eksemtäcket 24/7?
Finns här någon som brukar ha eller vet någon som har eksemtäcket på sin häst dygnet runt. Hur fungerar det?
Blir antaglign tvungen att ha så på min isis eftersom de blev ändringar angående betesplatserna. Hon kommer att vara ute dygnet runt utan möjlighet att tas in.
Vad tycker ni om att ha täcket på 24/7? Är lite tudelad…

Finns det inget annat att göra så måste man väl det. Men jag är rädd för skav om det tex regnar mycket eller om täcket hamnar snett. Har sett att Filles huva hamnar snett ofta när han tex kliar sig mot Gobban med huvudet. Kan ju förstöra ögonen då.
Vet en uppfödare på islänningar som tar in sina hästar kl 16 varje dag och dom får t o m stå inne hela natten med täckena på. Hon orkar inte ta på och av dom. Så dom har visst täcket på dygnet runt. Finns nog många som har det tyvärr.

En kompis shettis har det dygnet runt, förutom när det regnar då han går på lösdrift. Jag tycker det funkar bra.

Hehe! Jag funderade på vad som är så särskilt med den 24 juli ;)

Så de finns de som har det på hela tiden alltså 
Regnar det kommer jag att ta bort täcket, kan inte tänka mig ha det på henne när det regnar. Hon hade det en gång på när det regnade och när jag kom hem så stod hon och skakade.
Huva kommer hon inte att ha, vill inte ha det när jag inte har henne under uppsikt.
Oh ja.. Här går isisarna med det på heeeeeeeeeela tiden (förutom under ridturer, när de står i stallet etc.).. :P

Tas de in till natten eller står de ute dygnet runt då?
Lösdriftarna har det på på natten, de andra tar av det.. ;)

OK! Har ju inte tillgång till lösdrift nu heller. Kommer säkert att få köra ut mitt i natten för att ta bort täcket om jag hör att det regnar, annors får jag inte ro att sova.
Suck, eksemhästar är besvärliga…
Har du ett täcke med riktigt bra passform typ. Boett så kan det sitta på hela sommaren. Det sitter där det ska.
Finns billigare varianter som glider omkring på hästen, vilket kan ställa till skada.
Sally (en av Lyriks beteskompisar i Karby) har sitt exemtäcke på dygnet runt, går ute dygnet runt på betet. Luftas varje dag samband vid borstning, insmörjning och ev motion (är 30-31 år gammal). Har det på vid regn oxå, verkar torka snabbt. Har luva till.

vad menar du med 24/7??
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#11 24/7= twenty four seven dvs 24 timmar om dygnet. alltid mao.

men var kommer seven in då? :S hänger inte alls med.. alltså fattar ju att du menar 24 timmar om dygnet.. men 7an? :S
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Men sussi det är inte bra att ta av täcket när det regnar. För så fort det slutar regnar så kommer knotten som ett brev på posten. Då hinner du kanske inte sätta på det. Och nog torkar det. Hade nästan samma frågor på buke. Alla säger att det torkar fort och det gör det ju faktist. Så du behöver nog inte oroa dig.
Märker redan att Fille vill ha täcket på sig nästan. Han står så stilla när jag ska sätta på det.

#13# 7 betyder nog 7 dagar i veckan.
24/7 betyder 24 timmar 7 dagar i veckan =)

Precis!

Usch, våra hästar är TOTALT knottbitna på bringan och bogen, stora knutor, som kliar så sören, så dem kliar sönder dem. Så vi har beställt hööks flug/exemtäcken, de blåa. Kostar 800 kr stycket :O Så jag hoppas det är bra!!! Hästarna har gått ute 4 nätter och dem är redan sönderbitna :O

haha!.. dum jag känner mej nu… satt oxå o funderade på vad som var så speciellt med 24juli…. 
men eksemtäcke och insektstäcke är inte samma sak väl? Kikade på insekts/flugtäcke idag, på GG… av märke Domani för 549 spänn. Verkade väl rätt vettigt fast det hade en rejäl ryggsöm, lite märkligt tyckte jag..

Nej, det är inte samma sak. Det billigare är mer ett flugtäcke och ev skydd mot broms. Det andra är ett annat sorts tyg som stoppar dom små knotten.

är jag helt ute o reser om ajg säger att exemtäcket dessutom är uv skyddande?

Nej, jag tror du har rätt i det. Köpte ju mitt första eksemtäcke för bara någon vecka sedan. Har inte läst så mycket om dom faktist.
#22: Fast det verkar som att många flugtäcken är uv-skyddande också…

Men då som täcket var på när det regnade stod hon och skakade. Om det regnar en längre tid måste man ju ta bort det Täcket blir ju tungt och kallt. Eller så får jag byta täcke när det slutat regna, har ju två.
Dom är uv skuddade jo, iaf det jag har från hööks är det.

jag tänkte köpa hööks flugtäcke nu till sommaren, det blå för 800. det finns ingen öppning vid bringan så dom blir inte bitna där. man får trä täcket över huvet, vilket kan bli intressant på Peppe men det får han väl stå ut med
det flugtäcket jag har nu går inte stänga helt i bringan hur jag än knixar och korsar remmar hit å dit, det blir alltid ett hål där dom biter.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#25# I dag regnade det jättemycket när jag släppte ut dom. så jag satte på regntäcket över eksemtäcket.
någon som testat börjes flugtäcke för 349kr ???