Astma - erfarenheter?
Vad har ni för erfarenheter av Astma hos häst?
Hur har det utvecklats? Vad krävs för att hålla symptomen borta? Vilken livskvalité blir det för hästen? Medicinering? Ja, allt! :)

Min första ponny hade allergisk bronkit (liknande astma?) och han måste äta hösilage hela livet. Vi testade att köpa in hö en vinter eftersom hösilage i 40kg-balar är sviiindyrt (höt var superfint, absolut inget damm) men han började hosta ändå så vi fick dränka höet i en balja i 5 min. varje dag. hela vintern. i kallstall. Fick han bara blöt mat och mycket utevistelse så märktes inget av hostan! Nya ägarna har honom på lösdrift och hö och det fungerar också.
Min kompis ponny har något som är ännu mer likt astma, han kan få anfall med andnöd och de har starka mediciner hemma ifall att. Han har fått 3 anfall tror jag under de år hon ägt honom, så det är sällan men otäckt när det väl händer. Han har ätit hö tidigare tror jag utan några direkta problem, där var stalluften viktigare så de fick byta stall till slut.
Har man en hosthäst så vore nog lösdrift och hösilage att föredra alla gånger!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Min kompis grannes shettis har astma och den kan hon inte rida längre (ensålänge) Men vetrinären sa att förhoppnings vis skule den astman försvinnna (allt jag vet ;) )

Min hade bronkit ett tag, använde Nostril Vet. Funkade jättebra plus att lösdrift/mycket utevistelse är att föredra.
Skynda långsamt så går det fortare.

Hur var symptomen när de de fick diagnonsen? Hur lång tid tog det med behandling innan de blev bättre?

Min fick diagnosen kronisk bronkit redan vid första veterinärbesöket (efter några dagars symtom, hosta mm). Detta stämde dock inte, man kan inte säga att en sjukdom är kronisk redan vid första besöket..
Han blev frisk, tror det tog ca 2 år.
Skynda långsamt så går det fortare.