Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4947 ggr
examynia
0

Hur hårt?

har nu kommit fram till att min sadel glider bakåt.. han hoppar å studsar så dant  på uteturerna så tror att de är därför.. men hur eller hur så ska jag skaffa en förbygel.

men hur hårt ska den sitta? (aldrig behövt använda sådan utrustning förut) vill ju inte riskera att förbygeln drar fram sadeln heller (om nu en flörbygel kan dra fram den mer än den ska vill säga)

tips på hur man kan hålla reda å koll på de?

Rafflan
0

Frågan är ju om en sadel som glider sitter så bra? och om förbyglen inte kommer strama över bogen när den ska hålla emot när sadeln åker bakåt?

examynia
0

Den är utprövad av sadelutprovare. Å hon sa att den skulle kunna glida pga att han inte har några ryggmuskler för tillfället. Plus att han som sagt hoppar å studsar hela tiden. Å tvärvänder osv å små reser sig. Men vad ska jag ha då om sadeln glider bakåt om jag inte ska använda förbygel ? Någonting måste jag väl ha. För sadeln får inte glida bak så att den ligger på hans njurar sa hon.. Å handlade tydligen om hans ryggmuskler som sagt.

Naiz
0

Bygg upp ryggmuskler så att sadeln passar :) Det finns fler sätt att göra det på än att rida :)

Rafflan
0

#2 ja det är svårt, prova förbygel du och se hur hästen reagerar :)

Jag brukar kolla så hästen kan röra sig behindrat med förbygeln, så vet jag att den passar ;)

examynia
0

#3 ja de är ju meningen att musklerna ska byggas upp.:-P men under tiden så vill jag ju att sadeln ska sitta på plats:-P vad kan jag mer gör för att bygga r!ggen då? Tar gärna emot tips på hur jag bygger under ridning och hur jag bygger utöver de för är inte så påhittig:-P

Mantissa
1

Jag hade använt en förbygel/brösta. Köp en av brett läder som fördelar trycket bra, gärna vadderad om hästen nu är känslig.

Även en perfekt utprovad sadel sitter dåligt på en häst som böjer sig och höjer ryggen i bockningar och sånt, det går tyvärr inte att komma ifrån om man inte har bomlöst. Men då faller det på stabiliteten istället och kan bli farligt om sadeln glider åt sidorna istället.

Naiz
0

Tömkör, longera, promenera i skogen (ger mer om man går där det inte är stigar så hästen få lyfta på benen och använda sina muskler) upp och nedförsbackar, löshoppa… Ja det finns en del att göra :)

Jag håller på att bygga upp en gammal häst och det är lite sånt här jag gör då jag inte rider mer än ett par ggr i månaden :)

examynia
0

#6b okej tack.. bara de att jag måste hitta en som man inte måste kmäppa med snabbknäppe då jag inte har ring i sadelgjorden:S

precis å då måste ju förbygel vara att föredra? för som sagt han är så harig å hopapr å skuttar för kvistar å grenar å allt möjligt..:-/

#7 okej men då vet jag lite mer iallafall..=)  löshoppa ska jag börja med för att se om de går alls då han är så skraj för allt.. jobbar så han itne ska bli de men de tar tid:P

kallander
0

Det finns ju olika varianter av paddar man kan använda som hindrar sadeln från att glida. Jag har inte testat någon själv men har hört att de ska vara bra.

här är en variant: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=400071&deptid=104&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

examynia
0

Ska in till hööks idag. Så ska prata med dom. Men vill helst inte ha en padd till under sadeln då jag använder en i fårskinn men sånt vet ju dom

Uss
1

Jag skulle kanske använt en gelpadd, en sån där genomskinlig.

Fast egentligen skulle jag inte använt sadeln alls. sadelutprovare eller inte, det låter inte som att den passar. Vad har din sadelutprovare för utbildning? Det finns flera nivåer och det finns de som inte vet mer än de flesta hästägare vet (eller bör veta ;D). Jag hade (har ;D) köpt en bomlös, som anpassar sig efter hästen och så hade jag jobbat 75% från marken och bara 25% uppsuttet tills ryggen bättrat sig.

Om sadelutprovaren sa att sadeln kan glida pga att hästen inte har muskler så säger hon ju egentligen att sadeln inte passar nu… Och hur kan hon veta HUR pålle kommer att muskla sig? Inget säger att sadeln kommer att passa sedan heller.

För att bygga ryggmuskler och förutom det #7 sagt; rygga, gärna i svag uppförsbacke OBS ej uppsuttet! Detta är riktigt jobbigt och sitter du på ryggen - och ffa om sadeln inte är optimalt anpassad - så hindrar du ryggmusklerna att utveckla sig, så UT OCH GÅ/SPRING! :D

Plaska fram i "högt" vatten eller snö. Gå över stock och sten eller över cavaletti, gärna med olika höjd.

Lycka till!

examynia
0

Man får ju självklart hålla koll på sadeln osv när man jobbat ryggen å så får man ju kolla upp igen. Har en kiropraktor som även är utbildad utprovare åxå som jag ska låta titta både på sadel och rygg sen. Å tack för tipsen.:-) nu ska har jobbas rygg:-P

Uss
0

Men förlåt - din fråga gällde ju förgjorden "rodnar" Den ska INTE sitta åt, den ska bara sättas i de hål som passar när den läggs runt, så har iaf jag lärt mig :D

examynia
0

De är ingen fara Hehe. Vill ändå veta vad folk tycker å tips å råd. Så länge göken är flak så brukar jag tänka över allt som folk skriver:-) men man lägger den bara på plats å sätter i de hålet som är närmast? Sen som jag sa så ska man ju självklarthålla koll på sadeln:-) OCH han rygg. Vill ju inte att han ska få ont. Så tack för alla tips å råd:-)