Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3344 ggr
elli-kleo
0

vilken utrustning med hästen?

Om ni skulle sälja häst eller köpa. Vilken utrustning är lämpligt att ge med / få?

Självklart beror det på priset man satt osv.

Men lek lite med taken och kom med förslag på hur man kan lägga upp det.

Om man vill skicka med ett "startpaket" vad ska det innehålla tycker ni?

Vad bör man sälja med hästen?

Om ni har sålt/köpt häst, vad skickade ni med eller vad fick ni?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
0

Ska du inte ha någon häst kvar, så skicka med så mycket som möjligt och ta betalt för det. Enklare än att sälja bitvis på Blocket. Annars behåll det som kan tänkas passa nästa häst.

Om man köper häst är det ju alltid trevligt att få med grejor som passar hästen, så man slipper leta grejor själv det första man gör. Men illa passande sadlar, trasiga gamla träns och smutsiga borstar kan man vara utan.

elli-kleo
0

okej, tack för din åsikt.

Vad tycker ni andra? Egna erfarenheter? :)

Zaphix
0

Jag fick med en grimma och ett grimskaft med min häst, fick även låna med en sadel till den första tiden med honom men den låg så illa att jag aldrig använde den.

Jag skulle såklart vilja få med så mycket som möjligt, men känner inte att detg är något måste,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

Jag skulle vilja ha med så mkt som möjligt, men kan bara tänka mig att betala för det om det är sådant som jag annars hade tänkt mig att gå och köpa. Ska du sälja häst och inte ha häst mer så ge med allt som du ändå vill bli av med och kanske inte har lust att jobba med försäljning av - resten kan du erbjuda nya ägaren att köpa till. Ska du ha häst igen så spara allt som kan passa nya hästen, om det blir något över som passar försäljningshästen så lämna med det.

Grimma och grimskaft ska medfölja, annars kan du inte leverera hästen. (fick jag lära mig senast jag köpte häst, innan så har jag inte brytt mig).

Sånt som jag ser som mest praktiskt att få med förutom grimma och grimskaft är ett passande regntäcke och kanske något annat täcke om det är så att det ändå finns till hästen eller att hästen behöver det. Beroende på årstid, hur man håller hästen och såklart beroende på vad det är för väder så kan man behöva regntäcke samma dag du får hem hästen och det kan vara svårt att få tag i ett passande till hyfsat pris med en gång. Om man köper häst på vintern och hästen är rakad tex så tycker jag det ska ingå ett utetäcke som passar hästen. Hästen bör ändå ha ett hos gamla ägaren och det är mest jyst mot hästen att den får med det till nya stället så den med en gång kan få gå ut. Övrig utrustning så som passande sadel, träns med bett som hästen är van vid är också praktiskt om det följer med, men inget måste och nya ägaren kan got få köpa till det av säljaren.

Om man skaffar häst första gången så kan det vara bra att få med sådant som borste och hovkrats, men bara om det är ritkigt fräscht, annars är det inte så svårt att köpa det inför ett hästköp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
0

Jag har köpt 4 hästar hittils. Vid tre utav köpen medjöljde endast grimma, vilket är det enda som "måste" följa med hästen.
Vid det fjärde fick jag med hoppsadel, två träns, grimmor, schabrak, skydd, täcken mm.

Zadeira
0

Det beror på varför jag säljer hästen. Jag säljer/ger (beroende på vilken sorts utrustning) gärna med så mycket som möjligt som passar just den hästen och som jag inte har nytta av till annan häst.

Hade jag köpt häst hade jag gärna betalat extra om en perfekt sadel hade medföljt, men annars spelar det mig mindre roll.

Spiritinthesky
0

Med ponnyerna fick jag inte med något mer än grimman och grimskaftet.. Hästen fick jag grimma grimskaft, vintertäcke och ett lite fodrat regntäcke.

När jag nu ska sälja min D-ponny skickar jag med sakerna som är specifikt hans liksom, som jag inte ens skulle vilja använda på någon tillridningshäst eller liknande, och det är två träns, hans förbygel, martingal, sadelgjord, ett fleecetäcke och ett regntäcke. Resten sparar jag till blivande hästar!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

elli-kleo
0

Jag har fått känslan av att det är vanligt med "allt" eller "inget".

Jag tycker att det skulle vara lagom med någonstans där imellan.

T ex ; Sadel, träns, skydd, något täcke, grimmor/grimskaft något schabrak.

Det tänker jag nog skicka med om jag säljer min häst iaf :P

Offbeat
0

Tycker det beror på pris och lite om de som köper prutat el. ej. Oftast när man säljer häst har man ju ett pris med sk prutmån om då köparen inte prutar något tycker jag man kan skicka med en hel del. Men skulle aldrig, aldrig skicka med sadeln till hästen såvida jag inte bestämt mig för att sluta helt och dom vill betala nypris ;)

Sarah
0

Vill inte ha med ngt, föredrar att använda mina egna saker.

bell
0

Sadlar är så specifika för individen så det har jag både "prutat/sålt med" & inte skickat med eftersom den inte var optimal för ponnyn.

Sedan tycker jag det är dåligt när man inte får med grimma & grimmskaft… Känns så snålt… Har alltid skickat med det.

Sarah
0

iofs, om sadeln de haft passat hästen och mig kan jag tänka mig att köpa den oxå :)

Alex
1

#11 Fast sadeln ska ju passa ryttaren också, inte bara hästen.

Gällande ursprungsfrågan tycker jag inte det finns nåt som bör följa med hästen, mer än grimma då. Men visst, har man som säljare något man inte har användning för när man sålt hästen kan man ju erbjuda köparen att köpa med det, eller få det om det inte har något större andrahandsvärde.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bell
1

#13 har jag sagt något annat? Anser faktiskt att det är viktigare att sadeln passar hästen än ryttaren. Dok får den givetvis inte placera ryttaren helt fel & därigenom bli fel för hästen. Men det är vad jag anser, ok?

Alex
0

#14 Du skrev att sadlar är så specifika för individen och jag ville bara påpeka att det inte bara är hästen den ska passa. Klart det är viktigare att den passar hästen, men det hindrar väl inte nya ägaren från att hitta en sadel som passar hästen men även den själv?

Jag skulle ju aldrig vilja ha med en 17" sadel när jag köper häst, hur väl den än passar hästen. För den blir för stor i sätet för mig. Då köper jag hellre en likadan sadel i 16,5" om det nu skulle vara enda modellen som passar just den hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bell
0

#15 Nej jag har väl inte sagt det heller? Ursprungsfrågan handlade om hur vi gjort vid tidigare hästaffärer vad vi sålt/köpt med t ex. Ber om ursäkt över att jag skriver så att du inte förstår.

Alex
0

#16 Jag säger inte att du har fel, jag skrev bara min åsikt om det hela. Det var inget personligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

jag skickar med utrustning som jag itne har behov av längre.

Jag har bara sålt en c-ponny, och jag visste då att jag aldrig mer skulle ha en c-ponny i framtiden och skickade därför med allt som var för litet för min d-ponny. (täcken, träns, benskydd osv). vi skickade inte med sadel eftersom jag har den till min D.

idag kan jag väl tycka att jag skulle sparat de bästa täckena, man vet ju aldrig när man har en liten unghäst i framtiden som behöver stl 125 vid busväder.

när jag köper häst bryr jag mig inte så mycket om att få med mig utrustning, oftast får man bara med skruttiga saker och då vill jag ändå köpa nytt! Förutom de som köpte min c-ponny, de fick nästan nya täcken och träns, och några helt nya benskydd Flört De använder dem fortfarande 5 år senare har jag sett på bilder.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JonEwe
0

Jag fick med mig sadel, träns, täcke, grimma, hjälptygel och skydd.

Tusen
0

Vi har bara köpt unghästar (1-3 år gamla) och därför känns det självklart att de endast köpts med grimma och grimskaft.

De hästar vi sålt har varit av olika åldrar och därmed har det följt med lite olika saker. 14 åringen fick med allt, sadel, träns, täcken, körselar osv.. Men då var också priset något högre. 2-åringen såldes med enbart grimma och grimskaft.
8-åringen såldes till Finland och då var det mest praktiskt att bara sälja honom tillsammans med ny grimma och grimskaf samt en nyinköpt transporttäcke.

Alla sålda hästar har fått med sig ett pannband med namnet på också (en skitsak men i alla fall) Vi har också fått det pris vi önskat för dem. Glad