Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4118 ggr
Bazoka
2012-04-04 16:34
2

Foder och Vätska - Information.

Tänkte bara berätta lite om foder & vätska m.m:

Utfodringstider:

Hästar ska äta små portioner flera gånger om dagen, så att magen har ständig sysselsättning. Hästen har nämnligen en rätt liten mage och stora mängder foder blir en överbelastning. En vildhäst som lever fritt. strövar omkring största delen av dygnet och äter ständigt i små portioner. Det håller matsmältningen igång. För att få en hästhållning som är så naturlig som möjligt ska hästen utfodras flera gånger om dagen och vistas utomhus i många timmar. Det är viktigt för hästens hälsa och välbefinnande. Tävlar du ofta med din häst är det ingen idé att benhårt hålla fast vid bestämda utfodringstider. Vid tävlingar och distanser kommer man ändå ur rytmen och hästen kan reagera med att inte samarbeta. Då är det bättre att vänja hästen vid ungefära tider.

Arbete efter maten:

Visst är det ansträngande att arbeta precis efter maten? Lika jobbigt är det för hästen. Men den ska inte heller ansträngas på fastande mage. Om du vill rida på morgonen och inte hinner utfodra en till två timmar före ridturen, kan du ge hästen en halv portion kraftfoder innan du börjar rykta. Morötter och äpplen går också bra att ge. Efter arbetspasset får hästen resten av fodergivan som "andra frukost". Varken häst eller människa vill arbeta med magen full av mat!

När är en häst för tjock?

Det finns ett enkelt sätt att bedöma hästens vikt, och det är "revbens testet." Tumregeln är att man ska kunna känna hästens revben, men de ska inte synas. Det kan vara svårt att avgöra om en häst eller ponny med lång vinterpäls är lagom rund. Många ägare till överviktiga hästar tröstar sig med att det bara är den kraftiga hårremmen som får hästen att se tjock ut. Idealet är om du känner hästens revben när du lägger handflatan mot flanken. Måste du trycka till ordrentligt för att känna revbenen, är hästen helt enkelt för tjock. Det finns många ponnyraser som är lättfödda och deras ägare måste kämpa mot övervikt. Däremot kan halvblod och fullblod vara svåra att få upp i vikt. De har oftaen tendens att vara lite för tunna. Då ligger det nära till hands att öka fodergivan dramatiskt. Fast först ska hästen vara avmaskas! I många stall tror man att parasiter enbart drabbar betesgående hästar och att uppstallade hästar kan maskas av en eller två gånger per år, men det är just i den trånga boxen som hästen blir infekterad av av parasiter från den egna spillningen. Minst fyra gånger om året ska hästen avmaskas! Om din häst är underviktig, kan det bero på tänderna . Låt veterinären undersöka tänderna noggrant. Det är särskilt vanligt att uppstallade hästar har så kallat hakbett, där spetsar på kindtänderna orsakar smärta när de äter. Ett hakbett kan förebyggas genom att hästen då och då får grenar att knapra på (välj björk, hasselnötsbuske eller fruktträd). Torra grenar är bra för tänderna och ger samtidigt sysselsättning!

Var försiktig med socker!

I vissa gamla recept rekommenderas man att arbetande hästar ska utfodras med sockervatten. Men sötsaker som socker, honung och betfor bör inte ges i stora mängder. Bara små portioner på hästens meny, alltså. Även hästar kan få karies, det vill säga hål i tänderna orsakande av bakterier. Om hästen inte äter ordentligt, inte gärna tar bettet och kastar med huvudet när du rider, kan du misstänka karies. Det är en tandsjukdom som måste behandlas på djursjukhus eller en större veterinärklinik. Det finns ett billigt, fast kanske inte så effektivt, recept mot tandvärk. På medeltiden trodde man att tandvärken försvann så fort man hade kysst en åsna. Tro på det om du vill! ;)

Tusen
2012-04-04 20:16
2

Trevlig artikel men….

Jag håller inte med om att hästar ska avmaskas minst 4 ggr om året. Två gånger omåret räcker om inte hästen är unghäst och då maskas den tre gånger under året. Alltid en maskanalys innan avmaskningen också.

Hästar som avmaskas ofta (och i onödan) bidrar till att maskbeståndet blir recistent.

En vuxen häst avmaskas enbart innan betessläpp och sedan efter stallning. Unghästar kan också avmaskas under vintern (jan-feb) om de påvisar mask. Ingen annan häst skall avmaskas.

Socker är heller inget som ingår i hästens naturliga föda och då finns det heller ingen anledning att ge hästen det heller.

Bazoka
2012-04-04 22:49
0

Tusen; Du kan ha rätt om avmaskningen!

Socker är inget "naturligt" nej, om man nu ser det från vildhästar. Men ibland, kan man ju ge hästen sockerbitar som ex. belöning! Det tycker ju hästen är väldigt gott, det är väll nästan som godis/chocklad för oss? Jag tycker inte att det är fel med att ge hästen betfor eller sockerbitar osv, jag tycker absolut de kan få det! Men då inte alltför ofta, och som sagt inte förstora mängder!

Ava Adore
2012-04-04 23:11
3

Jag förstår inte meningen med att ge sockerbit som belöning :o

Hästen blir lika glad av en bit morot, eller en bit äpple (som ju också smakar sött, om man tycker hästen nödvändigtvis måste få äta nåt sött)

:)

Tusen
2012-04-04 23:18
2

#3 Håller med. Varför socker? Äpplen och morötter är också söta men mycket nyttigare. Skrattande Våra har aldrig fått socker och tycker heller inte om varken det eller betfor.

Zabbio
2012-04-04 23:19
1

Aldrig avmaska utan träckprov! :O ABSOLUT INTE 4 GGR OM ÅRET!

Vi har problem med att maskar redan håller på att bli resistenta mot de maskmedel som finns. När det händer kommer hästar, människor och andra djur som infekteras av dessa maskarna att dö en långsam död. Låter det drastiskt? Men så är det. Utan botemedel är maskinfektion dödlig.

Resistensen beror på för regelbunden avmaskning med medel som inte är de effektivaste för just den masksorten, samt att man inte ger tillräckligt utan vissa maskar klarar sig och man har då snarare vaccinerat dem mot maskmedlet än haft ihjäl dem.

Så se till att ta träckprov och köp rätt medel.

Våra har inte avmaskats på 4 år, de har inte behövt det…

För övrigt en bra artikel.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
2012-04-05 19:07
1

Vill kommentera om att 'Arbeta på tom mage'. För det första ge inte kraftfoder på tom mage! Låt gärna hästen äta av hö en stund innan man ger kraftfoder eller ge det åtminstone tillsammans med hö. Sedan är det inte så smart att ge kraft och sedan direkt ut och rida. Bättre att rida efter att hästen ätit hö än att rida efter att hästen ätit kraftfoder.

När jag ska rida på morgonen så brukar jag ge hö och sedan pysslar jag lite i stallet och kanske ryktar hästen medan den står i boxen och äter. Om hästen bara fåt ära 20-30 min så har den fått i sig så mkt att den inte är tom i magen men inte heller så full så den blir trött och seg.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lillalycka
2012-04-05 19:29
1

Vet att alla redan kommenterat detta men undrar bara vartifrån du har fått att man avmaskar en häst minst(!!?) fyra gånger om året?? Har du läst det på någon hemsida eller är det så du själv gör?

Bazoka
2012-04-05 21:09
2

Lillalycka, Jag läste det från en gammal bok jag hade.Och ja, har haft med mig det under mitt liv med hästar! Har jusjälv ingen egen häst, men eftersom jag läste det trodde jag det var sant. men efter såhär många motgångar har det fått mig på andra tankar! :)

Em--ma
2012-04-05 22:56
0

detta står i hälsoråd för häst köpt från apoteket:

vuxna hästar, d.v.s äldre än 5 år, avmaskas endast i samband i med betesperioden, om vetrinären inte rekomenderar annat. De skaffar sig nämligen en viss immunitet mot parasiter. Hos gamla hästar avtar sedermera denna immunitet. Det är klokt att ta ett träckprov först för att inte avmaska i onödan. (= ca 2ggr år)

unghästar avmaskas i samband med betesperioden. De avmaskas även mot spolmask i januari - februari. (=ca 3ggr år)

Alla avmaskningsmedel är receptbelagda, rådgör med vetrinär om lämpliga avmaskningsmedel

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

lillalycka
2012-04-06 00:22
0

Okej :) !

kaka1234567
2012-04-06 10:14
0

Jag komme rihåg när jag va liten så fick man lära sig att avmaska innan somar bete och sen varanan månad där efter och engång efter bettet också så därför kan hon fått en jätte gammal källa . Jag va liten och fickm höra det av många påde privat ryttare på ridkola och fillm

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zabbio
2012-04-06 15:51
0

Finns en del på andra sidan vattnet (USA) som fortfarande ger daglig avmaskningsdos.. :3 Men det håller på att vända där med.

Lorita
2012-04-08 07:44
0

#8 förr innan man tog träckprov och avmaskningsmedel var på recept, då avmaskade man 4 gånger om året och det är inte så längesen och hästen mår inte dåligt av det men masken blir resisten (betyder tål avmaskningsmedelt och inget finns att ta till när det behövs)

Det är nog ungefär tio år man tagit träckprov och jag vet stalla som fortfarande kräver avmaskning innan hästen släpps på bete oavsett vad träckprovet visar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
2012-04-08 08:25
0

#12 Daglig dos?Obestämd Du överdiver eller hur…? Har mycket svårt att tro att det sker, ens utomlands.

#13 Det vet jag också om stall i vår närhet som gör, men har då en fråga.

När man tar en maskanalys så kan bara vissa maskar ev påvisas. Andra maskar syns inte på träckprovet. Hur kan man veta att dessa finns då?

Lena90
2012-04-08 08:41
0

#14 Har hört precis samma sak som #12 av min veterinär som hade varit i USA, det är väl något år sedan tror jag. Där hade dom gett hästarna en daglig dos amaskningsmedel. Men tack och lov börjar det som sagt att sakta vända :P

Carpe diem!

Zabbio
2012-04-08 11:41
0

#14 Det ligger i fodret, kallas Daily Dewormer. (finns olika märken) 4-6  veckors rulland scjhema är också vanligt fortfarande, att bara avmaska 2ggr om året är nymodigheter som många är skeptiska mot :3

Elshira
2012-04-08 19:09
1

Japp… Dagligt maskmedel går alldeles utmärkt att hitta till försäljning på de flesta sidor i utlandet (även i UK är det inte helt ovanligt).

Hakuna matata!

CelsiusT
2012-04-11 17:52
0

#14 Dom många maskar måste du ta blodprov för att se. Det är väl i princip bara stora och lilla blodmasken man ser på vanligt träckprov. Sedan måste man ta odling så kan man se några fler. Men tror det är spolmask och någon/några till som man inte kan se utan blodprov.

Linnea
2012-04-12 09:46
0

#18 Kolla masken/Vidilab skriver så här: "I träckprovet kan ägg från blodmask, spolmask, fölmask och eventuellt springmask påvisas. Bandmaskägg kan upptäckas men för säkrare diagnostik krävs en annan analysmetod. Särskild bandmaskanalys kan beställas mot extra kostnad genom att ange detta på följesedeln."

Det står också att för att man ska kunna se om det är stora eller lilla blodmasken det handlar om måste man göra en odling då man inte kan se skillnad på deras ägg.

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
2012-04-15 09:50
0

#19 Vi hade spolmask på hästarna, syntes inget på träckprovet, men hästarna var dåliga. Veterinären tog blodprov där det visade sig vara spolmask.

Man ser ju inte heller styngfluga på träckprovet, men det ser man å andra sidan på utsidan på hästen.

Tusen
2012-04-15 10:36
0

Så länge man hittar prover med någon sorts mask är det inte så svårt att avmaska rätt eftersom de flesta avmasningsmedel tar de allra flesta maskarna. Problemet blir när man får ett 0-vsvar på analysen. Det är nämligen inte någon garanti på att hästen är maskfri då proverna bara visar vissa sorters mask.

Å andra sidan har nästan alla vildhästar mask utan att det påverkar dem något alls.

Linnea
2012-04-15 13:43
0

#21 Små mängder mask ska inte avmaskas heller förutom stora blodmasken. Små mängder mask är ofarligt.

Tusen
2012-04-15 14:07
0

#22 Och…? Har jag skrivit något annat?Förvånad

Linnea
2012-04-15 14:16
0

#23 Nej, du nämnde att vildhästar har mask utan att det påverkar dom likaså kan våra tamhästar ha det.

Tusen
2012-04-15 16:32
0