Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2856 ggr
Chel
0

Matsur häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett litet problem med min häst som har blivit så himla matsur nu i vinter. Han har alltid varit lite vaktande av maten och velat äta i fred men nu i vinter har det bara blivit värre,såfort man är utanför hans box så kastar han sig mot en,hotar med att stegra och sparkar ibland i väggen. I sommras när han stog på bete och ibland fick stå ute dygnet runt så var han inte alls så sur som han är nu.

Det verkar som att han är väldigt rädd för att förlora sin mat och han stressäter också väldigt mkt. Han är även krubbitare och han gör det i stressade situationer och även det har blivit värre nu på senaste tiden… Han går ute så länge som möjligt på dgarna och vanligtvis är det 12 timmar/dag. Kan det vara så att det blir bättre om han får fri tillgång på ensilage ute i hagen så att han inser att det inte är någon som kommer ta hans mat utan att han har obegränsat med mat och kan äta lugnt? Eller finns det nåt sätt som man kan "dämpa" det här beteéndet på? Det är ju inte direkt så trevligt när han håller på som han gör, och även på morgonen när man ska släppa ut honom så är han sur och hugger efter en när man går förbi. Jag brukar bara ignorera hans beteénde eller säga ifrån bestämt när han hugger efter en, men varje morgon och varje kväll är det likadant:/

I ridningen och hanteringen däremot är han alltid glad,trevlig och arbetsvillig!

Är väldigt tacksam för svar för nu är jag ärligt talat less på hans beteénde!

Uss
2

Ja, JAG tror att det är brist på mat som gör beteendet. Hästar vaktar normalt inte mat eftersom det i naturen finns gräs överallt, vaktar gör de när det är brist på mat. Har själv upplevt det med mina hästar, i ett stall där de inte fick sin mat som de skulle så märktes direkt en väldig skillnad och när vi skulle banta Matvraket så blev han grisk och "matsur".

Bruhn
0

Läs om slowfeeding,dvs fri men begränsad tillgång på foder, begränsad med hjälp av  småmaskiga hönät. Finns bl.a. på caisas shop

Ava Adore
0

Jag tror absolut på fri tillgång, eller som #2 skriver, slow feeding.