Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 1961 ggr
Birke
0

underlag lösdrift?

Hej! Vi håller på och bygger lösdrift för fullt, men funderar på underlaget. Förutsättningarna är bar, lutande mark. 20cm singel med dreneringsslangar och torv och halm på det, vore det bra?

Alex
0

20 cm singel låter lite tycker jag, jag skulle gräva djupare än så. Annars låter det väl som att det kan fungera.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

Vi kommer inte gräva för att lägga singel:) bra att det kommer funka, då ska vi bara komma på hur många ton vi ska köpa hem:)

Alex
0

#2 Nä okej, är tanken då att hästarna ska kliva upp ca 30 cm för att komma in i ligghallen, eller hur har ni tänkt göra?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

#3 precis, det är inga problem för hästar med fungerande ben:)

Mantissa
0

Nej 30 cm går bra att kliva upp på (+strö då), men vill du ha permanentbädd så kan det bli närmare 80 cm innan vintern är slut:P. Själv hade jag sattsat på gjuten platta för att kunna mocka ur ev permanentbädd med traktor.

Birke
0

#5Permanentbädd ska det inte bli, men har funderat på att gjuta en platta ändå bara för enkelhetens skull när det gäller mockningen. Som tur är är det ingen stress med någonting:)

Rafflan
0

Kan ju även lägga vanligta gråa plattor som man normalt har fram till dörrar osv :)

Tusen
0

Singel går alldeles utmärkt at ha i en lösdrift. Däremot är jag mycket tveksam till blandningen av halm och torv. Risken är att halmen blandar sig med torven och då hästan kissar blir halmen blöt och är den då blandad med torven blir det näst intill omöjligt att mocka.

Jag skulle förslå att ni använder enbart torv eller torvmix (torv och spån blandat) alternativt enbart halm. Fördelen med enbart torv ovanpå singel är att urinen neutraliseras i torven så efter att urinen filtrerats genom torven kommer det ut som vatten under lösdriften. Alltså mer miljövänligt.

Birke
0

#8 Torv och halm går alldeles utmärkt:) Jobbar på Stjärnbrogård (stuteri och dressyr) då och då, har mockat skit i 6h idag, och där upplever jag inga problem alls. Men allt är ju så klart induviduellt.