Rapsolja?
Jag har fått tipset att ge min lille häst rapsolja för att han har så torr hud… Fungerar det verkligen, och vad har det för för-och nackdelar?
Har aldrig hört att dom får mindre torr hud, men det kan stämma för jag tycker ofta hästarna får lite finare päls när man ger dom olja i maten. Jag ger olja i maten när hsten har svårt att hålla hullet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Linfröolja har fungerat på mina hästar ;)
Att ge olja i maten kommer inte göra att huden blir mindre torr, precis som att vi människor inte får oljig hud bara för att vi äter något oljigt :)
Om din häst har täcke brukar väldigt mycket stöv sitta kvar, och kanske uppfattas som torr hud. Annars kan de få torr hus av att bli duschade ofta eller så kan de ha exem (brukar synnas exkta i man/svans).
Är det ingen sådan orsak så är det högst troligt att det beror på kraftfoder (prova att ta bort allt spannmålsbaserat sådant), eller någon brist på någon mineral/vitamin, alt obalans mellan två sådana.
Hakuna matata!
Från boken "Hästens hälsa och sjudkomar". utgiven 2010.
"Orsaken till att hästar får en blankare hårrem och ser allmänt piggare ut genom tillskott av fettrika foder är bl. a. att de då lättare kan tillgodogöra sig vitaminerna i den övriga foderstaten. Vitamin A, D och E är ju fettlösliga."
"Observera att oljan inte tillför proteiner, mineraler eller vitaminer utan att dessa måste ingå i övriga foderstaten".
"En häst i lindrigt arbete bör få 70-80 ml per dag (5 matskedar). Börja med små doser för att sedan öka mängden försiktigt annars får hästen lätt diareé"
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Ang nackdelar som du frågade om är en att eftersom det är så mycket energi i olja kan hästar som är lättgödda lätt gå upp i vikt. en annan kan vara diareén som kan uppkomma om man ger för mycket från början.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund