Hallå, Benlindor???
Eftersom att ingen svarade på mitt andra forum undrar jag om någon vet här: Varför använder man benlindor????

Det ger stadga åt senor/leder. Sammtidigt som det skyddar hästens ben från slag..

eller för att det är snyggt 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#2 Haha, ja precis :P

Det behövs väl egentligen inte om man inte arbetar hårt, eller?

Jag änvänder alltid benlindor om jag så bara ska skritta. Men vid hoppning har jag benskydd..

Jag lindar aldrig….

Smaken är som baken - delad :P

ja, tur är väl det 
Okej, får väl se om jag köper matchande dåå:P

Jag använder bara lindor när jag ska rida hård dressyr, för min pålle har en förmåga att få gallor och risken minskar om jag lindar och sen smetar på blue lotion.
Men det finns ju olika sorters lindor, om man ska ha dom när man rider så måste de vara elastiska. Ska dom användas som sjuklindor tex vid svullna ben eller så så ska dom inte vara elastiska.
Och tänk på du aldrig får linda elastiska lindor direkt på benet! Du måste ha en padd under eller också köpa såna där allt-i-ett lindor som man lindar med fleece innerst och sen elastiskt utanpå. Jag kör på såna och dom är jättepraktiska! =)
Sen får du ALDRIG hoppa med lindor. Tänk vad som händer om de råkar gå upp precis samtidigt som ni brakar in i ett hinder. Eller att de lossnar precis i landningen. Det kan gå hur illa som helst.. 
vad är en padd?

En padd är som en fyrkantig filt. Eller dom kanske kallas bandageunderlägg? Jag har alltid sagt padd.
Här är ett exempel på hur dom kan se ut: Bandageunderlägg
Se till att du har någon som kan lära dig hur man lindar, det är inte helt lätt om man inte har en aning. Och det kan bli väldigt jobbigt om man lindar för hårt, för löst, för lågt, för högt. =)

Om man inte har lindor i fleece måste man ha lpadd. Jag brukar ha padd i vilket fall.
tänkte ha fleece

Men fleece kan du inte rida i. (Tror jag?) Det måste vara elastiska lindor när man rider.

#15 Klart man kan ha fleece, det har jag..
Okej :) Bra det!

Trodde fleece bara funkade som stallbandage? Men jag kan mycket väl ha fel 
Då ska jag rida fint:P
Är en typisk sån som håller på att fixa med hästen så hon skiner och flätar manen så att hon blir fin och så.. En som verkligen bryr sig om sin lilla pålla! :D Jag älskar att stå och borsta och pyssla i timmar :)

Fleece kan man ju ha när man rider, men det är ju inte jättebra tycker jag. Det blir så tjockt med fleecelindor och padd. Och jag skulle inte för mitt liv rida med lindor utan padd!! om lindorna nu råkar lossna, och hästen trampar på dom, och dom dras åt direkt runt benet, usch..! eller om man har råkat linda fel..
Det ÄR svårt att linda med padd, men idén med lindor är ju egentligen att padden ska ge stöd, lindan används ju bara till att sätta fast padden på ett bra sätt.. :p
Jag använder elastiska lindor och padd när jag tränar, och dagen efter jag tränat hård dressyr. :)

#10 sen finns det ju en anledning till att hoppskydd ser ut som dom gör; hästen känner när den slår i men skadar sig inte. Lindan blir ju som en stötdämpare, och hästen kan bli slarvig.
okej..hm..
Min gubbe har BoT-paddar + fleecelindor i fram pga en öm sena vf. Har dem dygnet runt.
BoT = Back On Track

#25 är det verkligen bra att ha BoT på dygnet om?
#25 Enligt min EQ går det, efter invänjning. Har inget val i detta stall, de tar ej av dem.

#28 OK!
#29 Funderar att skaffa hem hela BoT-skydd till fram, så slipper man linda. De borde de kunna ta på morgon…
Men de tar/tog inte på/av hans boots heller.

#30 vilka jobbiga människor!
#31 Jepp. Det vore skillnad om de hade typ 5 hyresgäster, då kan man ju förstå att de inte vill linda av hästarna, men nu är det bara jag och en till.

#32 hmm.. en del är allt knepiga!