Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 968 ggr
Anna
0

Stigbygel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad heter den här sortens stigbygel? Har den ett eget namn eller går den bara under säkerhetsstigbyglar?

Flera ekipage på ponnyhoppningen hade sådana nämligen, jag har inte sett sådana tidigare.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

thilda-
0

dom där måste va ganska så nya,.. jag har inte sett dom där :S

Anna
0

Jag har inte heller sett de innan!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[louise80]
0

vet inte exakt vad den heter men det e en typ av säkerhets stigbygel, som man absolut ainte kan fastna i

Snuttan2
0

Det är en sorts säkerhetsstigbygel, finns ju många olika typer…

Skulle jag försöka sätta ett namn, för jag har heller inte hört något, på dem, så skulle jag kalla/beskriva dem som cykel.stigbyglr.

Maria Gretzer, Pessoa och flera stora hoppstjärnor har sedan kanske ett eller två år tillbaka provat och ridit med de modelerna.

De är konstruerade efter hur cykel-stigbyglar/pedaler kanske det heter? fungerar för riktiga cyklister (min pappa är sån där fånig cyklist i trikåer ;)), som går ut på att du i skon och på stigbygeln har en liten grej som knäpper samman, som du kan kicka ur med en viss kraft för att släppa stigbygeln eller om du skulle trilla av.

Det fina med det hela är att de sitter ju alltid fast på skon så man tappar inte stigbyglarna. Jag har provat de, men kände mig inte så bekväm med dem jag provade…

Gentle
0

Det måste kännas lite konstigt med såna stigbyglar kanske inget att rekomendera en nybörjare ?eller sitter skon kvar i bygeln

Snuttan2
0

Skon sitter fast i stigbygeln.

Gentle
0

okej

thilda-
0

Men hur kommer man lös sen då man ska hoppa av?:P

Snuttan2
0

Man liksom klickar till de lite i sidled…

Det är jätte lätt när man lärt sig det :P

De löser även ut sig för lite mer vikt, så skulle man trilla av så klickar de direkt ur.

thilda-
0

vad fränt ;D de skulle nog passa till min pålla ;D hon e ganska sprättig osv. :P det är många som har åkt av henne ;)

Snuttan2
0

Fast du behöver ju särskilda skor som passar till, eller att en skomakare kan stoppa in sko-delen i dina befintliga skor/stövlar, så har man sådana stigbyglar får man låna ut sina stövlar/skor eller byta stigbyglar om man ska släppa upp ngn annan på sin häst :P

DojoKelder
0

hmm.. lite coola faktiskt men jag skulle noga tycka att de va alldeles för jobbiga att använda!

MiaMaria
0

Jag stod i en affär o kikade på dom där o då hade dom ett visningsex, och den löste INTE ut!! Spelade ingen roll hur jag vred o vände på de… Men hoppas dom fungerar bra i "verkligheten"

Snuttan2
0

Det är lite trixigt innan man lär sig… Jag har ju övat eftersom jag har sånknäppning på vanlig cykel. Är som allt nytt som inte är uppenbart för kroppen, man behöver öva in det i nervsystemet så rörelsen blir automatisk, ngt som ryttare borde vara duktiga på eftersom ridning är mkt om just det ;) Eller nja, det beror ju på hur man rider… Jag har haft mer stora besviknelser över hur vi svenskar rider i helgen på min Kottas-clinic så jag gissar på att de flesta här inte vet vad jag pratar om när jag pratar om att lära in saker i nervsystemet…. :(

joytick
0

Är det inte väldigt ostadigt att rida med sånna där? Med en vanlig stigbygel så har man ju som mycket mer att "trampa" på..

Murre_Uddiz
0

#14 lär mig då! :D haha :P

AliceL
0

skulle vilja testa sånna.. :D

Snuttan2
0

Jag upplevde inte de jag provade som ostadiga, snarare mer stadiga, eftersom de hela tiden sitter…