Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 8807 ggr
Maja
3

Ponnyakuten 3

Såg ni avsnittet? Vad tycker ni?

Em--ma
0

Har det börjat? Förvånad MMåste kolla på det NU!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CorneliaAndersson
2

Jag såg det.

Nja asså det med lastning är ju så vanligt att man egentligen ''inte borde ha med det'', visst det är ett problem men under de 2 förra säsongerna hade de transport-problem. Man kan ju följa de råden istället för att nsöka om samma saker hela tiden.

De hästar som jag ABSOLUT tycker ska vara med är:

1. Den isabellan som slet sig från ägaren och bara sprang iväg.

2. Den andra isabellan som skenade med ryttaren.

3. Den bruna som hade problem I transporten.

4. Skäcken som la sig ner. Håller med om att det dels var inlärt…

5. Ridskolehästen som inte ville hoppa.

6. Den killen som var ALLDELLES för liten för sin ponny. Han har ingen direkt kontroll efter hinderna. Skulle tycka att han skulle ha en liten C eller stor B-ponny istället.

Hehe ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Maja
0

På svt.se kan ni läsa om vilka som är uttagna och vilka problem som är med.

Em--ma
0

#2 6. personligen tycker jag att han ska byta till en mindre häst ett tag :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CorneliaAndersson
0

#4 håller med, på TOK för stor häst. Kan vara det som gör att hästen rusar iväg också.

/ Cornelia Andersson,

[trail]
0

Oj, visste inte att det hade börjat, måste se :)

CorneliaAndersson
0

Asså Tycker att det är ''fel'' att de ej tog med den som ej vill va i transport och den isabellan som skenar med ryttaren.

/ Cornelia Andersson,

eefoto
0

Dock har den med den skenande isabellen inte kvar hästen.De sålde/länade tillbaka den eller något.Nu ha hon iallafall en annan.:))

Erika, ~värd på dressyr~

Lorita
0

#8 det var troligen det rådet dom fick då dom inte hade någon kontakt med hästen alls.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ava Adore
1

finns inte säsong två och avsnittet idag på svt play? :/

Cederin
0

#10 Jag letar också! Har bara sett säsong 1 men vill jättegärna se 2an och det nya avsnittet. Hur hittar man det? (Har ej kanalen det går på på TV)

Medarbetare på Naglar och Hår

Cola&Bacardi
0

Tycker att skimmeln som inte tollererade spöt m.m ska få vara med :) Den som kickade med bakbenen. I början av programmet.

Mvh Linnea 

Ava Adore
0

#12, tack :)

men säsong 2 finns inte?

Lorita
0
Em--ma
1

helt seriöst, gud vad dåligt att han med den förstora ponnyn kom med. Tycker inte det är ett sånt problem utan att ryttaren helt enkelt är för liten och för oerfaren för hästen.

/ Emma

CorneliaAndersson
0

Håller med #16 Det är faktiskt deras eget fel, lite grann..

Asså ej för å blanda in massor av andra men om vi t.ex. tar Malin Baryard. Hennes första häst var en C-ponny (Lady Fight), som var VÄLDIGT stor för henne då fick hon hoppa ner till B-ponny.. Inte mer med det, bara att gilla läget liksom.

Skulle ALDRIG ge något av mina barn en häst de ej klarar av p,g,a. storleken.. O,o

(Nu e jag ju bara 14 å har inga barn menmen.. x''D)

/ Cornelia Andersson,

Ava Adore
0

# 15 de verkar ha tagit bort den :/

Ava Adore
1

jag skulle gärna rida en liten c-ponny fortfarande, o jag är 37.. hehe. och minst 35 kg för tung.

men ja, det såg knasigt ut med den lilla pojken på ponnyn. jag red stora hästar på ridskolan från jag var 7 år, och hoppade stora hästar nåt år senare, men jag kan inte säga att jag hade så mycket koll, ifall hästarna hade velat gå en annan väg eller så :´)

han borde byta ponny helt klart, det var väl bara det som var porblemet egentligen.

CorneliaAndersson
0

#19 exakt det jag också tror…

/ Cornelia Andersson,

Dipsie'n'Poo
0

Aah, juste. Det var ju igår! Tänkte på det hela dagen. Men så glömde jag bort det precis innan. x)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Cederin
1

Jag efterlyser fortfarande säsong 2, borde det inte finnas någonstans?

Såg just iallafall första avsnittet på säsong 3 via SVT play, håller med om att killen som var för liten för hästen inte borde vara med. :/

alexxandra_
0

# 22
Tyvärr, säsong 1 fanns ute nyss då det gick i repris. Men då säsong 3 började togs avsnitten bort. Jag vill också se säsong 2. Hade tur att jag hann se säsong 1 klart, upptäckte PA just innan jul!:) Så man får hoppas att säsong 2 börjar gå i repris nu efter säsong 3 visats klart.

Gaiezza
0

Tycker att det är dåligt att det kommer barn med nästan bara lastproblem, jag har lasttränat min häst helt själv.

Från att han Stegra, bet, slet sig tog sönder både grimmor och grimskaft, tills att han går in helt själv!

Bacon, svaret är bacon. 

CelsiusT
0

Just lastningsproblem är det ju inte bara barn med ponnys som har problem med. Tycker jag ser och hör så mkt folk som har problem med att lasta sina hästar överallt. Varje träning så är det alltid någon som har lastningsproblem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lina
6

Bara jag som tycker att många av föräldrarna också borde få vara med på lägret? Oskyldig

KKajsa
11

#26 Jag ser fram emot programmet : Ponnyakuten 4 - Föräldransvar Programmet där välmenande föräldrar får hjälp att bedöma ponnys & råd om hur de ska hjälpa sina barn att få ut det mesta av sitt hästintresse, (utan att riskera sina barn!). Programledarna kommer att lära föräldrarna enkla men ak så nödvändiga saker som lastning, longering, tömkörning och framför allt massor av häst vett….

Fler än jag som kommer titta på programmet? Flört

740tjejen
3

Angående den där ridskoleponnyn som var rädd för hindren, varför tvinga den ochhoppa över huvudtaget, satsa på dressyr eller western istället. eller varför inte ren skogsmulle till EN ponnyryttare.

HolyFuck
4

#28 Tycker det är väldigt tråkigt att ridskolehästar är med överhuvudtaget. Om de åker till ponnyakuten kommer de ju med största sannorlikhet bara må bra med just den ryttaren. Problemet kvarstår ju fortfarande.

Ex, Vill hästen inte hoppa - så har ofta blivit avskräckt pga dåliga ryttare.

Är hästen aggressiv - antagligen passar den inte till att många olika, oerfarna barn pysslar med den.

Och det kommer ju inte försvinna så länge den går på ridskola :(

740tjejen
2

Ne precis. Den skulle ju säljas till en privatryttare då. Som vill satsa på annan gren eller bara skogsmulla. Det dör den ju inte av.

Em--ma
2

#29 håller helt med! även om man fixar ponnyn med den ryttaren så betyder det ju knappast att han börjar hoppa för alla. Tycker då inte faktiskt någon av deltagarna passade bra in i ponnyakuten iår.

/ Emma

HolyFuck
2

#31 Jag tycker nog isabellerna och ponnyn som lägger sig ner passade bra. Båda är exempel som man med rätt medtoder kan få bukt på enkelt, men om man inte vet vad man gör går det verkligen inte. Dessutom går det enkelt att lära sig från de exemplerna sedan, även om man bara tittar på.

CorneliaAndersson
0

#32 Tycker ABSOLUT att isabellan som slet sig och den som skenade skulle komma med.

Usch! Har varit med om samma sak själv. Skulle hem till en kompis å rida deras hästar.. hehe först en C-ponny och sen en liten storhäst som de sänkt ner till maxad D.. hehe

Hoppade denne 2hinder sen bar det av i padocken. till sist ställde sig min kompis framför hästen å den tvärnitar Ooops.. Jag får minneslucka å vet inte vad jag själv säger, hehe jag hoppar upp på deras andra häst medans min kompis hämtar ''min'' häss som då sprungit ut från paddocken mitt i mörkret x''D (ridbanan är upplyst)

Så man förstår ju att tjejen var rädd

/ Cornelia Andersson,

Anna lindberg
14

Dra inte så förhastade slutsatser om lill killen på skimmeln.

Gå in och läs på deras blogg iställe.

www.bjorkebacksgarden.se

Föräldrarna behöver inte vara puckade bara för att han har stor ponny. Han rider den ponnyn super bra. Det är just när de hoppar bana hon blir stark och drar.

Varför ska han byta till B-ponny när han inte får tävla Bponny? Varför sälja en ponny när man växer så det knakar och få byta hem på hästar i onödan. Blir lite rädd här.

Ger ni alla upp lika lätt?

Anna lindberg
10

Måste tillägga att göra en bedömning av en filmsnutt på 30 sek är magstarkt.

tänk er bli filmad någon gång när ni åker av eller har en häst som inte vill stå stilla vid uppsittningen. Eller att hästen blir het och drar fort över ett hinder. Sedan lägger jag ut det här och sen ska ni bedömma ryttaren och hästen på den snutten?

Kul va?

Kommentarer: ? Oupfostrad häst som snurrar vid uppsittning?Ryttaren klarar inte av den? Men egentligen har ni sett 30 sekunder av deras samspel. Var själv in på några av era bloggar och började småskratta. Kanske man har lite problem själv. men det är lätt att börja spy över andra.

Varför inte glädjas åt lill killen som absolut vill börja tävla skimmeln, kanske det är han som envisas och vill ha just den.

För övrigt så tävlar han den nu utan problem så det ni ser på tv nu det är inspelat för ett år sedan. Han har nyss nollat 80 och han är nog fasligt glad att kunna knäppa de på näsan som skrattat bakom ryggen på honom. Ha ha ha

[trail]
5

#35 Håller med dig om det mesta :)

Visst är ponnyn stor tycker jag och det finns andra som skulle passat honom mycket bättre i storleken just nu, men för ponnyn är det bra att inte behöva flytta runt som så många andra stackars ponnyer får göra.

Peppe
4

såå fiiiin den första isabellen var, den med lastningen :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

så som ridskoleponnyn Musse beter sig gjorde (gör) min gamla Peppe på pricken Flört

[aggnees]
0

Hur många avsnitt har visats i ponnyakuten 3 . är det bara 1 eller har jag missat några ? :)

CorneliaAndersson
0

Menar ej att föräldrarna är puckade eller något men större hästar är starkare. Han kanske ej hade behövt sälja hästen utan istället köpt in en C-ponny sålänge och haft en medryttare till den större..

/ Cornelia Andersson,

Lorita
0

#39 det var första Skrattande

Anna lindberg
5

#40 Förstår hur du resonerar men ;)

Men åandra sidan varför ska vi behandla djur som konsumtionsvaror? Det tog 10 mån sen kunde de hoppa bana förövrigt hade de inga problem. Varför ska föräldrarna köpa en 10cm lägre ponny bara för några månader. Varför är vi så ovilliga till att faktiskt kan träna oss till att klara av något?  Fatta vad den grabben lärt sig på de här månaderna. Vilken teknik och erfarenhet han måste fått?

Ebba-Ö
2

Tycker det ska bli roligt att det börjar igen. Speciellt nu när Sveriges största hästbloggare är med också. Blir ju extra "roligt" att se att dom inte heller har problemfria hästar.

Cederin
0

#43 Vem är det som är med? Kan du länka blogg? :)
(Har inte så stor koll på vilka som är där eller ens vilka hästbloggare som är kända)

Ebba-Ö
0

nellieberntsson.se :) Hon med hästen som stegrar sig när den ska lastas.

Cederin
0

#45 Tack!

Salish
0

Borde inte avsnitt 2 ha lagts upp på svt nu?

Lorita
0

jag tror den kommer när avsnitt 1 har sänds på tv

Salish
0

Det har den väl? Det står ju att avsnitt två redan har sänts på TV idag.

Lorita
0

var står det?

Salish
0

På Ponnyakutens sida på svt.se.

Rafflan
2

Bara jag som stör mig på att dem har unghäst för inridning med?

jag lyckas inte läsa någonstans att dem har något problem, bara en 3-åring som ska ridas in, det är inget PROBLEM. Och finns det inge problem är det störigt att dem köper en unghäst utan kunskap och hjälp av någon med kunskap inför inridngen :S

CorneliaAndersson
1

#52 Håller med+ att de tar med en annan häst för att hon ska kunna rida!! Varför tar hon då med 3-åringen iallafall?? O,o

Avsnittet slutade för 5 minuter sedan ;)

/ Cornelia Andersson,

Chieko
2

Tycker att det är bra att man lär sig rida den häst man har. Hästen fanns ju familjen sen tidigare, skönt att de inte slänger iväg den så fort den inte passar. Och tänk så många år de kan få tillsammans nu, de kommer bli riktigt tajta! Killar i den åldern kan också få en växtkick, inte säkert att han hade kunnat ha en ny ponny så länge.

Vet inte hur mycket de pratar om B-ponnyn i 2a avsnittet eftersom jag missade det. Men är det inte bra med en som ska ridas in? Då kan ju Tobbe tipsa om hur det ska göras, blir mycket hantering som kan anpassas till fler situationer.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Zkold]
0

Men när kommer det till svtplay ? Förvånad suttit och väntat på att det ska dyka upp där.

Rafflan
0

#54 då dem ska hjälpa folk med problem, inte utbildning så är väl inridning fel? Då hade ju tjejen med den skenanade isabellen kunnat fått hjälp istället, då den också var ganska grön inom ridningen men hade ett problem.

Chieko
1

Hmm sant. Men då tycker jag att det är fel med ridskolehästar också, och även ryttaren som är rädd för att hoppa. Hästen får skolas av personalen/säljas då den uppenbarligen inte passar på ridskola. Eller bara inte gå hopplektioner. Tjejen som var rädd kan ta privatlektioner/åka på ett vanligt läger.

/Karin

CorneliaAndersson
1

Där fanns ett par med ''onödiga'' problem ja.

/ Cornelia Andersson,

Moalinn
2

Eller så hjälper tobbe till att ge tips för att det inte ska uppstå problem.

Ang. den förstora hästen. Bara för att hästen är förstor betyder det inte att man inte kan hantera den, jag var på tok för liten för nordsvensken jag började rida för några år sedan men jag lärde mig att klara av henne.

Tycker att del 2 kan komma upp nu, sitter och uppdaterar som en galning.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anna lindberg
0

#54 Chieko

Tack för att det finns fler som värnar om att djuren inte ska behöva byta hem i onödan!

Lägger upp en länk från deras hemsida från senaste tävlingen de gjorde. Snacka om jobb det gjort tillsammans och vilken kick för grabben

http://www.youtube.com/watch?v=vdbVP4t1xSE

Chieko
0

#60 det står att videon är privat?

/Karin

Anna lindberg
0

Konstigt… Jag kan se den… Testa igen. Det kanske blev nå fel.

Chieko
1

#62 funkade nu, skumt! Men det såg ju fint ut! Det som gör mig gladast är att de kan jobba ett par år ihop nu, de flesta ponnryttare växer ur sina så fort att de känns som att de knappt hinner få ihop det helt…

Nu sitter jag och väntar på att de ska lägga upp andra avsnittet!

/Karin

Cederin
0

Angående att många har onödiga problem kan för visso vara sant, men jag tror att de tänker i programmet att de även tar med "småsaker" som många ryttare kanske upplever. Som att inte kunna hantera en för stark/stor häst, vara rädd för att hoppa osv.

Inridningen kanske var i det extremaste laget att ta med då det inte är ett uppbyggt problem, så som de andra sakerna är. Men det är fortfarande bra TV när många känner igen sig och kanske själv ska rida in en häst, då Tobbe kan ge många bra tips.

Lorita
0

förebygande är ju inte fel, att lära ut.

Ebba-Ö
2

Bra att dom har hjälm på sig till och med när dom kliver ur bilen vissa av dom.

Chieko
0

När de går ur bilen? Det är väl inte bra? Att åka bil med hjälm är farligt eftersom huvudet blir ännu tyngre. Vid en krock kan det skada nacken allvarligt :(

/Karin

Ebba-Ö
0

#67 Nee, först blev hon intevjuvad genom fönstret då hade hon inte hjälm men sen när hon gick ur bilen på stallplanen hade hon hjälmen på sig. XD

Chieko
0

#68 ja jag såg det sen. då är det ju lugnt. Det verkar som om alla fick order om handskar och hjälm! Kul att de verkligen fick stå och vänta utanför gården också för att de bara skulle ha en ny åt gången ^^

/Karin

Salish
0

Vad tycker ni om serien såhär långt?

Cola&Bacardi
0

#70 Tycker den verkar ganska bra! :) Är dock lite svårt att skapa sig en uppfattning på såhär få avsnitt. Duktiga gäst tränare! :)

Mvh Linnea 

Rafflan
0

Tycker det är bra men blir lite irriterad på dem "onödiga" problemen som kom med :P

Tyckte att det faktist fanns folk som verkligen behövde tobbes hjälp, speciellt dem som inte har råd att hyra in en dyr special tränare att rida för fler gånger/månad för att få hjälp med problemet.

Min gillar serien i sig :)

Salish
2

Jag tyckte att han Andy som gästtränade i förra programmet verkade otroligt pedagogisk. Riktigt roligt att de för en gång skull tar in gästtränare som faktiskt kan lära ut ridning och inte bara vara duktiga på att rida själva. =)

Rafflan
1

#73 håller med, hittintills har gäst tränarna varit riktigt duktiga :D

Lena90
3

Håller med #73 om han Andy, blev mäkta imponerad på hans pedagoik :) Tänk vad mycket man kan styra med bara tanken, och beviset fick vi ju se att det funkade :) Tänker verkligen ta åt mig detta själv, mer positiva tankar ;)

Carpe diem!

Salish
6

Åh vad lycklig jag blev när de hade med introlåten från Amelie de Montmárte i dagens avsnitt!

Tyckte också att polishästarnas träning var jätteintressant!

Cola&Bacardi
0

Vad tycks om de senaste avsnittet då? :)

Mvh Linnea 

Rafflan
0

Blir lite sur att han med dressyr hästen som inte går att lasta inte får fram problemet, har samma problem med min häst, kan inte köra honom i transport då han blir stressad och hoppar över bomen så hade tänkt sno deras tips men ännu har det inte blivit nåt problem för dem att lösa XP

KKajsa
0

#78 Har ni samma problem i alla transporter? Hade en häst som vägrade Värmlandsvagnen. Boj gick bra.

Em--ma
0

#78 dom kkom väl fram till att hästen vill stå bredare? eller snett.

/ Emma

KKajsa
0

#80 Jag tolkade det som att pojkens Henra hade för dålig kvalitet för deras ponny. Boj gick ju bra. Sedan har jag inte sett alla avsnitt får jag tillägga. Men minns glipan bak på pojkens egna transport & att den var 14(?)cm smalare än bojen.

Peppe
0

Måste säga att jag är besviken på Zetterman. Han är säkert en bra tränare till ryttare han själv anser bra, det märks ju redan där under träningarna. Han har mycket bättre attityd mot han på isabellen än mot hon på Musse t ex, för att inte tala om Shirin! Herregud, det var ju smärtsamt att se på. Känns inte som om han tycker att det är ett dugg roligt att träna dom i ponnyakuten…

Salish
0

Förstår inte varför de tar in en så opedagogisk person att rena barnen.

Peppe
0

Men man måste ju bara älska Roffe, som tar det som sin uppgift att lära ungarna att rida med stilla händer! En tumme upp till Lisen Bratt också.

Salish
0

Liden har väl inte varit med i den här säsongen än, eller?

Peppe
0

#84 jo i senaste avsnittet på svtplay

Salish
0

Då måste jag ha missat det! Då ska jag kolla på det!

Fridaaaa
0

#82 & #83 Inget fel på Zetterman. Har träffat han plus sett han träna ryttare och han är kanonbra, både barn och vuxna! Så han är inte opedagogisk.Dem tränade ju säkert annat som inte ens dem tog med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zaphix
4

Senaste avsnittet var ju fruktansvärt, att man ens kan tycka att det är okej att behandla en häst såsom de behandlade den som inte ville hoppa. Att lära ut att trycka in sporrarna hårt i sidan och slå hårdare med spöt på hästen är ju elakt.

Hästen är uppenbart rädd för hindren, och tillslut ger den bara upp och hoppar, för den får ju ont annars.

Och om den nu bara inte skulle vara sugen på att hoppa till den grad att den verkligen vägrar att gå över hinder så borde man inte tvinga den till att hoppa heller. Bättre att den slipper gå hopplektioner på ridskolan.

Tycker inte om hästsynen som Zetterman lär ut, att hästen är dum så fort den inte gör som ryttaren vill. Även Tobbe tog upp att en häst var dum i senaste avsnittet.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Fridaaaa
0

Det ni ser i tv stämmer inte överrens med verkligheten. Sedan får ni säga vad ni vill. För jag vet hur han tränar IRL….

Zaphix
3

#90: Fast han ber ju tjejen att trycka in sporrarna i sidan och slå med spöt? Han kallr ju hästen dum upprepade gånger?

Spalar väl ingen rol om de utelämnat delar av träningen så händer trots allt detta.

Min och Dackes blogg

Fridaaaa
0

#91 Dem tar alltid med det "värsta" så att säga. Han har aldrig behandlat en häst illa där jag eller kompisar har sett han träna osv.

Salish
2

Dock verkar han väldigt oangagerad i varje avsnitt som han varit med i, och det är inte speciellt bra pedagogik.

Fridaaaa
0

#93 verkar ja. Men som sagt jag har min åsikt och uppfattning av honom eftersom jag har sett han träna IRL plus tävla så.

Zaphix
4

#92: Fast det har ingen betydelse att det bara tog med det värsta, sanningen är ju att han sa åt den tjejen att hon skulle sätta sporrarna i sidorna och slå hästen med spöt för att tvinga hästen att hoppa över hindret.

Det är inte okej alls oavsett om han inte säger så i vanliga fall. För vad spelar det för roll för den hästen som blir utsatt för det om det inte är något han säger i vanliga fall? Den blir ju likfallt utsatt för det.

Och att han sedan pratar om att hästen inte respekterar ryttaren i samband med detta är väl också en underlig hästsyn, för han vill alltså att hästen ska respektera en ryttare som beter sig illa mot den. Vem vill ha den sortens respekt?

Respekterar inte ryttaren hästen så förstår jag inte varför hästen ska respektera ryttaren.

Och sanningen är ju att han vill tvinga den hästen att hoppa trots att den är rädd eller verkligen inte vill. Är det ett trevligt bemötande mot hästen?

Han kanske är jättetrevlig mot hästar annars, men då tycker jag det är underligt att han beter sig så illa mot hästen i programmet. En som respekterar och är snäll mot hästar beter sig inte ens så även om detg bara är ibland.

Men jättebra att han inte är så annars, men nu måste väl ändå tycka att han betedde sig fel emot denna häst?

Min och Dackes blogg

Silenos
0

#95 Håller inte med dig. Även om de drev på, vilket var nödvändigt, så var det långt ifrån misshandel. Så fort hästen gör rätt får han ju också beröm.

När det var hopptävling med Sylve hoppade ju hästen glatt en hel bana med öronen framåt, så den verkar inte ha tagit skada på något sätt, tvärtom hade den förstått vad som förväntades och samarbetade.

Fridaaaa
0

#96 Håller med dig, bra skrivet!

Gronstedt
0

#95: Allt vi gör med hästar bygger på att de ska respektera oss och att vi tvingar dem att göra vad vi vill i stället för vad de vill.

Zaphix
4

#96: Så du tycker det är okej att tvinga en häst över hunder med hjälp av att trycka sporrar i sidan och slå med spöt så länge man ger eftergift?

Det var inte så att de gav direkt eftergift så fort hästen gjorde rätt, utan hon skulle fortsätta driva sådär hårt ända tills hästen var över hindret. Inte driva på hårt en gång, utan tjata en längre sträcka.

Är det verkligen nödvändigt att tvinga hästen över hindret med smärta? Är det ens nödvändigt att få hästen att hoppa hinder?

Min och Dackes blogg

Fridaaaa
1

#99 Där har du fel, så fort ponnyn började gå närmare och närmare och till slut över, så fick den beröm varje gång den gjorde rätt!
Och dem gjorde inte så att hästen fick ont, det kan jag typ garantera.

Zaphix
3

#100: Skulle inte du tycka att det gjorde ont att få sporrar intryckta i sidan..? Eller skulle det vara skönt?

Om du gillar att bli slagen med spö vill jag dock inte veta..

Min och Dackes blogg

Zaphix
4

#98: Jag föredrar att hästen respekterar mig för att jag är en rolig person att vara med och att jag respekterar den. Visar min häst en sån motvilja mot att hoppa respekterar jag den tillräckligt mycket för att den ska slippa hoppa, ömsesidig respekt,

Jag tvingar inte min häst till saker, jag gör så att den vill göra saker för att den tycker det är roligt och få ut något av det också.

Min hästs vilja räknas lika mycket som min.

Min och Dackes blogg

Fridaaaa
2

#101 Dem slår inte hästen i den bemärkelsen. Hur hur vet du hur hårt hon tryckte med skänklarna? Och hur hårt dem slog? Det kan du omöjligt veta.
Och du behöver verkligen inte vara spydig! Det tjänar ingenting till. Du får inte mer respekt för det och fler lyssnar inte heller.

Rafflan
3

#102 förstår helt hur du tänker och tycker också dem gör fel, varför tvinga en häst till nåt? och speciellt varför tvinga den genom att ge obehag/smärta?

Dem ger obehag/smärta och när hästen gör rätt slutar dem, det är ju helt fel, jag vill att min häst ska välja att lyda mig, jag ska inte behöva slå den till lydnad :/

Peppe
3

#104 fast i stort sett all ridning baseras ju på att tillfoga obehag som sen tas bort när hästen gör rätt, om än i mildare grad än det där vanligtvis. Obehag behöver ju inte vara slag, kan vara tryck eller ett psykiskt obehag t ex.

Gronstedt
0

Som #105 säger, all ridning går ut på exakt det - att ta bort obehaget när hästen gör rätt. Det är det som kallas negativ förstärkning.

Att tvinga hästen med skarp drivning (vilket inte är det samma som misshandel) att ta sig över ett hinder, för att den ska fatta att det det inte är farligt att hoppa, tycker jag är helt OK. I synnerhet om man tar det i etapper, som #100 beskriver. Och den här hästen fattade tydigen vad det handlade om, enligt vad det står i #96, och lärde sig att hoppning var roligt och har glädje av det tillsammans med sin ryttare.

Zaphix
7

#103: Slår dom inte hästen? Vad gör dom med pisken då?

Och jo, man kan se om någon använder sporrar hårt eller inte. I alla fall jag kan se det.

Jag är inte spydig, men ursäkta om du uppfattar det så, inte alls meningen. Och jag är inte ute efter respekt ifrån andra, jag ventilerar bara mina åsikter.

#106: Jag rider mycket med positiv förstärkning.

Jag anser iaf att den typen av ridning som Zetterman förespråkar inte är okej. Har ingen betydelse om det är så ni anser att ridning är, i mina ögon är det respektlöst.

Men alla har vi olika hästsyn och den speglar såklart av sig på ens ridning, så vi har väl gränsen för vad som är okej och inte på olika ställen bara.

Min och Dackes blogg

Fridaaaa
0

#107 Du har inte läst min text noga märker jag.
Men tänker inte diskutera mer med dig då du bara är uppnosig och förvränger saker och ding

Zaphix
7

#108: Känns inte som att jag är den som är uppnosig, är ju du som går till personangrepp och kallar mig spydig. Jag berättar bara min syn på saken, men känner du att det är jobbigt med någon som inte har samma åsikter som dig så förstår jag att du vill avsluta diskussionen.

Jag tycker nog att jag har läst din text, men jag har helt enkelt andra tankar än dig ang. ämnet.

Dom slår ju med pisken, inte direkt så att dom petar lite. Man ser ju också att dom faktiskt trycker betydligt hårdare än lite mjukt pet i sidan med sporrarna. Testa på dig själv och se hur hårt du behöver trycka för att det ska börja göra ont. Hästar har väldigt bra känsel.

Min och Dackes blogg

Linnea
4

Hästen hoppar ju utan problem när den väl gör det, nån gång fick hon den att hoppa några hinder i rad. Jag tror den är mest bortskämd/ folk har varit för snälla.

Däremot tycker jag inte om när han säger att hon inte ska vara snäll mot hästen. Det är klart man ska vara det! Ska man vara elak mot sin häst? Då borde man inte ha nån! Man ska vara snäll men inte för snäll, det är då dom blir bortskämda/lata.

Skynda långsamt så går det fortare.

Salish
3

Förresten, tycker inte ni också att det är märkligt att de bara tränat hoppning? Jag tror inte att jag har sett ett enda dressyrpass.

[Tovab]
4

Jag gillade inte alls Zettermans metod. Spelar ingen roll hur han tränar i vanliga fall utan jag dömmer av det jag såg och nej. Går fetbort från min sida.

Jag rider med positiv försärkning och det är mitt ridsätt som jag och de hästar jag har ridit har funkat bra med. Mitt tänk är att jag och hästen ska ha roligt ihop, om jag vore tvungen att sparka med sporrar och slå med spöt på det där sättet skulle jag inte hoppa. Skulle må jäkligt dåligt efter att ha gett hästen en sån behandling..

#111 Håller med dig, bara hoppning, hoppning, hoppning.. Då tänker jag på Musse som inte ens vill hoppa, han får ju hoppa och hoppa och hoppa? Känns inge bra.

Hon med hästen som stack iväg (Tilda och Kimberley) känner jag. Har blivit mycket bättre sen ponnyakuten.

Ebba-Ö
0

#111 Eller så visar dom bara hopnning för att barn tycker det är roligare att se det och det är ju i grund och botten ett barnprogram?

Fast jag håller med om att det är väldigt mycket hoppning, men det är nog inte lika roligt att kolla på dressyr…

Salish
0

Förra året visade de ju även dressyren.

CelsiusT
0

Tror dom visar mer hoppning nu för alla verkar vara intresserade av det. Ingen direkt "dressyrstjärna" i gänget så som det varit tidigare år. Men Henrik (eller vad han heter) håller väl på med dressyr? Eller har jag fattat fel?

Dock så jobbar dom ju mer med hopp-dressyr i form av att kontrollera hästarna i hoppträningen.

fridak
1

Något jag inte begriper är varför de hoppade vattenmatta med nisse och martin, han som vill tävla fälttävlan där hästen inte vill kliva I vattnet. Träningen han fick gick ut på att hästen skulle få respekt och hoppa över mattan????

Jag har ingen aning om hur Zetterman tränar i vanliga fall och vi får se en väldigt liten del av träningarna på tv men träningen med Shirin tyckte jag var hemsk och likaså en del av träningarna med den ponnyn som itne vill hoppa. Men som sagt så kan de klippa ihop träningarna så det ser värre ut än vad det är.

En tränare som var riktigt grym(på ett positivt sätt alltså) var den mentala coachen som hjälpte Shirin. Hopprädsla sitter i huvudet så genom att tänka annorlunda så kommer man runt problemet.

Lisen är också riktigt bra, och jag tyckte det var bra att det togs upp i programmet att man inte ska vara för fixerad vid höjden. det blir inte lättare eller svårare att hoppa för att man vet på millimetern hur högt/lågt ett hinder är.

Jag tycker man har fått se väldigt mycket av en del deltagare och väldigt lite av andra. Ponynn som drar iväg efter hinder tex, hur mycket har man sett den p åträningarna? Den verkar få samma övningar som den hopprädda ponnyn men fokus ligger mest på ponnyn som iten vill komma över hinderna.

Ponnyn som är där för inridning var väl där för att mamman inte själv kunde rida in men de kunde väl gjort en hel del förberedelser ändå innan programmet? en så enkel grej som att stå i stall! vara uppbunden, bli ledd, ha träns på, sadel på, tömkörning, longering o.s.v. det kändes som att den ponnyn togs direkt från lösdrift till ridlägret och så ska man hinna göra allt på 2 veckor?! Galet!

CelsiusT
0

#116 Det med inridningsponnyn reagerade jag med på, bara för att mamman inte kan rida på ponnyn så måste dom väl kunnat gjort övriga förberedelser (longera och vänja vid utrustning tycker ajg då främst). Men å andra sidan så kan dom ha valt den just för att kunna få visa folk att det ligger mkt jobb bakom ridningen innan själva ridningen påbörjas. Annars hade det ju blivit "vanlig" utbildning och det är kanske inte lika givande, tror att fler vet hur dom delarna går till.

Salish
2

Men även om det är många som fokuserar på hoppning känns det inte som om det är speciellt bra för hästarna att hoppa varje dag.

Peppe
0

Kan tänka mig att Susanne/Tobbe bad om att få hästen utan förberedelser, då man lika gärna kan förstöra en häst om man gör fel. Dom ville väl göra på sitt sätt helt från början. Att hästen är lugn och cool kunde dom säkert konstatera redan på castingen - vilket visserligen inte är en garanti. Dom hade ju knappast valt en stirrig unghäst :)

#116 Ville nog bara lära hästen att våga hoppa först och främst över "vatten". Och jag TROR det kan vara så att man "ska" lära hästen hoppa över innan man lär den hoppa i, för dom med fälttävlanshästar får stooora problem när dom rider vanlig hopptävling sen med en vattengrav som dom helt plötsligt inte får landa i. Kolla bara på falsterbo på somrarna, ibland är det en och annan häst med som gått terräng och ryttarna får ladda som sjutton innan vattengraven och be till gud att farten gör så hästen landar efter vattnet Flört

Ungefär som att man lär en häst förvänd galopp innan man lär den byten. Same same :)

Gronstedt
0

#112: Använder du aldrig skänkel och säte då? De är ju typexempel på negativ förstärkning …

Em--ma
3

Jag gillar inte alls zettermans metod. Hästen kanske har fått kommit undan och sluppit hoppa, men varför då tvinga hästen till att hoppa?
Det finns ju en anledning varför hästen inte vill hoppa.. Rid dressyr på hästen istället!

/ Emma

CelsiusT
0

I diskussionen om Musse och hurivida han ska få hoppa eller inte:

Hur vet ni att hästen inte vill hoppa bara för att den vägrar? Den kan lika gärna vara lärd att vägra. Inte med mening såklart, (vem gör det?) men många människor lyckas lära sina hästar att det är korrekt att vägra vid hinder, stegra vid lastning, bocka vid ridning osv osv osv. Varför? antingen för att folk inte har kontroll på sina signaler som man ger hästen och kanske inte kan läsa hästens signaler eller för att man inte har koll på timing och förstärkning.

Ibland måst eman puscha hästen att komma över till andra sidan, oavsett vad det handlar om. Sedan finns det såklart många olika sätt att gör det på. När man lyckats så väl befästa för ponnyn att den ska vägra vid hinder och bommar (så som Musse) så kan den enklaste vägen vara att vara envis till tusen och pusha.

Sedan kan jag personligen tycka att det är fel av zetterman att säga som han gör. Han uttrycker sig klumpigt.

WinterPrince
1

Jag har inte sett avsnitten på ett tag, men har dom aldrig löshoppat Musse? Det hade varit mitt första steg. lägga ut lite bommar runt om och se vad hästen gör…

Fridaaaa
0

#120 Skänkel och säte är inte negativ förstärkning. Jo om man sitter och vrålsparkar.

Peppe
0

#124 fast jo det är ju det. du lägger till skänkel = obehag, hästen svarar framåt = du tar bort skänkeln = belöning när du tar bort obehaget.

Säte; man sitter emot=hindrar hästens rörelse = obehag = hästen utför önskat beteende = man blir följsam igen = belöning.

Fridaaaa
0

#125 Fast när jag tänker på negativt så tänker jag att det gör ont på någotvis. INte att det bara är obehagligt….

CelsiusT
5

#126 Fast inlärningspsykologi tar inte in i bedömningen hur ont det gör på individen.

Negativ innebär att man tar bort något. Positiv att man tillför något.
Förstärkning innebär att beteendet kommer uprepas igen.

Så negativ förstärkning är detsamma som eftergift. Tex att man ger efter på tygeln, slutar ge tryck med skänkeln osv.

Positiv förstärkning är däremot att man ger en belöning. Tex en klapp på halsen, en godisbit osv.

Ridning idag bygger mycket på negativ förstärkning och det är svårt (omöjligt?) att rida utan att använda sig av negativ förstärkning. Alltså att man ger ett tryck och när hästen svarar så ger man eftergift för att förstärka. Anledningen till att detta är så effektivt på hästar är för att hästar är flyktdjur. Det hade inte fungerat alls lika bra på människa eller hund, även om det fungerar även där.

Fridaaaa
0

#127 Jo jag är inte dum. Jag vet vad förstärning osv är!

fridak
0

#119 det låter mycket rimligt :)

CelsiusT
2

#128 Ursäkta att jag beskriver lite övertydligt vad orden betyder. Det är LÅÅÅÅNGT ifrån alla som har koll på dessa uttryck som är fackuttryck inom psykologin. Håller lektioner i detta flera gånger i veckan och det är inte många som har koll på vilket som är vilket och vad det har för innebörd. För många människor tar det dessutom lång tid att lära sig och förstå innebörden av positivt/negativt.

Många tror att negativ innebär att det är tråkigt, obehagligt, medan så inte alls är fallet. När du då säger att du bara rider med positiv förstärkning och sedan skriver att "när jag tänker på negativt så tänker jag att det gör ont" så tänkte jag -helt vänligt- förklara fackspråket för både dig och alla andra.

Ebba-Ö
1

Tycker alla ni som gnäller på Zetterman ska läsa det här inlägget av en deltagare: http://nellieberntsson.se/2012/04/04/jag-haller-inte-med-er/#comments

Salish
0

Jag tror att DZ kan vara en bra tränare för de som inte har några större svprigheter med sig själva eller sin häst. T.ex Shirin. Där var det ju tydligt att hans träningsmetod inte funkade. Han verkade bara kunna lära ut genom att pressa och inte genom att peppa. För Nellie funkade tydligen hans metod, men jag tror inte att den funkar för alla.

Fridaaaa
0

#132 Han är duktig på att peppra också.

Salish
4

Det såg jag inte mycket av i Ponnyakuten, speciellt inte till de elever som verkade behöva det mest.

Lena90
0

Det är mycket vi tittare inte få se ;) Tv team är inte dumma, de vet vad som kan locka publiken och vad som gör sig "bäst" i tv enligt dem, tex drama :P

Carpe diem!

Cola&Bacardi
0

Och nu är det snart slut på tredje säsongen :( Men visst blir det en fjärde?

Mvh Linnea 

CorneliaAndersson
0

Ja det blir det :)
Några jag vet ska anmäla sig dit ;).

Om du fortfarande vill följa Tilda och Kimberly så har Tilda BDB/DV. Där heter hon tilddaan :)

/ Cornelia Andersson,

Killen
0

#123 inget man fick se att de gjorde, men det hade jag också gjort. Tycker Musse hoppar nära hindrerna, han kanske ser dåligt och då blir osäker ??

kissmekate.blogg.se

LindaKarlstrom
0

Åh nu måste jag ju sätta mig och se ponnyakuten, tyckte väl att en av hästarna var väldigt bekant då jag läste om deltagarna! Skrattande

Mooaaa
0

Någon som vet ifall de kommer visa reprisen av säsong 2? Jag tror jag har sett säsong 1 flera gånger men andra missade jag helt. Eller vet någon vart man kan se den? Har bara sett att man kan köpa första säsongen…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.