alltid ojämna läder!
Varje gång jag rider känns dom som om lädrerna är ojämna hur mycket jag än fixar dom är dom alltid det. Varför är det så? Får ni också så? :)
Mina känns oftast jämna fastän dem inte är det xD haha :) Så känns dem ojämna sen fastän dem är jämna:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så är det för mig också! sjukt irriterande :P

Du kanske lägger mer vikt på ena sidan, eller så skjuter din häst över dig på en sida. Det är vanligt att sådant händer och då får man jobba med sin sits och med hästens träning.
#2 Ja håller med haha :)
#3 I mitt fall är det nog min sits då, får så är det på nästan alla hästar jag ridit ;)
Man har inte alltid lika långa ben! Det är möjligt att du är sned i kroppen och har ojämna ben och därför känns de inte jämna även om de är det.
för mig är de dels sitsten å att mitt ena ben är längre än de andra ofta.. får ofta gå toll kiropraktorn så han får fixa till de.. men ja de är irriterande:P

sitter man alltid upp på samma sida/aldrig byter sida på stiglädren så kan dom ju töja sig så dom blir olika långa och har man otur hamnar det töjda lädret mitt emellan 2 hål och då kan man ändra hål hur mycket man vill utan att det nånsin blir riktigt jämnt.
Så, variera sida ni hoppar upp på för både utrustningen och hästens skull. Det är svårt första gångerna men sen går det lika lätt som vänster.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag blev så fruktansärt sned för ett tag sedan, helt plötsligt, så nu är jag så nojjig med att alltid kolla att de är jämna innan jag sitter upp (släppa ner stigbyglarna och sedan stå framför hästen och kolla) och alltid komma ihåg exakt hur många hål jag länger/kortar så att jag har exakt lika långa läder :)
Själv mäter jag stigädren imellanåt med måttband.
jag använder stigläder som inte töjer sig så slipper man sånt:P sen att jag själv är sned soms agt är ju en annan sak:P

Jag sitter alltid upp från pall så mina stigläder är lika långa. De flesta har lite olika långa ben också och på vissa är det mer än på andra. Kan vara så att man måste göra ett extra hål mellan två befintliga för att få läder som är "lika" långa.
Skynda långsamt så går det fortare.
#10 Trodde jag oxå att jag hade ända tills jag mätte dom… Fast det tog i alla fall ett par år innan de blev så. ;)

#10 förr eller senare töjer sig även icke-töjbara läder efter en del användning 
sen sliter det rätt bra på hästen och resten av sadeln att alltid hoppa upp från samma sida så det är inte så dumt att byta sida för dens skull ändå 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tänkte också på det där om att jag är sne och tror jag är det. Sen rider jag på ridskola så lite svårt att sitta upp från höger sida. Men brukar ni köra på samma längd på stigbyglarna även fast det känns konstigt eller brukar ni länga ena ett hål? :)
#14 Det är bara att hoppa upp på vänster sida? Ingen som tvingar dej att hoppa upp på höger sida enbart, iså fall är det ingen bra ridskola….
Man ska sitta stabilt och kännas bra.
Nästan alla har olika längd på sina ben.
Jag har oxå problemet att mitt vänstra ben alltid hamnar mellan två hål. Men jag brukar försöka fixa så jag sitter rakt över hästen. Har jag olika långa läder är det lätt att jag sitter snett på hästen och hästen får svårt att tyda mina signaler.
#15 Tror inte att bara för att jag hoppar upp på vänster sida kommer lädrerna bli lika direkt ;)
Så det är bara rida med samma längd även fast det känns konstigt ? :)
#17 Blir det ju inte för någon ;)

#17 fast hon menar ju att det är många som rider hästen och hoppar upp från vänster… =)

Är det på ridskola kan man ju säga till sin ridlärare så kan man kanske få byta plats på lädren med jämna mellanrum så töjs båda lika mycket.
Skynda långsamt så går det fortare.
#20 ja så kan man ju göra men orkar inte krångla till det liksom :P