Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 1951 ggr
BamsePower
0

Avels bedömning av blandras ston?

Går det att avels bedöma ett blandras sto? Ingen stamtavla vad jag vet men föräldrarna och vidare går att spåra. Någon som vet som kan svara?

Elshira
1

Utan stamtavla (känf stam) blit hästen aldrig tillhörande någon riktig ras. Svensk ridponny är väll det enda som hästen kan klassas som om den är mindre, men den hamnar ändå "utanför". Vill du avla så sök föräldrarna, ta dna-prov för att kolla det stämmer. sedan kan man registrera, welsh och arab har ett partpbredregister vilket innebär att alla hästar med minst 12.5 % av den rasen får registreras renrasigt. Med stor häst vet jag inte om det finns något.

Att avla handlar inte bara om att titta på en häst, om den är fin och kan hoppa. Det viktiga är vad individen lämnar, och vad släktingar lämnat. Det är också minst lika viktigt att veta vilka ev. defekter som finns bakom och vad en linje verkar tendera att ge. Det finns vissa saker som kan ge dödlig utgång på fölet, eller göra den ser väldigt dåligt t.ex. Viktigt när man avlar är att INTE ta en hingst med någon brist som stoets eller hennes förääldrar har!

Avelsvärdering kommer du inte in på nu i.af, men vill du veta hur din häst ser ut finns det utställningar där man kan delta inofficiellt. Dvs du får en kritik bara, men kan inte tävla vidare. Kan du inte få fram en bra stam på hästen så säger jag ta för guds skull inget föl bara för att… Köp en unghäst eller leasa ett sto av önskad ras och betäck. Då kan du få bra förutsättningar och vara med från början.

Hakuna matata!

Tusen
0

Vet du vilka hästens föräldrar är så har hästen stam. Annars kan du INTE ställa ut ett blandrassto  om det inte är en inofficiell utställning. Utställningar, som räknas som godkända, bedömmer ju efter en rasstandard.

Däremot kan vissa ostammade blandraser ibland få en bedömning (på enstaka utställningar) men den är inofficiell och hästen rangordnas inte. Dessa utställningar som bedömmer korsningar utan stam är väldigt sällsynta.

KKajsa
0

Nytt för i år är att INGA korsningar och raslösa hästar får delta på sommarpremieringar… Suck säger jag bara. Sh har fått stormakts vansinne… http://www.svehast.se/sh/UserFiles/Info%20om%20S-prem%20till%20hastagare.pdf

utan det är inofficiella utställningar som gäller om du ej har en partbred som sagt var, då är du hos vissa föreningar välkommen på rix.

Tusen
1

#3 Vad menar du? Varför skulle korsningar avelsvärderas? Rasrena hästraser avelsvärderas och har en rasstandard att följa. Hur skall en korsning kunna följa någon som helst rasstandard? Den har ju ingen.

Har korsningar någonsin fått deltaga på premieringar? Det är väl inget nytt för i år?!

Du får inte ställa ut blandrashundar eller -katter heller annat än att de är kastrerade. Korsningar skall det inte avlas vidare  på. Så tänker även andra rasfreningar inom alla(?)  djurraser.

KKajsa
0

#4 Menar bara att man inte får visa korsningar på sommarpremieringarna TROTS att de är med o bekostar dem genom passavgifterna till Sh. Ja, tidigare har kosningar varit välkomna, dok har man fått be domaren om siffror & inte bara en poänglös bedömning men visat korsningar har man fått göra. Har själv ställt ut korsning på sommarpremiering som en kul grej & för att få höra hur hon ser ut som häst. Mycket bra ridhäst blev omdömmet. Glad

(oj vilken textstorlek det blev på #3 inte meningen)

Tusen
0

#5 Låter mycket underligt. Du är säker på att det var en premiering och inte en utställning då? De är ju rätt så lika. Men på premieringar är det enbart rasföreningar som ansöker om att få hålla. Utställningar får däremot klubbar ansöka om.

KKajsa
0

#6 Ja sommarpremiering i Julita, ansökan skickades till SH i skara :)

Tusen
0

#7 Jaha?! När var detta? Mest nyfiken. Tror på dig så det är inte för att jag misstror dig som jag frågar.