Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4048 ggr
[Unghästtjejen]
0

Barbacka på unghäst

Kan man rida barbacka på unghäst? Man ska ju inte sitta ner i traven på unghäst, då kan man väl inte trava barbacka?

Alex
0

Det går att rida lätt/stå upp även barbacka, bara man har muskler och ork nog för det. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Unghästtjejen]
0

#1 Tror du man kan sitta ner? Eller det är inte alls bra?

Alex
0

Så länge man sitter stabilt och inte stör ryggen med tyngd och studsar så bör det gå bra förutsatt att hästen har styrka nog för det. Men jag är ju tveksam till om man har den stabiliteten om man inte klarar av att stå upp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

KKajsa
0

Jag tycker det går bra att rida unghästar utan sadel. Bara man som #2 säger har balans nog för det så är det bara att njuta av unghäst tiden. Brukar börja ridain barbacka så det inte finns något att fastna i om man skulle trilla av. :)

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi rider ofta våra unghästar barbacka. Gärna utan träns också. Inte fort och mest för lydnads skull. Man kan lättare känna hästens muskler under sig och jobba mer med vikthjälper.

Dock är de ordentligt inkörda och körtränade i minst ett år innan de rids in vid 4 års ålder.

CelsiusT
0

Jag ahr alltid ridit mina unghästar barbacka. Sålänge jag ser att hästen inte störs av det så kör jag på.

Min 4-åring som jag har nu (bara regelbundet riden i 3mån), han kunde inte riktigt trava när jag fick honom utan det var skritt, typsika quarter-joggen, galopp. Fanns liksom ingen ökad trav innan han istället valde galoppen. Så att rida lätt var ju inte att tala om, varken med eller utan sadel. Nu har han börjat läsa sig ökad trav med =P Rider ändå inte alltid lätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Unghästtjejen]
0

Vill bara ha lite klarhet, ni menar att man kan sitta ner barbacka i traven/galoppen? En till fråga bara: Om man kan det barbacka borde man ju kunna det med sadel också, eller??

CelsiusT
0

#7 Jag menar det ja. Som sagt, min quarter kunde bara jogg, och den går liksom inte att rida lätt i så alternativet är ju att sitta ner, både med och utan sadel. Däremot så tänker jag att man kanske inte alltid ska rida barbacka och sitta ner i traven, speciellt inte på en unghäst. Men att göra det lite då och då är ju inge problem sålänge inte hästen verkar brydd av det.

[Unghästtjejen]
0

#8 Men OM hästen kan "vänlig" trav kan man sitta ändå?

CelsiusT
0

#9 Det beror väl på. Hästen kommer ju liksom inte dö av att du sitter ner i traven barbacka. Så du får väl prova och se om det fungerar. När du provar så får du väl se hur hästen reagerar. Blir hästen vinglig, du har svårt att sitta balanserat eller att hästen blir ovillig att gå fram så är det ingen bra idé att göra det igen. Om det fungerar bra utan problem och hästen inte verkar bry sig så klart att du kan sitta ner.

Ser faktiskt inte varför det skulle vara så konstigt att sitta ner i traven på en unghäst? Det handlar väl bara om att man bör underlätta för unghästar så det inte blir för jobbigt. Men det ä rju olika individer så man får väl se vad dom tycker.

[Unghästtjejen]
0

#10 Håller med dig, men en tjej i klassen har unghäst och hon har sagt att man inte ska sitta ner, därför undrade jag, vill ju liksom inte förstöra någotFlört

MalinSandman
1

Varför man helst av allt inte skall sitta ner i trav eller galopp på en unghäst är för att det inte byggt upp nog mycket ryggmuskler för att bära upp både sig själv och ryttare, därför måste du som ryttare för unghäst vara balanserad och kunna det du gör..
Annars kan hästen bli snemusklad osv..

CelsiusT
0

#12 Jo precis, men det märker man väldigt snabbt hur mkt dom klarar. Min dam klarade traven väldigt snabbt, men galoppen behövde hon att jag stog i några månader (2-3) innan jag kunde sitta ner. Unghästen jag har nu klarade traven direkt, men galoppen fick jag stå i dom första gångerna, men det var kanske 5-10 gånger, sedan kunde jag sitta ner. Jag ser det mest som att man bör stå när man rider in den gångarten, när hästen hittat balansen så brukar det inte vara några problem. Men det är så olika så det går inte att sätta någon regel för det.