Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4861 ggr
Em--ma
0

Transportfrågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Min ponny är precis i ''mittemellan'' storlek. För frambommarna på transporten tycker jag är antingen för höga eller för låga. Bakre bommen satte vi på den låga och det såg ut helt ok. Men fram - vilken bom ska jag ha där? (Kolla bilden)
Den övre är ju risken att hon backar lite och tar under huvudet och kryper under , fastnar , får panik o.s.v. Och undre finns ju risken att hon tippar över..
**Så frågan är, vilken av dom tycker ni man ska använda?

2.** Hur resonerar ni omkring transportskydd? När är det ''okej'' att åka utan och när/''varför'' ska man ha? Använder rejäla transportskydd eller  vanliga skydd ? **Ja skriv alla era tankar omkring skydd i transport.
**

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Skunken
1

Ang, skydd tycker jag iaf att det är lika bra att köra med rejäla skydd. Och jag ser ingen gång då det för mig är okey att åka utan. Skulle det hända något på vägen så är det bäst att hästen alltid har bra skydd! ;) Skydd ska man givetvis ha så att hästen inte trampar sig och skadar sina känsliga senor i benen osv :D Händer det något så gör vanliga skydd knappast till eller från, amn behöver skydda hela benen tycker jag. Just det att hästen står i en trång transport som åker runt på en väg med massa tokiga människor som igentligen inte skulle ha körkort är argument nog för att man ska ha skydd (enligt mig då) :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

CelsiusT
0

Jag hade kört med den höga bommen. Du binder ju inte hästen i bommen utan du binder den framför i väggen eller liknande, se då bara till att grimskaftet är så pass kort att hon inte kan få bak huvudet till bommen. Mina hästar har bomen i den höjd som din häst har på bilden.

När jag hade min första häst så öppnade jag en gång lämmen och möttes av blod över hela hästen. Visade sig vara bara ett litet sår men det såg läskigt ut. Han kunde inte stå i transporten och jag köpte genast transportskydd (höga kraftiga) och använde alltid dom och sa att man alltid ska ha det på, för man vet inte vad som kan hända.Jag har inte använt dom sedan den hästen dog för efter det har jag inte haft någon häst som behövt skydd.

Mina hästar som jag har nu är barfota och jag har aldrig transportskydd för benen när jag åker med dom, dom står bra och stabilt och jag kör försiktigt. Skulle dom trampa sig så händer det inte så mycket.

Står hästen bra och är van att åka så hade jag inte haft skydd, mest för att jag tycker det är onödigt och bökigt. Men hade jag varit orolig att hästen skulle skada sig (man känner ju sin häst) så hade jag valt skydd efter hästen.

Jag har på min ena häst ett svansskydd för annars har hon ingen svans kvar när man kommer fram. Ibland har jag täcken på dom, speciellt om vi har tränat hårt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Det man kan tänka på det med bommen är att den ska i första hand ta emot hästen vid en krock. Sitter den för lågt så är ju risken att hästen slår över.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Em--ma
0

#2 okej tack! :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Peppe
0

Angående skydd så hade jag inte åkt utan, speciellt inte om hästen är skodd.

Min häst har alltid stått helt still och snällt, tills en lastbil körde upp och låg 1 dm bakom transporten i en rondell. Han fick panik och när vi öppnade dörren möttes vi av en häst som hade lagt sig ner och bakskydden var helt söndertrasade. Hade han inte haft skydd så hade det varit benen som varit trasiga!

Efter det fick vi köra brett ett tag men nu åker han smalt igen, visserligen i en rätt stor Boj och med mjuk mellanvägg, och kamera. Har alltid skydd på även om han är still nu igen, för man vet ju aldrig vad andra trafikanter kan ta sig för.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

angående bommen så hade jag gärna sett att den kom ner 5-7 cm, men eftersom det bara finns 2 höjder att välja på så hade jag valt den höga, den som är på bilden :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mantovani
0

jag skulle ha bommen högre, en hör låg bom är risken att ponnyn/hästen tar sig över och får panik.

jag använder transport skydd fram men inte bak, bak åker vi med lindor och boots. ibland mellan klasserna lastar jag på med bara ridskydd och boots på alla ben, åker aldrig i det.

Cezanne
0

Jag använder inte transportskydd. Gjorde det tidigare men det irriterade min häst som försökte få dem av sig och förstörde dem. Slipper hon skydd står hon still, med skydd står hon inte still.

Sen jag slutade använda transportskydd eller lindor på min häst har hon aldrig haft en enda skada. Det var mer än fem år sen jag slutade. Innan dess körde jag ett tag med lindor och boots efter att hon förstört alla transportskydd hon haft på sig, men varje gång trampade hon sig både på ben och hovar. En gång i början när jag hade henne frösökte jag linda svansen. Det slutade med att hon kliade avs ig halva svansen och det tog många år för den att växa ut.

Numera åker min häst inte i något annat än en rejäl lädergrimma.

Em--ma
0

Hm okej tack för era svar!
Har nämligen en ponny här hemma som tycker att vanliga lindor är obekväma och otäcka på benen, har alltid kört på transportskydd på mina gamla hästar men henne är ett stort frågetecken.
Ska träna in henne i transportskydden (har ett par amigos) och låta henne beta under tiden. Men känner jag henne rätt så kommer hon kicka med bakbenen tills dom lossnar eller ja tills näågon tar av dem.. Rynkar på näsan
Hon har skor på sig, är halvklumpig. Står nästan som ett ljus i transporten förutom att hon vevar med frambenen. Transporten är stor
(tar två fullvuxna hästar) står med mjuk mellan vägg. Men alltså är det bästa och träna in henne i transportskydd? är så rädd att hon trampar sig såklart men är även rädd att hon får rå panik i transporten p.g.a transportskydden.

/ Emma

Skunken
0

Tycker verkligen du ska träna henne att ha transportskydd, även om hon kanske tycker de är knepiga i början. Bra idé att låta henne beta med skydden i början :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

KKajsa
0

Andvända vanliga benskydd?

Jag brukar köra hästen med de benskydd som jag rider med. Glad (boots bak & fram + Damasker & Strykkappor)