Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4886 ggr
CelsiusT
0

Ridhjälm till barn

Jag funderar över ridhjälm till barn, kikade på både hööks och börjes och det är svårt att hitta något bra.

Barnet i fråga provade en av mina hjälmar, den är ställbar från 52-56 och den var för stor på innersta. På en av butikerna så hittade jag en som fanns i storlek 48/49, men den är inte ställbar så köper man den så får hon inte växa mer på ett tag. Finns det inte ställbara hjälmar i storlek 48-52? Hade väl varit väldigt smart med ställbara hjälmar till barn eftersom barn växer? Skulle dessutom vilja ha ställbar om det komme rnågot annat barn och ska rida som inte har samma storlek på huvudet. Finns detta någonstans?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Ja det får ju inte vara för dyrt heller. Barnet i fråga är inte helt rädd om sina saker och kommer inte att rida så väldigt mycket/ofta.

Hittade även denna:

http://www.horze.se/Horze-Pacific-Defenze-ridhj%C3%A4lm/30014,sv_SE,pd.html?dwvar_30014_color=BL%2fBL&start=1&cgid=helmets

Tittade på länk nummer 2 som #1 länkar till, den var ju billig och bra också då det var stort spann på den så den kan användas länge, dock gillar jag inte sådana färger på ridhjälmar, men barnen gör väl kanske det =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elshira
0

Jag har tyvärr inga konkreta tipps att ge mer än att använda skidhjälm faktiskt.

Jag använder själv min skidhjälm på vintern, dels för att den är reglerbar vilket inte min vanliga hjälm är (men jag har ju växt klart) vilket är perfekt om man ska använda mössa eller så, och dessutom bra med skidglasögon om det snöar lite och man vill galoppera!

Hur som helst. Skidhjälmar finns garanterat reglerbara för barn, och de är (normalt sett) tillverkade för att tåla flera (lätta) ramlingar, till skillnad från ridhjälmar som (bör) användas till första avramlingen, eller bara tappar i golvet från 50 cm.

Om skidhjälmar är tänkta att kunna användas i skidåkning (och trix i backen) så resonerar i.af jag att det borde vara bättre med en sådan än en ridhjälm som man inte byter ut vid avramling.

Numera är det ju ganska vanligt med "cykelhjälms-ridhjälmar" så jag tror säkert att de är godkända även för ridning (om man väljer en lite liknande modell, det går dessutom "ridsport-trend även i skidvärlden så hjälmar finns med solskydd osv). Bara de är CE märkta, vilket nog de flesta är.

Här är ett exempel på modeller som kanske kan passa till ridning, äronlapparna brukar vara löstagbara :) http://www.scott-sports.com/global/sv/products/2202452790006/helmet-scott-rove-code-black-soft-touch-s/

Nu är det ju dessutom rea på alla skidgrejer över allt, så ni kan säkert göra fynd! Om ni nu skulle titta på det dvs =)

Hakuna matata!