Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2418 ggr
laja123
0

"mjuka upp" högersidan?

Rider häst som har jättesvårt att ställa sig åt höger, det går knappt? Går man på en volt åt vänster så går han ner på tygel på engång, men han har jättesvårt i vänstervarven….
Har ni några tips på hur man ska träna upp det? Ska man longera och så eller ska man fortsätta att rida volter och försöka?
Tacksam för svar! :)

Zabbio
0

Hur går det om du håller emot/trycker på nacken (ca 10-15cm bakom örat uppevid kotpelaren) och lite försiktigt ber hästen ställa genom att hålla med handen över nosryggen? Ev. ''skaka'' loss lite spänningar med mjukt grepp?

Crow var kinig att ställa åt vänster innan. Han hade en lätt låsning i nacken, men genom att böja/ställa så ett par gånger på var sida så lossnade det. Han började tugga och själv sträcka lite.

Dock ska du vara försiktig och aldrig tvinga, utan mjukt be hästen  ställa sig i nacken medans du håller emot. Börjar han tugga eller gäspa är det en låsning som lossnar, bjuder han  hårt motstånd eller försöker dra sig undan bör du låta någon erfaren  ta en titt på det. Och kom ihåg  att han inte bara ska böja n nosen, utan ställa med hela huvudet. :)

Är det inte ställningen i nacken du menar utan något annat (böjningen genom kroppen,  böja halsen ''i form'' osv etc) så hjälper mit tips kanske inte, men det finns övningar för att mjuka upp hästen. Öppna vid hand tex.  Min häst böjde sig jättebra, men det var för att slippa ställa i nacken. Nu har vi inte det problemet mer :)

Sen måste du kolla så att du jälv sitter rakt och i jämvikt, ofta siotter man stnett, lägger mer vikt på ena sittbenet eller liknande, utan att veta om det. Jag sitter ofta lite fel i vänster varv, men iom att jag vet det så kollar jag av mig själv först om hästen inte gör rätt. Oftast har jag halkat snett :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Nesslan]
0

Kan tipsa om att be en equiterapeft, massör, kiropraktor, osteopat eller liknande att titta på din häst. Kanske har den en eller flera låsningar.