Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2772 ggr
Eklang
0

Stärka upp bakbensmuskulaturen

Hej. 
Jag har haft lite problem med att min medryttarhäst inte riktigt går framåt när jag rider henne. Men jag har nu kommit fram till att problemet ligger i att jag samlar ihop henne för mycket, vilket inte riktigt blir så bra eftersom hon inte riktigt har den muskulaturen i kroppen så att hon klarar av det.

Min fråga är då, hur kan man stärka bakbensmusklerna utan att klättra? Vi har nämligen inga bra klätterbackar.

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Linnea
0

Hoppa studs och många övergångar, galoppfattningar. Ökningar, Inga fisiga utan rejäla, behöver inte öka så mycket men hästen ska öka snabbt, det ska inte ta en hel långsida alltså utan ett par steg max.

Skynda långsamt så går det fortare.

Eklang
0

Tack så mycket! Det var ungefär vad jag trodde och vad jag har gjort hittills, men det är väl bara att jobba på med det antar jag :)

marinelady
3

Skritt till galopp är mycket effektivt, har lärt min häst att fatta från skritt till galopp trotts att hon är en travare ;), men det fungerar så grymt mycket bättre än man tror!

Sen rid kyras fyrkant i skritt trav och slutligen om hästen orkar i galopp, stärker bakbenen och tvingar både häst och dig att arbeta ihop er. Rid med kroppen inte med händerna! Alltså driv hästen till bettet, lär dig känna när hon inte orkar sig själv och tappar spänst och styrka i steget, tänk dig att det ska kännas svungfullt och starkt men ändå som du spänner bågen lite lite.. Lite som ett självgående hjul, lite jobbigt med du får inte tappa kraften framåt då stannar det till slut!

Lyssna speciellt i skritt efter när hästen lyfter sina ben ordentligt, inget skrap i gruset inget skyfflande utan bra kliv framåt, rid även igenom skritten, många har en tendens att sitta och åka i framskrittningen, gör inte det! Sätt redan där kommandot för dagen att det är framåt ni ska så driv och låt hästen skritta på rejält redan där så kan du plocka upp hästen efter hand och hitta vart hästen tappar styrkan, du ska rida i "tävlingsformen" för din häst kanske 10% av ridpasset.. inte mer!  Därimellan ska ni ha kul och träna övergångar, styrka och leka lite :).

Gronstedt
0

Kliva över höga bommar - utan ryttare ska hästen kunna skritta ett ben i taget över bommar i höjd med sina framknän ungefär. Mycket bra för ländryggsmusklerna.

Eklang
0

Tack så jättemycket för tipsen, verkligen någonting jag ska tänka på! :)