Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1253 ggr
Hhanniie
0

Längtan efter egen häst!

Ååh vad jag har börjat längta efter egen häst! Hade chansen förut men sa ändå nej, visst har jag alltid viljat ha häst, men just då kändes allting perfekt, lixom med kompisarna, i skolan och i stallet så jag hade ingen lust att ändra nånting just då.

Men NU, NU jävlar har jag börjat längta efter egen.

Har inte sagt något till mamma än, kanske gör det nån dag när hon är på bra humör…

Men problemet är, jag vet inte om jag orkar! Jag hade en unghäst på foder förut ett tag, och det ''förstörde'' typ min dröm om en häst. Visst hon var underbar, världens snällaste lilla ängel, men eftersom hon var outbildad så var ju det upp till mig att träna henne. Med världens lägsta självförtroende så var det jättejobbigt (även om jag lyckades lära henne ganska mycket! Cool ) så det slutade med att jag sade upp mig. Jag behöver inte höra att det var korkat, för det vet jag redan, men men, gort är gjort.

Blev lite mycket text nu men det jag ville komma till var, hur är det att ha egen häst? På sommaren, vintern, kostnader, jag vill veta ALLT Skrattande

Hhanniie
0

Kanske blev lite rörigt men det är så när man är trött (a) men det jag menade med att jag inte vet om jag kommer orka är att t.ex. På vintern blir jag lätt "seg" och så, och sen kanske man vill göra nåt annat en dag eller så, hoppas någon förstår vad jag babblar om :$

Ava Adore
1

Jag tycker inte alls det var dumt att du inte hade kvar unghästen om du kände att du inte hade orken, en unghäst kräver ju väldigt mycket på många olika sätt.

Du kanske ska prova att ha en häst på foder igen, och känna dig för, men en äldre häst som är mer "färdig", som DU inte behöver utbilda till fungerande ridhäst. :)

Vad det kostar att ha häst är ju väldigt olika beroende på stallhyra osv, men det finns flera trådar om det med massa olika exempel, sök på tex mpnadskostnad häst

:)

Ava Adore
1

Det tar ju tid att ha häst, och det är ett ansvar man inte bara kan strunta i för att man inte "orkar", däremot kan du ju säkert få hjälp, tex medryttare eller skötare, så att du har nån stalledig dag i veckan :)

Jag vet inte hur gammal du är, men bra är ju, om man är yngre, att man har föräldrar som verkligen är beredda att ställa upp!

examynia
1

jag började med att få sköt häst på ridskolan när jag började för 15 år sen.. sen blev de halvfoder på den.. å de var några år sen så skaffade jag en foderhäst som funkade så perfekt så jag köpt den 2 år senare… å nu är jag inne på min andra egna häst.. fick tyvärr avliva den förra för snart exakt 1 år sedan.. köpte denna jag har nu i augusti..å de är lite jobb med då de är en unghäst i sina senare unghäst år men som har väldigt mycket hjärna.

de tar som sagt sina timmar varje dag de gör de.. min står installad om nätterna på vinterhalvåret.. så då är de ju mocka åt sin egen å fixa mat osv till sin egen.. sen hjälps man åt med ut å insläpp å fodringar.. å visst är de tufft på vintern när de är en meter snö å vägen till stallet inte är plogad (ligger en bit in från en väg  å plogas inte jämt) å de är jobbigt att gå ut med kärran i snö å kallt å man vill inte rida osv.. så vissa dagar så känns de som att jag inte skulle vilja ha häst.. men så får jag den där känslan av att han behöver ju faktiskt mig.. de är ju ingen annan som kommer att ge honom mat å mocka åt honom å jag vill ju inte att han ska ligga på bajs osv. så man tar sig i kragen å VET att har man tagit på sig ett ansvar så måste man åxå ta de ansvaret hur väder å vind är å hur man än mår.. de är bara så.. (visst får jag hjälp om jag är jätte sjuk eller måste iväg osv men de är ju ingen som vill ta min häst om de inte är rimliga skäl till de.. ) och visst kanjag knna att jag r påväg att ge upp iblabd när tränigen inte går framåt i den takt jag vill osv.. men då måste man stanna upp å tänka.. ta de lugnt å bara jobba på.. man får lön för mödan senare.. de är bara så. .å man får såååååååå mycket tillbaka av en häst så att de bra dagarna väger upp de sämre så otroooooooligt mycket..=) jag skulle aldrig göra mig av med min häst om jag inte absolut var tvungen till dig de är nog de sista jag skulle gra mig av med..

men kah tror att man måste ta ett rejält snack med sig själv å verkligen fundera på allt vad de innebär.. men som sagt bärja med en foderhäst som man kan lämna tillbaka om man känner att de inte finns tid eller inte passar av annan anledning är ju alltid bra..

kostnader varierar som sagt.. men jag betlar ca 2300:- för min häst.. hyra,hö,betfor,försäkring,hovslagare, vaccin,tänder, avmaskning.. sen kan de ju alltid komma kostnader som man inte räknat med..