Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3417 ggr
Zadeira
0

trasig hov.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Bulan varit utan sin ena framsko sedan första april. Jag är ganska upprörd över detta och tycker det är förfärligt att det inte fixats än. Snart en månad har han gått med bara en framsko….

Vad gör man? Jag som medryttare kan ju bara påtala att jag tycker det borde åtgärdats redan samma vecka… att jag tycker Bulan är påverkad av det de få gånger jag ridit, och att jag inte tänker rida förren det är fixat.

Tyvärr ser man kanske inte det så bra på bilderna men man kan iallafall se att det är lite sprickor vid spikhålen på ovansidan, och att kanten inte ser jämn och fin ut längre.

Så, vad säger ni? tycker ni jag överreagerar? Eller har de rätt när de säger att det kan vänta tills nästa hovistid ändå? Hur illa ser hoven ut i era ögon (så gott ni nu kan se skadorna)?

Zadeira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska "kanten" se ut sådär?

Peppe
0

den hoven är i behov av verkning…. finns det ingen som kan raspa till den så länge då så inte kanterna spricker?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Håller verkligen med dig. En tappsko ska ju sättas på så fort som möjligt iaf inom en vecka-

Zadeira
0

*suck* Stallchefen skulle satt på den igen samma vecka, men eftersom det inte är nån av hans egna, dyra hästar så kunde han inte ta sig tid att göra det…

Ägaren säger bara att "det löser sig, han har ju snart tid hos hovis igen, det kan vänta".

Jag har gjort vad jag kunnat, så nu står jag fast vid att jag vägrar rida förren det är fixat. Undrar bara hur glad hovis kommer vara när han kommer sen, hoppas att de får sig en tankeställare då..

gejsa
0

Ja, när hoven trasas upp så där så är det ju jättesvårt att få dit en sko också. Mycket dåligt av ägaren och stallchefen.

NathalieN
0

den såg ju inte bra ut på undersidans kanter.. väldigt trasad av stenarna .. "/,, inget bra.. Kass stallchef eg. att h*n inte kan sätta på en sko, det är ju för hästens välmående det handlar om!

tezzie
0

Fast det är ju inte stallchefens ansvar, utan hästägarens. Och är man som hästägare mån om djuret så ser man till att hovis kommer ut och slår på en tappsko även fast det inte är dags att sko runt om. Men jag antar att ägaren inte prioriterar detta, och antagligen pga att det kostar pengar!

Min hovslagare slår på tappskor gratis om man har skon kvar och den är användbar, annars betalar vi för materialet.

*** Kärleken övervinner allt ***

thilda-
0

usch vilken ful hov!!!!
Varför har ni inte ryckt den andra skon så länge då? det är inge bra o rida så där!

fridak
0

så värst dyrt brukar det väl inte vara att ta ut hovslagare för tappsko heller? Men det kan vara svårt att få tag på hovslagaren däremot!

fordonsbrud
1

kan vara ganska dyrt att ta ut en .. jag fick betala 600 en gång för att sätta dit en sko men då fick han även åka över 25 mil i enkel resa för alla andra hade semester typ.. men kosta vad det kosta vill.. har man en häst så får mna räkna med att sådant kan hända och vill man inte betala ska man inte heller ha häst… Den där hoven ser fruktansvärd ut kan man lugnt säga… det måste fixas och det ska fixas Nu oavsett vad det kostar… man vet ju själv hur det känns att ha ont i fötterna menar jag och då ska man ju tänka på vad hästen känner med

Zadeira
0

Saken är den att stallchefen var han som drog av skon när den var på väg av, så han ERBJÖD sig att sätta dit den igen eftersom ägaren inte kan slå i tappskor själv. Så då var det ju hans ansvar i början. Sen tycker jag personligen att ägaren borde gjort något åt det när hon såg att stallchefen inte gjort det.

Det enda jag som medryttare kan göra är givetvis prata med båda två eftersom stallchefen har kunskapen och ägaren har ansvaret för att det blir gjort, vilket jag har gjort. tyvärr har inget hänt, så jag väntar bara på att hovis ska komma och faktiskt skälla på ägaren för att hon varit oansvarig…

Jag kan ju tyvärr inte ta ut en hovis själv ens om jag betalar för det eftersom det inte är min häst, och då blir det nog mer skit än om jag ständigt tjatar på ägaren (vilket jag gör).

Lovar att fota och uppdatera er när hovis faktiskt varit där!

Gronstedt
0

TS, hur länge sedan är det som hästen på de här bilderna blev skodd (om du kommer ihåg det nu)? Alltså hur länge sedan den skon som sedan tappades sattes dit? Jag undrar bara, eftersom jag försöker lära mig mer om rätt och fel i fråga om hovar och skoning.

Zadeira
0

#12 Jisses vilken gammal tråd du hittat! Det var 4 år sedan, så jag har inget minne alls av när hästen skoddes i förhållande till att skon tappades eller att hoven blev sådär.

elli-kleo
0

Hoven är ju inte fin och behöver verkas såklart. Tror dock inte att det ska vara något större problem att fixa till den av en bra hovslagare. När har hästen tid för omskoning då?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zadeira
0

#14, som sagt, tråden är 4 år gammal och inte aktuell alls!

elli-kleo
0

Ojdå, ursäkta då

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
0

Ok Glad. Så kan det gå när man söker …