Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3714 ggr
Mullemums
0

Raka hästen..

Hej alla ni som rakar era hästar!

Tänkte kolla lite saker med er;

1.När på året rakar ni era häsar?
2. Hur många ggr/år/månad gör ni det?
3. Rakar ni medhårs eller mothårs?

Tacksam för svar! :)

Maliiin
0

Allra senast i december brukar jag raka. Och rakar jag tidigt så brukar jag få raka 2 gånger. Men för det mesta räcker det med en gång.

Rakar alltid mothårs!

trex
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Brukar raka i oktober, ev också i januari. Rakar mothårs.

Klasselover
0

Mothårs, förra året klippte jag en gång i oktober och det räckte pga att han inte gick så mycket i vinter.. Planerar att klippa i oktober i år igen och ev. en gång till i december (i år blir det bara att spårklippa pga att han går på lösdrift, förra årets halvklipptes han).

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

viktoria91
0

1.När på året rakar ni era häsar?

Slutet av september, början på oktober.

2. Hur många ggr/år/månad gör ni det?

Vid behov men brukar bli september, oktober, november och sista klippningen i december/januari.

3. Rakar ni medhårs eller mothårs?

Mothårs.

Aribigga
0

Jag brukar raka James i oktober innan november. Det räcker för hela vintern, på sommaren behövs det inte. Mothårs är allra lättast.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Wida
0

Hur lång tid tar det, ungefär, för pälsen att växa ut igen?

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ska raka mothårs. Annars blir det väldigt ojämnt och fult.

Vi rakar våra hästar när det behövs. Oftast 3 ggr om året. På hösten i september/oktober, sen en vända runt jul och sen därefter i april.

Rakade de lurvigaste igår och idag. I morgon tar vi de som rakades i december.

Offbeat
0

Börjar raka när jag tycker pälsen börjar bli för lång och sedan får man underhålla var fjärde vecka till sommarpälsen kommer. Brukar bli sex klippningar på en vinter ungefär. Denna vinter bara fyra pga. skada och inga tävlingar. Rakar alltid mothårs från topp till tå. I öronen, morrhåren, benen osv :)

Peppe
0

#6 pälsen växer olika mycket på varje häst på vintern men "normal" päls får du inte förrän efter vårfällningen igen. Det är därför du inte ska klippa en häst när den börjat fälla på våren, då får den en ful sommarpäls eftersom du klipper av topparna på sommarpälsen som hunnit komma ut Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~