästan är i backen så tappar du överlinjen totalt och istället får du bara en "gå fritt"-form.
Den långa, låga formen är ju en lättare form för hästen att gå i än den höga, något rollkur definitivt inte är.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#23 Låg DJUP RUND är skillnad mot lång och låg. Det har jag inte sagt något om.
och detta är den låga, djupa,runda formen jag pratade om. Rollkur fast inte lika tillknycklat i halsen.
"På tygeln" naturlig samling, nacken är högsta punkten och nosen framför lod. Inte illa pinkat av en Cowboy. ^^
Och hur en BRA dressyrform såg ut för snart 100 år sedan eller när det nu var man slopade kavalleriet till annat än uppvisning och högvakter. FEI baserade sina regler om form på hästar och ryttare som dessa…. var är den dressyren idag? Här kan man verkligen snacka om att atlaskotan var högsta punkten! :D
#24 Okej, fast jag upplever ju att hästens nos ofta kan passera lodplan även i den långa, låga formen (som de två första bilderna du länkade till). Även om det självklart inte är mycket.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#24 Jag tycker det är stor skillnad på rollkur och LRD, det syns även på bilderna även om du lyckats hitta en LRD-bild som är mer böjd än vad medelsvensson brukar rida sina hästar.
på LRD-bilden är nosen nedanför bringan och hela halsen är sänkt, på rollkurbilden så är nosen högre och närmare bringan vilket ger en spetsigare vinkel, halsen är inte sänkt. men jag hade helt klart släppt fram LRD-hästen mer, men det är definitivt inte rollkur på bilden.
kollar man på resten av hästen så har rollkurshästen släppt rygg och bakben medan den andra har höjd rygg och ett visst undertramp, som hade blivit bättre om hästen släppts fram mer.
Ska man stretch tar man en morot . När man har bett kan inte hästen välja om den får ta upp huvudet när de bli för jobbigt . Så länge man har bett även om man gör det mjukt blir det som tvång endå hästen kommer inte undan bettet ! jag antr att man har en följsam häst och Mjuk o fin i munnen en sådan skulle aldrig slita sig och bettets kraft är otroligt eftersom vi ens kan rida dessa djur på 500 kg . Dem är visserligen snälla men bettet har en stor inverkan . Så jag förespråkar ingen stretahing från ryggen ALLS jag tar en morot och stretchar !
Att stretcha från marken kan aldrig bli det samma som att uppmuntra hästen att arbeta med ryggen i låg form. Det är stor skillnad på statisk stretching och att arbeta med långa rygmuskler.
jag pratar inte om tt arbea hästen i låg form och få den att arbet med rygge jag pratar endast om stretshing ska man stretcha hästen från ryggen så kan man lika gärna stretsha den från ryggen . Sen så är LDR enligt mig baa skit . Man kan å hästen låg och vin djup rund utan att van göra den skiten förlåt men dedär med böjning och stretsing från ryggen är enligt mig skit bara .
#29: Ingen häst kan arbeta med ryggen i låg form utan att ryggmusklerna samtidigt blir utsträckta, så hur får du ihop det?

#29 det ena behöver inte utesluta det andra. Jag stretchar min häst från marken efter ridtur också som kompliment
ger mycket bra resultat