Det här med sadlar...
Har haft ett väldans problem med att hitta en passande sadel till min lilla varmblodsdam..
Provade för ett tag sedan en Thorowgood T4 Griffin Haflinger/cob dressyr.. Låg helt ok men kanske inte helt perfect.. Va skön att sitta i, trots att jag inte gill syntetsadlar.
Den finns ju även som allround.. Har funderingar på att köpa mig en till damen..
Någon som har någon erfarenhet av dessa sadlar??

*putt*

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter…
Om du har en dressyr, varför vill du ha en allround?
Hur vet du att sadeln du har nu värkligen ligger ok?

nej alltså.. vi lånade en som vi provade på henne.. denna va i dressyr men jag tycker att jag har mer användning av en allround.
Jag har fått en del hjälp med att testa sadeln av en person som kan det där..

Jag är rätt skeptisk till de flestas sadelkunskaper
Kan vara för att jag mött även utbildade personer som är på tok för okunniga om sadlar… Iallafall, jag skulle inte lita på en person, låt fler, framförallt sådana som värkligen KAN både sits, häst och sadlar titta på sadeln. Har du något som helst Ridintresse så är det ju jätte viktigt att du har en sadel som din häst kan röra sig ordentligt i och som hjälper dig att kunna sitta och rida korrekt = det är värt att lägga ner lite tid och pengar på att få det rätt…
Varför välja en allround? Du är medveten om att de flesta allroundsadlar är rejält kassa för ryttaren och däregenom för hästen..? De tillåter helt enkelt ytterst sällan och hjälper ryttaren att sitta i en bra sits = vilket blockerar hästen.

Det där om allroundsadlarna visste jag faktiskt inte.. är inte specielt duktig på det där själv…

Du vill ju sitta i en korrekt sits och behöver därför en sadel som ger dig förutsättningar för det. Finns hoppsadlar och dressyrsadlar som inte heller gör det och inte bara passar vissa kropsstyper, men överlag så är så gott som alla allroundsadlar skit, eftersom de har kåpor och vulster som inte ger stöd eller tillåter varken hopp eller dressyrsits.
Och kan man inte sitta ordentligt kan man varken följa med hästen när den rör sig eller ge korrekta kommandon, så enkelt är det ;)
Rekommenderar igen hellre att satsa på en hoppsadel :)

#6 ok.. Tack! Ska ha detta i åtanke vid mitt sadelköp!!