Patellaupphakning
Jag har ett russ som i år blir sju år. När han var yngre hade han ofta upphakning på morgonen när han skulle gå ut. Detta försvann sen (trodde jag) men i höstas så fick han en upphakning igen och har sen fått en eller två till efter det. Han har alltid gått barfota men nu verkar det inte funka längre. Jag tror det är så att bakhovarna blir lite långa (dom ska väl var ganska korta när dom har upphakning) vilket gör att han inte vill/kan trampa under sig vilket gör att han inte kommer ner i form, han lägger då tyngden på framdelen vilket gör att framhovarna slits väldigt mycket och detta gör i sin tur att bakhovarna slits för lite = blir ännu längre. Man blir ju lät lite hemmablind så om hovarna är 1 cm för långa så är det lätt att man tycker dom är korta ändå.. För så himla långa är dom inte.
Han har under de senaste veckorna "tappat" sitt högra bakben (tror det är det han har haft mest upphakningar på innan) när jag har ridit. Det har bara hänt några gånger men jag misstänker att det är upphakningen som spökar.
Iaf igår så var han varm i hela det benet. Alltså HELA benet. Inte svullen, inte halt men han ville inte böja upp benet högt, andra benet var det inge problem med. Jag ska verka av hans tår rejält där bak idag och så får han vila några dagar så ska jag hålla koll på det här. Han ska ev skos fram när jag fått lön, vi får se hur det utvecklar sig.
Det är nämligen så att han har haft bärrandsröta fram förut, nu har han inte det mer men "hålen" i bärranden finns kvar efter 1,5 år. Jag skrapar ur varje dag för att det inte ska tryckas upp skit men det hjälper inte. Har för mig att jag läst nånstans att det kan bli så när belastningen på hovarna är för hård, så som det nog är i det här fallet. Därav ska jag kanske sko honom så han slutar slita ner hovarna så mycket = mindre belastning.
Tror ni han kan ha blivit varm i benet för att muskler eller något blivit "för trötta" pga för långa bakhovar? Isf borde ju det ordna sig om hovarna blir kortare eller hur?
Han har sen fab-mars i år blivit mindre och mindre arbetsvillig och pigg och jag antar att det hänger ihop med detta. Dock har han gärna hoppat i terräng och vissa dagar varit jättepigg så därför har jag haft en del huvudbry men har inte förrän nu kommit på att det kan vara det här som är orsaken.
Skynda långsamt så går det fortare.
Du vet om att en operation mot patellaupphakning är en väldigt lätt och vanlig operation?
Hoppas det löser sig med hans hovar och ben!
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jo men tydligen kan dom inte stå och vila på det benet efteråt..
Igår och nu på morgonen har han inte varit varm..
jag hade en shettis med patellaupphakning, ju mer jag tränade henne o ju mer muskler hon byggde så försvann det. Henn galopp tränade jag mycket, det är att rekomendera helst ska man inte hålla så mycket i tyglanra utan att hästarna får hitta egen form och balans.

Puttar denna tråden lite. Har fått lite problem på sistone.
Han har sen i februari ungefär gått lite knackigt med sitt högra bakben (det som han haft flest upphakningar på tidigare). Hovarna har nog inte varit tillräckligt korta (men de är absolut inte långa). Jag tror att det är orsaken men problemet är att nu den senaste veckan så har han börjat gå konstigt även med vänster bakben. Det högra benet drar han åt sig extra fort när han lyfter det, det vänstra tar han inte lika långa steg med som med det högra.
Kan det vänstra benet blivit överbelastat pga krånglet i höger ben eller är det troligare att det är nåt annat typ SI-leden?
Vet inte om jag vågar arbeta honom öht just nu. Har dock kortat ner hovarna och ska försäka hålla dem så. Blir till att mäta dom med jämna mellanrum.
Klinik nästa, håll inte på och trixa hemma när hästen uppenbarligen har ont och du inte kan lösa problemet själv.