Mått på täcket
Om hästen är 120 cm från (framför) manken till där svansroten börjar. Ska jag ha täcke som är 125 då?
Ursäkta för en "dum" fråga, men jag kan inte sånt här :p
Det brukar bli bättre med liiite för långt än liiite för kort så jag skulle kört på 125 cm.
Men det beror på hur din häst är i bogen och om täcket är stort i bogen eller ej. Det avgör ju också hur långt fram täcket kommer hamna.
Om du handlar från en fysisk butik kan du alltid mäta täckena med! Mät då gärna från mitten på bogen till en lodrät linje från svansroten för att på så vis veta hur stor bog din häst har. I sverige sätts detta aldrig ut, men på engelska täcken och märken står nästan alltid dessa två mått med.
Hakuna matata!
Ok tack :) Ska på loppis den 5 maj och tänkte köpa på mej lite billigt där ;)
Det är inte min häst utan bara en jag pysslar med, typ skötare eller vad man ska kalla :) Har aldrig haft egen häst så jag är urdålig på allt som har med mått att göra :)
Det som kan vara lite knöligt med just de små storlekarna på täcken är just det att bogen brukar vara lika stort oavsett längden på täcket i princip. Har man inte en väldigt grov ponny så han täckena lätt hänga ner sig i bogen typ, och täcket glider bak.
Har du något täcke som sitter bra på hästen nu så är det bara att mäta upp det annars :) Det är jättesvårt att köpa täcken enbart med ögonen om man inte är väldigt van vid hur det ska se ut så tt säga.
Hoppas du gör något fynd i.af!
Hakuna matata!
Om du letar på google så finns det täcken i 120, jag har hittat det när jag letat täcken till min men jag kommer inte ihåg vart. Fast det finns.. Det kan ha vart Amigo som har..
MVH
Sofie
#4 Horseweare (som tillverkar amigo), rambo och bucas är de vanligaste engelska märkena. De mäter i hands och inches (därför blir de inte de vanliga måttangivelserna), och har många fler steg emellan sina storlekar, och har dessutom modeller för både breda och smala bogar t.ex.
Himla bra täcken för övrigt!
Hakuna matata!
#5 Då va de dom ja menade xD Funderar på ett sånt till min ponny, fast lite mindre än TS. min ponny har 85cm i täcken ^^
MVH
Sofie
Nej han har inget täcke nu. Hittills har han inte gått så mkt. Men sen jag började vara där så får han röra på sej varje dag nästan och tänkte skaffa ett fleecetäcke och eller svetttäcke han kan ha när han kanske blivit lite svettig så han inte blir kall :)
#7 Ylletäcke är bättre än fleece :)
MVH
Sofie
Pröva både 125 och 115, om du har möjlighet till det, ta 125 annars