Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3234 ggr
CorneliaAndersson
0

Hon ger snart upp.

Min kompis köpte sin nya häst för ca 4 månader sedan. Ett New Forest sto på 15år.

När hon rider så skrittar hon i en takt som trav. Och när hon travar han det gå undan väldigt snabbt. Och i galoppen liksom sticker hon.

På provridningen gick allt toppen. De hoppade och gjorde alla gångarterna och de tränade lite att arbeta i form. UTAN problem (var med).

Nu: När min kompis sitter upp, så börjar hästen nästan trava. Kvittar om någon står och håller henne, i traven så går det undan som in i ***** och i galoppen..  Ja vad ska man säga.? GALOPPRACE..?? I hoppningen håller min kompis på att flyga av näst inpå hela tiden. För hästen hoppar *egna vägar*,lyssnar ej på hur min kompis säger överhuvud taget.. Alltså hästen hoppar vilket hinder som helst när hon känner för det fast att ryttaren styr åt ett annat.

Hon betér sig som om hon vore i värsta trotsåldern.

När man rider ut (både ensam och i grupp) så stegrar hon sig för att hon vill galoppera men ej ryttaren. Min kompis har trillat av ca 3 gånger på EN
''ute-ridning''.

Min kompis har tävlat upp till LA både hopp och dressyr  och haft 3 hästar tidigare (varav 2 var foderhästar) och hon har gått ca 5 år på ridskola. Så hon kan ju mycket men just denhär hästen är.. ja vad ska man säga? ANNORLUNDA.

Visst hon älskar hästen och hon är hur go som helst i hagen, stallet och lyder, för det mesta vid markövningar t.ex. NH.

Nån som har tips?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zahara
0

var finns hästen?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

MissInAction
2

Låter som att hon (hästen) är stressad och osäker? Om hon har det beteendet, varför vräka på och hoppa och ha sig på en gång då? Varför inte bygga upp trygghet och kommunikation från grunden?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

CorneliaAndersson
0

Hästen finns i Skåne (får ej nämna var).

Min kompis ringde till privattränare och har följt dennes råd. Både jag och min kopis undrar också varför hoppa å hålla på men tränaren säger att man kan göra det.

/ Cornelia Andersson,

MissInAction
3

Kan och kan… det är väl mycket man kan göra. Men använd lite sunt förnuft, det är ju ändå ni som håller på med hästen Glad

Det kan ju bli så till slut, att det går att hoppa med hästen, men att hon inte fungerar i övrig ridning eller hanteringen i stallet. Och det vore ju trist. 
Tänk de som får sina hästar att lyda minsta lilla vink, de har börjat i rätt ände!

Kluring om Ryssland

Maja
4

Är hästen undersökt så att den inte är skadad eller har ont? Det är tyvärr vanligare än man tror att ägare drogar ner hästen innan provridning så att den är jättesnäll och toppenfin då, för att dölja eventuella fel och problem.

MissInAction
0

Men jisses, är det sant? Obestämd

Kluring om Ryssland

Maja
0

#6 - Ja, tyvärr. Nu säger jag absolut inte att det är så i detta fall, men gjordes det en veterinärbesiktning vid köpet? Hästar som springer/sticker har ofta ont, men annars kan det vara brist på uppfostran, knäppt lynne eller något annat.

CorneliaAndersson
0

Hon har tid till besiktning om ca 2 veckor  (vet ej varför det ej blev vid köpet men det blev så). Hennes mamma ringde innan idag och ville få en ny tid tidigare och de ska ringa tillbaka senare och säga när de kan. Skulle försöka ta det så snabbt som möjligt, t.ex. iorgon eller på Tisdag.

/ Cornelia Andersson,

Drömmis
0

Som Maja skriver är det tyvärr vanligt att man drogar hästen vid provridning, känner en bekant som vart med om det. Hästen var toppensnäll när den provreds, men när dem fick hem den var den oridbar.

Men har ni kollat utrustningen? kan ju vara något som inte passar eller sitter bra.

Håller tummarna för er :).

CorneliaAndersson
0

All utrustning (utom sadel och träns) följde med i köpet.

Hon har fått svar. De skulle tydligen göra en ''akut-besiktning'' redan imorgon. Kan säga hur det gick då.

/ Cornelia Andersson,

MissInAction
0

Ja men vad bra att ni kunde få det så snabbt! Får vänta på "domen" då Obestämd

Kluring om Ryssland

CorneliaAndersson
0

Hoppas att det går bra ;/..  Både jag och min kopis är jättenervösa ;/

/ Cornelia Andersson,

Elshira
0

Det första och lättaste att kolla och hitta anledning till är väll om hästen har några spänningar. Att sadeln följde med vid köpet betyder ju trots allt itne att den passade varken då eller nu egentligen. Men vissa hästar kan verkligen få panik av smärta, så om all annan hantering verkar helt ok så kan det ju faktiskt vara en av anledningarna att det bara blir så när man sitter upp.

Är det inte utrustningen (och jag utgår från att hästen inte var drogad eller så), så är det kanske miljön. Om hästen bott länge, kanske uppväxt hos tidigare ägare kanske det blir "knasigt" när hästen fått flytta.

Är hästen lite stressad och hela tiden vill ha koll, eller är det "lugn som en filbunke" i boxen, hagen osv? Du säger att hästen lyder för det mesta från marken, innebär detta att den för det mesta är helt snäll. Innebär detta att den för det mesta är väldigt lugn och sansad men kan busa/stressa till lite ibland, eller innebär det "är för det mesta hanternbar"?

Verkar hästen i ren allmänhet vara väldigt på, och liksom inte ha någon respekt för ryttaren. Eller är det snarare liksom åt det stressade hållet? Om den inte är lugn och sansad annars.

För övrigt, gällande denna drogning. Var hästen på detta viset från dag ett redan hemma hos den nya ägaren, eller har detta eskalerat under tiden? Var hästen drogad så borde den ju varit "knäpp" från dag ett (även o den som sagt även kan ha blivit det av miljöombytet med).

Att en häst gör som du skriver är ju inte normalt, inte ens något "pigga" eller "busiga" hästar brukar tendera att göra (tycker jag). Även om hästen i fråga var drogad vid provridningen, så är det ju fortfarande en anledning till att hästen faktiskt beter sig som den gör. Den föds ju inte direkt till att bete sig så. Så jag tror att hittar ni bara anledningen, grunden, till problemet så tror jag säkert ni kan få en trevlig häst igen!

Börja med att utesluta saker en sak i taget. Nu ska ni ju kolla med veterinär och det är en bra början, se till att muskler osv verkligen gås igenom och inte enbart hälteutredning eller dyligt.

Om hästen går bra att rida hemma på ridvolten (i.af när man inte kräver t.ex form eller så) så kan hon alltid prova att rida barbacka lite försiktigt för att se om hästen verkar reagera annorlunda utan sadel (den kan ju dock fortfarande vara öm från sadeln även om den inte ligger på just då). Men någon skillnad borde man kunna se på hästen. Om hästen rids på bett med hävstångsverkan (t.ex pelham eller så) så rid på vanligt tränsbett eller kanske repgrimma om hästen är van att ha det med från NH-övningar. Iball att det är så illa att hästen börjat resa sig för att den får ont av bettet, och har börjat försvara sig med allt den han för att slippa det.

Hittas inget fel på häst/utrustning, ja då är det helt enkelt en annan taktisk vad det gäller ridningen som gäller. Men det kan vi ju börja spekulera och diskutera senare, börja med en sak i taget =)

Håll oss gärna uppdaterade i tråden så vi både kan följa och försöka komma på vad som är fel tillsammans!

Hakuna matata!

WornOut
0

tass

CorneliaAndersson
0

Min kompis har nu fått beskedet att hästen har någon ryggskada.

Hon ska åka och kolla hos en annan vetrinär nu och ska få konstaterat vad hon ska göra.

Den första sa att det ev. kräver en operation vast det kan vara riskfyllt. så att det ev. kan bli avlivning.

Detta är en häst som man bara kan älska och jag och min kompis är väldigt deppade nu.. Uppdaterar nog ikväll om hur det gått.

/ Cornelia Andersson,

bell
0

Usch vad surt! Hoppas det löser sig. håller tummarna!

CorneliaAndersson
0

Idag av alla dagar och för ca en halvtimme sedan sjuknade lilla Sira in rejält. vi åkte hem till min kompis efter skolan och låg i hagen. Vi gick in till henne och skulle bara klappa henne och lite så, men hon orkade ej resa sig :( vi har ringt vetrinären och de är här om ca 5-10 minuter (ringde för ca 20 min sedan) jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Min kompis och jag sitter å gråter men min kompis måste ha det värst :"(

/ Cornelia Andersson,

CelsiusT
3

Urs vad olyckligt. Hur länga hade hon hästen?

Man ska alltid besiktiga hästen innan man ställer den på transporten för hemfärd.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
2

Håller med ovanståeende.. Dumt att köpa en häst utan att besiktiga den först :/ Hur ställer sig före detta ägare till "skadan"?

Jättehemskt och otroligt tragiskt att det skulle gå så här illa förstås..

bell
2

Kram på er tjejer!

MissInAction
0

Men fy vad hemskt! Rynkar på näsan Vad är det egentligen som händer?

Kluring om Ryssland

CorneliaAndersson
0

Hon åkte till den andre vetrinären ikväll och de konstaterade en ryggskada. Alltså att något i ryggen har blivit klämt någon sena. Sira står kvar hos vetrinären över natten. ''Hoppas att det bara blir en operation'' och att hon inte behöver avlivas :(

/ Cornelia Andersson,

CelsiusT
3

Vad säger säljaren om skadan? Nu får man väl lite granna "skylla sig själv" om man köper en häst med en skada då man som köpare har undersökningplikt (man har rätt att göra en besiktning på hästen innan köpet och bör så göra innan man ställer hästen på transporten). Men jag hade ju ändå velat lämna tillbaka hästen och hade ju såklart försökt tala med säljaren om problemet. Surt att gå och köpa en häst som kanske måste avlivas direkt.

Hoppas det går bra för hästen och för er!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Är det kanske "kissing spines" (att tornutskotten på ryggraden slår i varandra och nöter vilket gör väldigt ont) det är frågan om?

Jag vet faktiskt inte vilken skyldighet man har vad det gäller besiktningar osv rent rättsmässigt. Men säljaren har ju lika stor skyldighet att kunna bevisa att varan levererades i bra skick. Om veterinär ansett att hästen haft detta länge (kan ju vara svårt att bevisa, men i fall att), så är det kanske inte helt omöjligt att köpet kanske kan hävas ändå. Åtminstone om tidigare ägare är lite välvilliga.

Tråkigt i.af.

Är det kissing spines det rör sig om har man på sistone börjat operera detta med relativt bra utgång. Jag vet inte vad hästen i fråga kostade, om det känns värt att operera(?), om ens försäkringen täcker det. Har de nya ägarna en ny försäkring kan de (försäkringsbolaget) hävda att skadan redan fanns innan försäkringen började gälla.

Hakuna matata!

Elshira
0

Ryggproblem är ju dock inget som en vanlig veterinärbesiktning kan visa. Är hästen inte riden brukar den inte ha särskillt ont (finns de som itne kan leva med det alls, och det finns de som kan tävlas med de bara de rids i rätt form) och behöver inte ha visat sig med stelhet osv.

Man kan ju givetvis alltid röntka en häst innan köp, men det brukar räcka med en vanlig besiktning som "skäligt" vid köp av häst. Nu är det ju som sagt inte gjort, men jag tror att i detta fallet hade det kanske kunnat kvitta med med lite otur.

Hakuna matata!

GuineaPiggy
0

Ush så trist, hoppas allt går bra trots allt!:<

Hey, I know you!

CorneliaAndersson
0

Sira avlivades i eftermiddags. Hennes skador var omfattande och skulle bara vara synd att låta henne lida.

Min kompis ska få alla pengar betalade tillbaks.

Sira, ett underbart fux-sto med vit strimbläs och 1 vit helstrumpa. Dog idag den 24/4 2012 i en ålder av 15år 1månad och 11dagar.

Man kunde göra allt med henne (i hantering och trick-väg). Hon var lättlärd och underbar. Alltid när man kom mot hagen usade hon emot en, kanske väntade hon på en morot?

Hennes mjuka mule brukade hon trycka mot ens ansikte. Så fot man släppte henne i hagen så halvtravade hon ut till det höga gräset.

I ridningen fick jag prova att sitta på henne. Omöjligt att kunna hålla sig kvar påryggen i hoppningen x''>

Lilla galna ponny. Du kommer alltid att vara älskad!!♥♥

/ Cornelia Andersson,

Drömmis
0

Fy vad trist.

Men hon har det sökert bra uppe i trapalanda nu.

Vet ni vad hon hade för ryggskada?

MissInAction
0

Så tragiskt Rynkar på näsan verkligen en mardröm när man hittar en häst som man vill ha!

Jag log när jag läste vad du skrivit i #27, hon verkar ha varit en mysig häst ändå Glad Nu får hon gå på de evigt gröna ängarna. Vila i frid.

Kluring om Ryssland

CorneliaAndersson
0

Min kompis sa att det var något med nerverna och någon invänding böld..??

/ Cornelia Andersson,

Elshira
0

Usch vad tråkigt, men bra att de tog tag i problemet och inte gör som många andra och skyller på att hästen är "dum". Och vad bra att det verkar lösa sig med de tidigare ägarna också.

Tycker också det lät som en väldigt mysig häst, och jag vet själv att hur stora motgångarna än har varit så är de alltid saknade <3

Kan du ta reda på lite närmare vad det verkligen var för fel och vad som tros vara orsaken så får du hemskt gärna dela med dig av det här. Själv har jag aldrig själv hört/träffat på en häst med något liknande. Men jag förstår om din kompis inte är så pigg på att prata om det just nu såklart.

Kram på er alla!

Hakuna matata!

CorneliaAndersson
0

Har pratat med henne och hon säger bara att vetrinären sa att en av nerverna var klämd och att hon hade fått en böld på det. Kan det vara cancer?

Tack alla <3

/ Cornelia Andersson,