Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1854 ggr
Rafflan
0

Försäkring - If eller Agria?

Vad har ni för erfarnhet av If och Agria?

Svårt att välja :P

Skunken
0

Om hästen blir skadad mycket så höjs premien mycket med If vad jag förstått (stod i förra nummret av ridsport) medans om man har agria och hästen är skadad mycket så sänks bara bonusen, så själva premien är densamma men eventuell intjänat bonus sänks en viss procent per gång….

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Peppe
0

våran första hund var försäkrad i If. när hon blev överkörd och dog 2 år gammal så var det ingen som ifrågasatte utan pengarna flyttades över direkt (vilket man visserligen inte bryr sig ett dugg om just då), vi slapp tjaffsa och bevisa att hon var död osv. dom accepterade det direkt. det är enda erfarenheten jag har av If.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

KKajsa
0

Hade valt Agria- för deras Agria Incident - en gratis olycksfallsförsäkring för människor. Underbar att ha om den skulle behövas.

Läs mer på: http://www.agria.se/hast/artikel/agria-incident---en-gratis-olycksfallsforsakring-for-manniskor

Alex
0

Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av de bolagen, men Agria går bort för mig i alla lägen pga alla deras stora ändringar de senaste åren. Begränsningen på hältersättningen framför allt, det kan bli en dyr historia med en halt häst…

Får man fråga varför du väljer mellan just de bolagen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#4 då dem andra försäkringbolagen bara är skit enligt mig.

If och Agria är dem enda jag tycker verkar bra när det kommer till att försäkra djur.

Alex
0

#5 Okej, på vilket sätt tycker du de är skit? Jag har själv Folksam och fått kanonbra bemötande från dem i alla lägen och alltid fått ersättning utan problem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#6 Folksam har jag inte hittat något direkt om hur dem ställer sig till hältor och andra rörelse problem.

Men främst valde jag bort dem då dem inte kan direkt reglera, det betyder att jag kan behöva betala 40.000 kr för att sen få tillbaka dem, då är det enklare att direkt reglera och kanske bara betala 7.000 kr.

Där får agria en fördel då dem är lätta att direkt reglera hos.

Varför gillar du inte if eller agria? :)

Alex
0

Direktleglera hos Folksam är väl inga problem? Det har jag gjort flera gånger, varje gång jag var på klinik med min förra häst. På hältutredning för övrigt, som gick på närmare 30'000, jag betalade inget mer än självrisken.

Varför jag inte gillar Agria skrev jag i inlägg #4, If har jag ingen koll på alls så det kan jag inte uttala mig om.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#8 tyckte det stod på nätet att dem inte direkt reglera :S

Men vet du hur dem ställer sig till hältor och liknanade? max ersättning, ersätter förslitnings skador eller liknanade?

Alex
0

#9 Detta är taget från hemsidan:

"Direktreglering av skadan

• Lämna ditt försäkringsnummer till personalen och säg att du vill ha veterinärvårdskostnaderna direktreglerade
  • De kontaktar Folksams skadeavdelning
  • Du betalar självrisken direkt till kliniken/sjukhuset
  • Vi betalar resten direkt till kliniken/sjukhuset"

De har ingen begränsning alls gällande hältor och liknande, utöver det tak du själv satt, vad jag vet. Jag kan ju dock inte svära på att det gäller för alla, hästar som gått löp t.ex brukar ju kunna få mer begränsningar.

Det allra bästa är att läsa igenom villkoren för de olika försäkringarna och sen ringa och prata med dem om vad som skulle gälla för din häst eftersom det skiljer sig beroende på ras, ålder och användningsområde. Så kan du sätta dig ner och jämföra de olika sen och se vad som är bäst för dig och din häst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zabbio
0

Har god erfarenhet av if, inga problem när de behövts för djurförsäkring alls (däremot andra mindre viktiga grejjer som dushcabiner och så har vi haft lite tjafs om :P ). Utan de fixar veterinärräkningen och verkar anta att om veterinären skrivit räkning så har det behövts. Känns bra.

Dessutom har de ju en fast självrisk, åtminstone upp till en viss summa. Det är viktigt för mig, för 2-3000kr kan jag ju alltid skramla ihop om det är tvunget, men tex 2000kr+20% klarar jag inte om det skulle bli mer än 50 000kr (vilket är taket på min hästförsäkring) så då hjälper det ju inte om den täcker upp mot 100 000kr..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.