Börjat bocka?
Min 10-åriga vallack som jag nu haft i drygt 5 månader (som jag håller på att utbilda nu) har blivit lite knepig i ridningen de senaste veckorna. Det går jättebra de första 20 minutrarna, då har vi skrittat fram ordentligt och börjat arbeta i arbetstrav. Sen saktar jag ner, gör några halter i skritt etc och ser till att han verkligen lyssnar till mig. Men sen när jag ska få upp han i trav igen så "bockar han in i traven", alltså han tar ett bocksprång och sen travar han på. Det gör han varje gång jag ska få upp han i trav efter att vi har saktat ner. Detta gör han i båda varven.
Gör jag då galoppfattning så gör han ett jäkla bocksprång rent ut sagt! Då är det knappt så jag sitter kvar ibland. Han är inte utbildad så jag har precis lärt honom galoppfattning, vilket var jättekul i början men nu blir jag lite orolig eftersom han bockar så, kan det bero på att han har ont eller är det som att han "testar mig" eller har överskottsenergi? Ja, har ni någon logisk teori om varför han bockar när jag driver på honom?
Bilden är ingen vacker syn direkt haha men det är väl ungefär såhär det ser ut!
Vi ha samma ungefär problem men kompisens travare, vet dock inte riktigt vad det är. Men hon ska ta dit en massör eller kotknackare och se om det kan hjälpa!
Det kanske är så att hästen ahr ont, och den smärtan blir kanske extra stark vid galopp/ galoppfattningar. Annars kanske det är så att hästen inte är van vid detta arbete och då inte häller har muskler för det än, då en galoppfattning sker blir det tungt och jobbigt och hästen brallar för att komma undan… Det var det jag kunde komma på iaf:)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Jag har varit väldigt noga med att bygga muskler på honom så det tror jag inte det ska vara, galoppen satt fint för några veckor sen som sagt. Men jag funderar på att ta dit någon som kan kolla honom. Tack för svaren! :)
Om det har funkat tidigare och han har börjat kicka nyligen, så är smärta ingen osannolik gissning. Om du har tränat målmedevetet för att bygga muskler så kanske han helt enkelt har växt ur sin sadel? Det kan gå ganska fort.
Just i övergångar tar hästen i ordentligt bakifrån (om den gör rätt) och då kommer ryggen upp snabbt och kraftigt - då kanske det tar emot? När han väl är igång i den nya gångarten kan han sänka ryggen lite igen och slippa undan smärtan.
Kan vara smärta så som tidigare skrivit. Men om han är outbildad så kan det även vara en "överkänslighet" mot skänkeln och att det alltså blir en för kraftig reaktion på skänkeln. det fenomenet har jag varit med om många gånger på ung/outbildade hästar. Det berhöve rinte betyda att hästen alltid bockar för skänkeln, men tex vid sådana här "fattningar" av trav eller galopp så kan det komma iom att man "begär" något av hästen. Att göra då är att bara vara kvar med skänken tills hästen slutar bocka och först då ge eftergiften.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har du kollat så att sadlen inte trycker någonstans? Han kan ju också ha träningsverk, låsningar/spänningar som känns mer när han börjar komma igång!
Mycket av det ni säger låter troligt, som det med sadeln. Det har jag faktiskt inte tänkt så mycket på. Men han har ju fått en helt annan form nu, dessutom vänder han rumpan mot mig när jag ska sadla nu och det har han aldrig gjort innan. Sen har har även bytt bett precis, han fick ett 3-delat nu. Inte för jag tror bettet har så stor betydelse i detta kanske (tror jag?) men han började bocka 3 dagar efter han fick nytt bett (kan ju iof vara en ren slump att han började då, men jag är lite skeptisk till det nu när jag tänker efter..). Hörde även med några i stallet idag, nästan alla trodde att det beror på överskottsenergi. Han har varit ovanligt pigg och busig den senaste tiden, just för att han inte gått så hårt den senaste veckan pga oväder. Men jösses vad många teorier jag har om detta nu haha. Jag ska prova att tömköra honom imorgon och sen stretcha han efter det och se hur han känns på Onsdag att rida. Får nog även kolla upp sadeln för det låter väldigt sannolikt att den ligger fel nu efter att han kommit upp i vikt (han var lite undernärd när han kom) och byggt muskler..
När jag hade min häst och hon gick undan när jag kom med sadeln, så visste jag att det var dags att titta över passformen igen! Hon var också 10 år och benig och tunn när hon kom till mig. Jag hade 3 olika sadlar det första halvåret och när hon fick en slutlig sadel så stoppades den om 5 gånger på 1,5 år. Just för att hon ändrade sig och fyllde ut hela tiden.

Det kan vara smärta och allt det som de övan skrivit
Men om du börjar komma åt hästen så den bär sig själv och ryttaren på ett sätt (rätt sätt) och inte har gjort det innan så kan dom bocka lite när spänningar och sådant släpper vilket kan kännas lite ovant för hästen (kommer ofta fram i galoppfattningar när, som de redan skrivit, hästen ofta tar i ordentligt vid just fattningen). Men detta bör vara övergående, hjälp till med stretching efter ridpassen.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Idag kollade en ridinstruktör över hur sadeln låg, den klämde inte åt någonstans eller såg ut att ligga fel men snart skulle det va bra med en ny då han fått så mycket muskler, så jag ska börja kolla efter en ny sadel om några veckor. Däremot kändes han väldigt stel idag, speciellt vid bogen. Så jag och en tjej som gått massage-kurser kände igenom honom och han hade spända partier i nacken och även vid bogen då. Han reagerade även när vi klämde där och "högg i luften", men det släppte rätt bra efter att vi masserat honom i 20 minuter och då stog han och njöt när vi klämde och masserade på de punkterna. Så jag ska massera honom innan ridpasset och även ha på en värme-pad 20 minuter innan sadeln ska på och även massera & stretcha efter ridpasset. Fast stretcha honom har jag alltid gjort, men ska prova massage, lösgörande övningar och arbeta han i rätt låg form och se om det hjälper. Sen ska jag ev. ta dit en riktigt massör nu i veckan.
Så nu får vi se om detta var problemet, är det inte det så får vi kolla upp det ordentligt!