Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1501 ggr
examynia
0

hur kan jag bli mjukare?

ja en snabbt ställd fråga helt enkelt.

hur kan jag bli mjukare i handen?

tror ni att de går?

några tips på vad jag i såfall ska tänka på osv?

jag tror att jag har blivit lite hård i handen tyvärr..:( å de är de sista jag vill!! så skulle mer än gärna vilja bli mjukare men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga då min häst gärna lägger iväg efter första traven så man tar ju tyvärr i honom å håller där:(

men de kanske bara är ge å ta som gäller? att plocka eller hur man ska uttrycka sig.

ja ge gärna tips.

som sagt vill inte vara hård i handen..

Alex
0

Sitt och rör lite lätt på handleder och fingrar hela tiden när du rider, det är nog bästa sättet att få till mjukhet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gaiezza
0

Jag lärde mig att bli mjukare genom att sätta snören så min kompis händer, jag satte snören och bett på hennes händer och så fick jag lära mig att vara mjuk för att inte göra illa henne :)

Bacon, svaret är bacon. 

CelsiusT
0

Om din häst bli stark så tänk på att ta och släpp, ta och släpp. Ta inte och sitt sedan och håll, då blir du hård i handen och hästen lär sig inte att sluta ligga på.

Börja på ett inghägnat område om du är osäker, travagärna på fri tygel och går det för fort så ta och släpp tills hästen lugnar sig alternativt tills den saktar ner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

#1 grejen med att jag itne tar med fingrar å handlder är nog att jag har ont i min handled hela tiden å känner liksom mjölksyran.. men man får väl härda ut:P allt för hästen.p

#2 hehe de var en liten rolig grej..

#3 okej tack.. för de är så att när man tagit frsta traven så ligger han på som fasen.. men där undrar jag om bettet spelar roll? rider mestadels på rakt med fasta ringar. alternatvit ibland tredelat å två delat med fasta ringer.. men mest de raka.. för vill inte heller byta till ett skarpare bett.. för då är ju risken atthan blir hård med de åxå å då blir ju han mer tålig väl?

CelsiusT
0

Byta bett är ingen lösning på problemet, det utbildar inte hästen, det kan möjligtvis göra dina signaler starkare utan att du behöver ta i så mkt, men tillslut så sitter du där igen och blåhåller.

Om hästen ligger på så måste hästen få lära sig att ta ansvar för sitt steg. Sigg djupt i sadeln och ta och släpp och ha som mål i tanken att tygeln ska ut och bli helt lös.

Jag har haft några sådana hästar och dom har på bara några ridturer lärt sig att bli ridna på hellång tygel även under traven =P Men man måste våga släppa tygeln, det är inte farligt om dom taktar för det gör dom innan dom lärt sig.

examynia
0

# precis så jag menade=)

okej tack=) men jag ska dra lugnt men bestämt eller ska man liksom "rycka till" eller hur jag ska säga.. har nämligen inte behövt hålla hästen så innan..den frra hästen fick man ligga på så han fick fart istället:P

låter bra de ju.. hoppas att min kan lära sig. men de tror jag så länge som jag gör på rätt sätt för han är väldigt lättlärd

Gronstedt
0

#6: Dra lugnt eller rycka till beror på vad du vill åstadkomma. Ett kort ryck är en skarpare hjälp, som du tar till om hästen inte lyssnar på en mjuk kramning. Oavsett vilket ska förhållningen vara kort, en halv sekund eller så, följd av en minst lika stor eftergift. Upprepad om det inte fick önskad effekt.

Om man märker att man låser armarna kan man göra en liten "fågeldans", alltså röra armbågarna ut från kroppen och in igen. Då kan man inte låsa sig utan blir mer följsam automatiskt.

examynia
0

#7 ahaaaa tack=).. ja jag får testa å se hur han lyssnar å vad han lyssnar på.. å som du säger så har jag en tendens att låsa armarna.. å så efter ett tag så känne rjag liksom att de är "fel" elle rhur man ska säga å försker då mjuka upp allt men då drar han iväg:S men kanske ska släppa taget lite å lita mer på honom.. ha rinte haft honom så länge så jag är lite sådär i brjan med en ny häst..innan jag känner den.. men ska försöka slappna av mer å sådär..

tack=)

Elshira
0

Det bästa både du och hästen kanske kan träna på är att rida helt kravlöst (inget krav på samling) utan enbart fokusera på detta problem. Åtminstone med tanke på att man gärna brukar försöka hålla upp hästen när man rider i "form" och det är ju givetvis fel, och gör det andra ännu värre. Kan du få din häst att samla sig lite med hjälp av den drivande skänkeln och att den själv söker sig dit så låter du den givetvis göra det och uppmuntrar det. Men se bara till att du inte ligger och tar i tyglarna!

Gör så att när du rider så tar du givetvis lite försiktigt först, men reagerar itne hästen så får du ta hårdare och hårdare (och givetvis hjälpa till med andra hjälper, sätet och rösten). Du gör det helt enkelt tills hästen saktar ner och ger direkt eftergift. Rid sedan med nästan slack tygel tills hästen börjar öka/ligga på igen och upprepa proseduren.

När hästen kan hålla hastigheten någorlunda så kan du fortsätta med det och sedan prova att tempoväxla lite och se till att hästen börjar fatta "galoppen".

Och därefter kan du börja med samlingarna igen. Men försöker du få ner hästen genom att ligga och hålla emot så kommer du nog snart trilla dit igen, och hästen tolkar din hand som att det är formen du vill ha, inte sänkningen av tempot.

Jag antar att din häst inte brukar ligga på så mycket på ridbanan, så börjar du med samling igen så gör det där, och fortsätt inte med det på uteritter förrän hästen och du behärskar din hand där med.

Hakuna matata!

examynia
0

#9 tack..för tipsen.. han ligger dock på lika dant när vi är på ridbanan:/ å på nåt sätt tycker jag nästan de är värre då han tenderar till att öka mer ju mer de "svänger" å då känner jag att jag tappar balans osv.. å de gör de hela ännu värre..

examynia
0

jag tänkte på en sak.. kan ågon hjälptygel hjälpa? eller ska man undvika de helt å hållet? aldrig använt så vet inte bara en tanke som slog mig.. vill ju att de ska vara så bra som möjligt från hästen om man säger så..

Gronstedt
0

#10: Om han dråsar iväg värre på böjda spår så var noga med att ta förhållningarna på yttertygeln i första hand och se till att han inte viker halsen och tappar ut bogen. Det är svårt för hästen att gå i balanserad form om den inte spårar korrekt, så börja med att hitta spårningen. Använd yttertygel och ytterskänkel till att se till att bogen håller sig kvar på spåret, innertygeln leder och visar vägen och innerskänkeln formar och ser till att inte rumpan hamnar innanför.

#11: Jag tror inte du skulle ha nytta av någon hjälptygel. Sådana kan möjligen vara användbara på hästar som kör upp huvudet för mycket, för att uppmuntra dem att komma ned med nacken, men samtidigt blir de ett statiskt stöd för hästen att hänga sig på - raka motsatsen till vad ni behöver.

examynia
0

#12 okej=) formen å andra sidan har vi nästan aldrig:S jobbar som fasen på att få honom i form men jag lyckas inte:S jätte jobbigt är de.. jag blir sket slut.. vet snart inte vad jag ska göra.. för han lyssnar med öronen så att säga men resten verkar bara helt stumt.. å vet inte kanske jag som gör fel men har ju haft en tjej uppe som hjälpt mig.. men när jag ska göra ensam så går de inte alls å enligt mig gör jag på samma sätt.. så man blir bara le på allt till slut å då funkar ingenting där heller.. men jag vet att han kan för har en tjej som rider honom ibland å då funkar han direkt så jag måste väl göra megafel då kanske:-(

okej tack=) soms agt va bara en tanke som slog mig så ville reda ut begreppen:-P

Gronstedt
0

#13: Du kommer aldrig att få honom i form innan du fått honom i balans, och du kommer aldrig att få honom i balans innan du har fått honom i spårning. Så börja med grunderna, gör massor av överpångar och se till att han spårar både på raka och böjda spår. Därifrån kan du börja med balansen och lösgjordheten och när den sitter så kommer formen på köpet Glad.

examynia
0

hmm vet inte jag fattar vad du menar där faktiskt.. vad menas med övergångar?

CelsiusT
0

Jag skulle inte dra tills han saktar av. Släpp ut tygeln och förhåll, släpp efter, förhåll, släpp efter tills hästen lugnar sig. Håller man konstant tills hästen saktar av så är det stor risk att hästen blir mer taggad och gasar på, det kan dessutom hända att man måste "ta hårdare" och det vill man ju egentilgen inte. Hästen kommer inte att springa ifrån dig utan våga släpp tygeln och rid på lång tygel, taktar hästen iväg så förhåll och släpp efter med mjuka lätta tag tills hästen lugnar ner sig och återgå då till att rida avslappnat på lång tygel.

Inte rycka i tygeln, det skapar bara stress. Det kan man ta till som nödlösning om hästen dummar sig någongång. Annars tar man mjuka lätta tag, så lätt som man vill kunna ta i slutänden.

Fomen kommer efterhand. Sålänge hästen taggar så kan den inte lära sig formen för då är den inte tillräckligt avslappnad i kroppen. Lär den först att gå lugnt och fint på lång tygel, så får formen komma efter att hästen varvat ner och fått lärt sig att hålla balansen själv.

Naiz
0

Övergångar - från en gångart till en annan :)

Gronstedt
0

#15: Som 17 skriver, övergångar = gångartsväxling. Halt till skritt, skritt till trav, trav till galopp, halt till trav, skritt till galopp, galopp till trav, galopp still skritt, trav till skritt, trav till halt, skritt till halt. Övergångar bygger upp hästens muskler och gör den lyhörd för hjälperna, under förutsättning att du inte låter den slarva utan repeterar tills övergångarna kommer precis när du säger att de ska göras.

examynia
0

#16 okej.. tack:D måste lära mig att lita på honom helt enkelt..

#17 jahaaaa så trög jag känne rmig.. de visste jag ju egenbtligen:P hehe

#18 aha då är jag helt å hållet med=) tack.. skritt till galopp får nog bli de sista då när han väl fått muskler:P haha.. kommer inte ens till galopp från lugn å samlad trav som läget är nu utan han rusar in i galoppen.. lättare ute dock men de är väl för att han är mer taggad antagligen..

men då vet jag de:D tack