Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4533 ggr
HolyFuck
0

avvliva häst göteborg

Har någon koll på bästa sättet att gå tillväga med avlivning av häst i gbg?

Jag tänker då kostnader.

Kravet jag har är att avlivningen ska ske på plats hemma, i övrigt vill jag bara ha det billigaste tänkbara alternativet. Slipper gärna att pröjsa 15 000 liksom.

[mammamian]
0

Skulle tro att det är bultning och hämtning med Sanitetstjänst. Bor en bit utanför Gbg och avlivade med spruta, vilket var dyrt! Till det kom kostnader för hämtning. Sanitetstjänst har prisuppgifter på sin hemsida (för visst heter de så??). Har för mig att de tog 3000:- per häst. Avlivning med injektion hemma kostade 4000:-/häst, bultning ska som sagt vara billigare eftersom man slipper kostnader för avlivningsvätskan.

HolyFuck
0

#1 Hittar bara en massa olika företag med sanitetstjänst. Du vet inte vilken hemsida det är du tänker på?

[mammamian]
0

http://www.svensklantbrukstjanst.se/

det var de här vi anlitade och de var väldigt professionella och det var inga problem att tajma hämtning med veterinärbesöket, så att vi slapp ha hästarna liggande på gården. Prislista etc. finns på hemsidan.

[exotic]
0

Jag har använt www.svensklantbrukstjanst.se  och man kan beställa bultning av dom så sköter dom det samtidigt som dom hämtar.

CelsiusT
0

#4 Att tänka på är att om man vill kunna få ut något på eventuell livförsäkring så måste en veterinär närvara och döma ut hästen och tror även denna måste utföra själva avlivningen (måste iaf gå genom veterinären).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alex
0

#5 Nej, jag har då aldrig hört nåt om att veterinär måste närvara. Har hästen blivit utdömd av veterinär och försäkringsbolaget godkänt det är det fritt fram. Måste väl dock ske inom en månad från godkännandet tror jag, och eventuellt kanske man får skicka in intyget man får vid avlivningen också för att få ut pengarna.

TS: Om jag vore du skulle jag kolla upp nödslakt (ja, de utför även planerade avlivningar), de avlivar med bult och tar med sig kroppen efteråt. Jag betalade ca 6000 kr för det när jag avlivade min häst i höstas, men det kan ju såklart skilja i pris. Det bästa är ju att ringa och kolla deras prisuppgifter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

#6 Okej, jag har aldrig varit med om att en häst blivit utdömd så jag har väl fel då. Men jag har hört att veterinär ska finnas med, men det kanske räcker att veterinären dömer ut hästen i förväg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Det räcker med att hästen är utdömd av veterinär, veterinären behöver itne närvara vid avlivning av hästen. Det utförs på slakteri eller hemma med bultpistol, eller om man vill ha veterinären med avlivningsvätska då. Men jag föredrar bult alla gånger. Det gäller kanske ett visst antal dagar från utdömningen, men inte "värre" än så. Kanske var det så förr när hästar inte hade pass för att man verkligen skulle veta att det var DEN hästen som verkligen avlivades, så man inte gjorde försäkringsbedrägeri. Men nu kollar ju även slaktbilar pass osv, så det behövs inte längre.

Jag kan i.af bara rekomendera "nödslakten", som avlivar hästen lugnt och stilla hemma på gården med bult och sedan tar med sig hästen.

Hakuna matata!