Studs
Hur långt avstånd ska det vara i en studs för en maxad D-ponny ?
3 meter cirkus. Sedan får man anpassa lite efter hästen ibland också.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#1 Okej :D jag hade tänkt börja hoppa studs :)
I början kan du sätta upp en studserie med 1.75 m emellan som du travar emot. Då blir det enklare att lära sig komma in i rytm och balans innan man länger avstånden och galopperar in i den! :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#3 Ursäkta mig men hästen borde fatta galopp över första opch kommer då inte få plats 1.75? Eller menar du att hästen ska travhoppa?
Jag brukar trava in i studs första gångerna men ändrar ingenting när jag kommer i galopp eftersom hästen hoppar över hindren och därmed blir det ju som galopp, inte trav? tror 2.80 kan vara en bra utgångspunkt för D-ponny.

#3 Håller med 4. Låter väääldigt tight med 1.75 oavsett om man kommer in i trav eller galopp.
1,75 är för galoppbommar, alltså inte upphöjd studs (eller två meter som jag brukar lägga ut på).
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

1,75 För galoppbommar innebär vääldigt samlad galopp. Så länge du inte rider på en shettis typ.
haha ursäktar, 2.75 skulle det stått.
Jag använder ett studs med 2.75 emellan till mina ungponnyer när jag travar in dom. detta för att de ska ta hoppen i "fyrsprång", dvs lära sig avstampet även sen på högre hinder. Då travar jag in, så får de lösa avstampet från trav vilket är en bra början för dom. Detta brukar också vara bra för den oerfarna ryttaren på studs då hästen får tänka själv :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag har en till fråga :)
Jag vet inte om hon har hoppat studs någon gångn vad ska jag tänka på vad jag ska göra jag har ju hoppat studs många gånger
Är hästen van vid galoppbommar går det säkert fint att få den att fatta, börja med låga kryss så bjuder du in hästen att hoppa mitt på, tre hinder kan vara lagom att börja med.
#10 okej tack :D
eller testa att löshoppa den med studs så brukar dom reda ut det själva utan någon påverkan från en ryttare
#12 Ja det var en smart idee :D