Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3714 ggr
[AnnaPannas]
1

Kickar efter spöet..

Min medryttar häst kickar efter spöet när man använder det vad kan man göra så hon inte kickar efter det? eftersom att jag måste ha spö ifall det behövs ska kanske börja med sporrar i morgon eller något vad tycker ni ?

Tusen
1

Varför måste du ha spö? Sporrar och spö har heller inte samma uppgift.

Använder du spö för att driva hästen framåt så förstår jag varför hästen kickar. Man ska aldrig slå fram en häst. Spöet är ett korrigeringsinstrument - Inget annat.

Peppe
4

#1 fast man kan ju behöva korrigera att hästen inte går fram för skänkeln Flört jag ger hästen max 2 chanser på sig att reagera för min skänkel annars blir det pet på rumpan! behöver sällan upprepa mig 2 ggr med den metoden Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
3

En häst ska flytta undan på sig för spö (därför använder man det med fördel när man lär in sidvärtes) men att använda det för att få fram hästen är helt fel metod.

Visst kan man peta till lite på rumpan om en häst "frusit fast" för att få uppmärksamhet, och från det sedan driva (med skänklarna). Men att fortsätta driva (int få uppmärksamhet eller flytta hästen) med spöet är som att be om problem.

Jag kan lova att du inte är ensam med att uppleva hästen kickar när du driver med spöet, åtminståne om du använder det så att det faktiskt snärtar till och inte bara bokstavligen talar petar på hästen.

Jag använder spö dagligen till mina hästar, men det är lika naturligt för mina hästar som min arm eller något annat om jag puttar på dem.

Hakuna matata!

Naiz
0

#3 finns väl egentligen inget som heter "ska flytta undan på sig för spö" Alla kan väl lära sina hästar olika?

Alla hästar jag ridit har jag använt spöet till olika saker. Ibland för att få den att gå framåt ibland åt sidan. Beror helt på hur man använder spöet.

#0 Jag skulle nog sluta använda spö och försöka, med hjälp av tränare, komma fram till en lösning där du får hästen att gå fram på annat vis än att behöva använda spö eller sporrar. Hästen måste tycka att det är roligt för att man ska få ut det bästa av ett ridpass :)

[AnnaPannas]
0

#4 Utan spö ingen ridning! utan spö så bryr hon sig inte jag petar endast till henne med spöet och varför skulle jag fåför mig att slå henne jag ger henne en lätt pet å rumpan det brukar hjälpa ibland men hon kickar lite efter det , det skänns som hon blir iretterad när jag använder det , använder det en gång sedan så brukar hon ge sig osv , jag vet att hon tycker det är super kul att bli riden dessutom tror jag inte jag hade fått vara medryttare på henne för ägarna ;) men just för tillfället tränar jag inte för tränar :)

[Moa-]
1

AnnaPannas; dela upp texten i meningar med versal och skiljetecken så blir det betydligt lättare att läsa och förstå din text!

Vad menar du med följande?

"_jag vet att hon tycker det är super kul att bli riden dessutom tror jag inte jag hade fått vara medryttare på henne för ägarna ;) men just för tillfället tränar jag inte för tränar :)"
_

Jag är av den åsikten att endast extremt rutinerade ryttare bör rida med sporrar, annars fyller de ej sin funktion. (Dessa behöver dem dock sällan.) Kan du inte få hästen att lyssna på skänkeln utan sporrar så gäller det att börja om från början, det är inte att hästen inte känner skänkeln som är felet…

Mantissa
0

Den kan var en dominansgrej. Att hon ogillar att du ska insistera på att bestämma vad ni ska göra. Prova lekar och övningar på marken som befäster ditt ledarskap och svetsar samman er till ett team. Det skadar inte i alla fall!

[AnnaPannas]
0

#7 Det kan jag alltid pröva ;)

#7 , jag har ridit med sporrar många gånger på andra hästar .. ! om ägaren säger att jag får det så kan jag pröva ,

[Moa-]
2

AnnaPannas; ja, fast det är inte vad en ägare säger som för mig är viktigt, även ägare kan göra och gör ofta fel. Även jag har många gånger gjort fel i olika lägen, ingen är felfri.

Varför vill du rida med sporrar? På vilket sätt skall detta hjälpa dig i ridningen? Varför skall du rida med spö, på vilket sätt hjälper det dig i ridningen? Det är så du måste tänka i allt, varför gör du något, vad vill du ha ut av den hjälp som du ger hästen?

Det finns en underbar intervju med John Whitaker, där på varje fråga om varför han gör på ett visst sätt så är svaret "det är enklare", han har tänkt igenom varje del av sin hästhållning. Det är något som jag tror att många kan lära sig av! =)

Naiz
0

#5 Jag har inte påstått att du skulle slå med spöt. Du säger ju själv att du tror hon blir irriterad när du använder spöt, så varför fortsätta med det? Jobba mkt med rösten och som #7 säger, jobba från marken och störk banden så kanske hon förhoppningsvis lyssnar bättre sen.

Uss
0

Jag red en herre som kunde "ta" en tillrättavisning med spö (dvs att man petade till honom för att få honom att ta i), MEN om tillrättavisningen kom när han gjorde så gott han kunde, eller om han pga någon missuppfattning (dvs ryttarens signaler inte var tydliga eller helt enkelt felaktiga så att han faktiskt gjort vad ryttaren bett om) så kickade han…

Tänk efter hur du använder spöet, men är det så att din medryttarhäst ALLTID kickar mot spöt så håller jag med #7 - valackar är oftast mer medgörliga än ston, som brukar ha egna uppfattningar om vem som ska bestämma ;D

[silkesnosen]
0

Använs spöt, där su vill att han/hon ska lyssna bättre och då symboliskt, inget "klatsch". Jag navänder det vid skänkeln om det är det som ignoreras och sedan bör ryttaren fundera över hur han/hon använder skänklarna..sitter du och nöter? Skänklar i varje steg? Gräver den vanliga ryttaren med sporrarna????? Då får man en häst som "stänger av" för att orka.

Så skänkla inte varje steg, tänk på att skänkeln är från höften, använd röst ibland, säte och använd spöt vid det du vill korrigera….!!!! ( Sporrar har man för att förfina hjälper och man ska alltid kunna motivera vad man gör i sin ridning).

[AnnaPannas]
0

Jag tar bort inlägget ! blir bara trött på att alla hackar på mig ;( !

[AnnaPannas]
0

Dessutom har jag har sluta med spö och sporrar …………!  blir ni lyckliga nu eller!?

Gronstedt
2

TS, sååå mycket har väl inte folk hackat på dig? Du har fått många vettiga tips också.

Om du kan utesluta att hästen har ont och verkligen inte kan göra som du ber den, så är det sannolikt så att att den kickar efter spöet därför att den tycker att du ska ge f*n i att försöka säga till den vad den ska göra. Den skulle förmodligen kicka lika mycket om du drev till ordentligt med skänklarna när den ignorerar dig.

På sådana hästar (ofta ston, faktiskt) så måste man vara mycket känslig och driva/förstärka med spöt bara precis så mycket som behövs och berömma när hästen gör det minsta lilla rätt. Gör hjälperna så små men distinkta som du kan och försök att använda spöt med lite långsammare rörelse, så det blir en lite mjukare kontakt.

Att rida med sporrar varenda dag skulle jag inte rekommendera om man inte är väldigt duktig och samkörd med sin häst, då är risken att den stänger av det också och blir helt skänkeldöv.

Elshira
0

#14 Det är absolut inte fel att använda något av dem (inte enligt mig i.af, jag använder båda delar och skulle "inte kunna leva" utan mitt spö!), men det finns både bättre och sämmre sätt att använda dem Glad Hur du väljer att använda dem är ju upp till dig!

Du har fått bra tipps i tråden i.af på hur du ska göra om du vill använda spö när du rider. Det ska som sagt användas för att få hästen uppmärksamhet. Har hästen börjat "drömma sig bort" så kan pan peta till lite. Det är inte meningen att spöet ska göra ont, utan att hästen ska känna något annorlunda och därför reagera till ungefär.

Ofta fungerar spö bättre på skänkeldöva hästar (hästen kan både vara det sedan tidigare, eller att man själv sitter och skänklar konstant) efter som hästarna är just "skänkeldöva" men reagerar då plötsligt på att det händer något någon annan stans (t.ex på rumpan).

Hästar är från början precis lika kännsliga för skänklarna som för spöet, men när en häst rids in så lär den sig att viss beröring vid skänklarna är helt normalt. Vissa hästar har lärt sig att det nästan alltid är tryck där, eller så har de inte lärt sig ordentligt att skänkling innebär framåt, utan de funderar fortfarande varje gång om de ska framåt eller åt sidan (sidvärtes) för skänkeln. Det kan göra många hästar förvirrade.

När du förstår hästen så förstår den dig, försök komma på varför du behöver använda spö. Använd spö så länge du behöver, men ha som mål att bli av med det så att säga =) Men att ta bort det (om man inte använder det för smärta) är helt onödigt!

Majoriteten av hästarna som behöver spö är ju som sagt "lata", då får man försöka komma på vad som behövs för att få hästen piggare. Att ha lite material (t.ex några konor eller bommar) som man använder sig av är lika roligt för ryttaren som för hästen. Det blir mycket mer intressant än en slät tråkig ridbana. Kanske räcker det med att skritta fram någon annan stans än i paddocken, eller har hästen kanske ont (behöver inte vara sadeln som gör ont, utan kan vara helt vanliga muskelspänningar) och därför inte är så villig?

Spö och sporrar är minst lika bra som de kan vara dåliga!

Hakuna matata!

Zofia89
0

Min förra häst kickade efter spöet när vi började komma mer i form och han fick bakbenen under sig… Det berodde helt enkelt på det att han tyckte det var kul när han märkte vad allt han kan busa med när han får baken under sig =)

CelsiusT
2

När hsten kickar mot en hjälp så är en vanlig reaktion från ryttaren att man slutar med hjälpen. När man slutar med hjälpen så har man gett en eftergift och eftergiften är berömmet som talar om att hästen gjort rätt. Alltså är detta väldligt vanligt beteende och alldeles inlärt av ryttare.

Det man gör då är att läga på spöet och när hästn bockar så fortsätter man att lägga på spöet tills hästen slutar bocka - då är man snabb med att sluta ge hjälpen.

Jag red till en islandshäst tidigare. Hästen var trög och grinig för jämnan och kickade mot spö. Ägaren ville att jag skulle ha et tkort spö så att jag inte skulle råka komma åt rumpan. Men jag red emd ett långt spö just för att lära hästen korrekt beteende.

Jag drev alltid på med skänkeln först, men fick jag inget svar så la jag på spöet. Hästen kickade och då fortsatte jag tills hon slutade och istället lyssnade på min hjälp - då slutade jag ge hjälpen. På bara några veckor så ändrade hästen beteende helt och hållet. Hästen blev pigg och frammåt och man behövde inte längre rida henne med spö, men när man gjorde det så tog hon hjälperna jättefint. Det handlade bara om att ryttare tidigare hade ridit henne fel så hon inte förstått vad ridning går ut på.

Medarbetare på westernridning.ifokus