Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1721 ggr
Mantissa
0

ridhjälm..

När jag var liten och red på ridskolan skulle hjälmen sitta som gjoten på skallen fick vi lära oss. Sitter  nu och kollar igenom avsnitten av "ponnyakuten" och noterar att hjälmarna är MYCKET löst spända på barnahuvudena. Är det nya rön som gäller numera?

kaka1234567
0

Ska Alma gnälla på Tobbe och hans program :( Àja men nu för tiden spänner man allt eftersom vad man tycker är skönt eller vad förälderns anser är tätt o vad man får lära . Nu förtiden så bryr sig inte ridskolor om hur hjälmarna sitter när jag va liten skulle hjälmen va godkänd och mm sits på ordentligt . Nu kan man köpa vilken hjälm som hälst o ha den hurusom hälst , ridlärarna är hipp och hipp oftast unga anställda från ridskola. Och tänker inte så långt eller alla tyvärr är detta bara sanning

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Mantissa
0

Jag tycker programmet är bra. Det var bara hjälmarna jag undrade över.

Elshira
2

Jag håller med, det är otroligt ofta jag ser hjälmar som dels är på tok för stora (främst mindre barn då) och att hakbanden HÄNGER ett par cm nedanför hakan, helt löst…

Problemet med detta är ju att vid en avramling kan en dåligt sittande hjälm glida bak i fallet (framför allt hjälmar med skärm) om man landar på nyllet. Och resultatet blir då nackskador. Kan den glida mycket så kan man ju dessutom utan problem slå i den övre delen av pannan även på plan mark (vilket man såklart inte ska) och även nacken.

Pappa min håller på mycket med sport (är tränare), och jag har i.af fått inpräntat i min skalle att det i princip är bättre att vara utan hjälm än att ha en dåligt sittande sådan.

Köper man hjälmar som inte har den där plastbygeln ner vid öronen, utan de som har en rem vid öronen och en bakifrån nacken som möts, så går det att få dem att sitta väldigt bekvämt trots att de är bättre spända. "Barnhjälmarna" som är i helplast med den där "byglen" vid öronen måste nästan alltid sitta så löst att den hänger om man inte ska bli halvt om halvt strypt när man tittar ner :P

Tycker man att remmen skaver så har de flesta nya hjälmar idag en bit fleece eller liknande under hakan, annars är det inte heller särskillt svårt att fixa!

Hakuna matata!

Mantissa
0

Precis vad jag fick lära mig. Man ska inte "få två hakor" men remmen ska i alla fall ligga an mot hakan/käkbenet. Sen ska hjälmen heller inte vara för trång, den ska kunna ruckas på när den sitter på huvudet för at fungera optimalt stötdämpande.

Uss
0

Hur ofta ser man inte hjälmar som sitter som små "smycken" på knoppen då? Det gäller alla hjälmar! Om ungen ramlar på näsan så är det näsa och panna som slår i, hjälmen är så långt baksjuten i nacken att om något så får ungen en stöt i nacken av en hård kant - AJJ och oj! Nackskada…

[silkesnosen]
0

Hm tycker inte att det är vanligt alls, kanske kom det med att man slutade använda remmar som fästes på hakan??? Jag som arbetat på ridskola har aldrig ramlat på det, möjligtvis med ngn lånehjälm, men då får man ju sätta en mössa under.

Zabbio
0

#3 Fast det är ju bra om man halvt stryps om man tittar ner - då hade vi ju blivit av med den ovanan som så många av oss har? :P (att stirra på nacken på hästen) Fram med bygelhjälmarna!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

#7 Fast de hänger ju fortfarande lösa när man tittar framåt, vilket är betydlig sämmre ;P

Hakuna matata!

Pelzi
0

Min hjälm sitter altid lite lätt åtspänd annars så glider den ju bakot vid ett fall. Det har jag lärt mig när jag trilla av så får hjälmen helt bakot och slåg näsan i marken när jag trilla av på mage.

http://emmaskaninselar.blogg.se/