VAd tror ni om denna BigHorn?
den ser nästan precis ut som den vi har, och den är skööön…
Jag kan absolut ingenting om sadlar, men det ser skön ut :D
Tycker fendersen ser lite konstiga ut… Men det blir nog bra :) Vad kostar den?
fendersen ?
Ja, dom som stigbyglarna sitter fast i heter fenders, om jag inte minns fel :)
3000kr utomlands.. då blir de ju + tull m.m. Men den va snyggare än dom hööks säljer.. Det är ju en bighorn…

De heter fenders, japp.
Och den där sadeln placerar dig rättså säkerligen i stolssists.
Innan jag köpte den skulle jag vara mkt intresserad utav att se hur bommen i den såg ut om jag var du, för den ser inte särskilt normalt formad ut…
Kan se skum ut pga att de inte är läder i "fändrarna" utan syntet..
Jag skulle inte kunna köpa en sadel utan att ha provat den på hästen först…
#10 Ahaa, tänkte nästan det :)

me_minie, hur sadeln ser ut i sits och i bom-utformningen kan man lätt se vare sig det är syntet material i fendrarna eller inte… Blir man förblindad utav det har man nog inte nog tränat öga för att kunna titta på sadlar ifrån början alls…
Jag har iallafall för mig att du har en häst av lite rejälare typ, vars revben om jag inte minns fel, därför borde ha en högre, rundare form upptill, och denna sadel har en väldigt underlig utformning utmed bladen neråt, vilket ser ut att passa hästar som är för tunna i huller, urholkade med muskler och väldigt väldigt tippiga uppåt… Eller om de kanske är i stort sett helt raka tom.. Efter vad jag kan se så ser den hel-störd ut iallafall…. Kan ju vara intressankt att köpa för att öppna upp i syfte att kunna svära över hur dumma människorna som tillverkar den måste vara och över hur dum man själv är för att man lagt ut över 3000kr på att öpnna upp en sadel å få ngt bevisat för sig själv?
Lite svårt å testa den då jag ska inporetera den från usa.. dom finns inte i svergie i den där modellen.. Får väll köpa på vinst å förlust…

Varför inte köpa en sadel som du vet ligger bra?
Är ju mkt större chans/risk att denna inte ligger bra på din häst än att den gör det, och med tanke på vad du kan se på bilden så sjunker ju procenten för chansen att den ligger bra rätt rejält…
Varför slösa pengar så?
ja jag vet inte, men inga sadlar jag testat passar bra på denna häst.. inte ens x vid

Fast det är ju inte bara bomvidden som ska passa, är ju massor utav saker som spelar in.
Har du låtit någon riktig proff. sadelutprovare/makare hjälpa dig? Sy upp en sadel efter henne kanske kan vara akutellt om hon har underlig ryggform?
jag håller med om att det är kanske inte så klokt att importera en sadel som du ej testat på din häst.
du skriver att: ja jag vet inte, men inga sadlar jag testat passar bra på denna häst.. inte ens x vid
Får du skicka tillbaka den om den ej passar?