Hålvägg
Håller på att leta efter en ny häst. Skickade ett intresse mejl om ett 1årigt sto. Ägaren sade då att hon har lite hålväggar men att det inte var något speciellt då nästan alla hästar får det. Jag har aldrig hört om detta förut och undrar hur alvarligt det är? Är det vanligt, är det lätt att bli av med och stör det utbildningen och framtida ridnilng av hästen?
tacksam för svar :D
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Sköter man hovarna skall det inte uppstå några hålväggar. Det är inte jättefarligt, det kan en bra hovslagare fixa, men inte får "nästan alla hästar" hålväggar inte. Det är rent skitsnack.
Har man otur kan en sten, en kvist eller en kotte kila in sig däremellan och på så vis skada hoven. Men om man fixar till det är det ingen fara. Ungefär som när dina naglar delar sig.
I min värld så är det inte helt ovanligt att hästar får hålväggar i unga år, varför vet jag inte. Kanske är det för att hovarna växer och är känsligare för belastning eller om det beror på att dom inte är lika resistenta mot svamp som finns i naturen.
Jag ser det normalt sett inte som något stort och allvarligt. Oftast är det bara "ytligt" och är hyfsat lätt att hå ordning på om man har en bra hovslagare som har koll på belastningen. Har man dessutom hästen barfota så kan man lätt sköta det dagligen.
Om hålväggarna är riktigt djupa, över 1cm djupa, så kan hovslagaren bli tvungen att skära upp hovväggen. I vissa fall går det att bara vaxa och sko och man kan rida som vanligt, medan i andra fall så kan det vara så illa att hästen behöver gipsas och boxvila en vecka.
Normalt sett så kan man rida som vanligt trots hålväggarna och har man hästen skodd så märker man oftast inte så mycket av det utan hovslagaren tar hand om det, har man hästen barfota så krävs det lite mer skötsel från ägaren mellan verkningarna.
Jag har inget emot att köpa en häst med hålväggar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min häst har hålväggar och det hade även förra hästen. Inte för att jag inte sköter deras hovar utan för nåt skrutt vi har i marken. Har försökt att låta hagar stå och byta till tillfälliga, tidigare obetade, men det har inte hjälpt.
Ibland behöver hovslagaren skära bort lite grand för att luft ska komma till och jag håller rent. Vi har aldrig haft några problem, men det är klart att man kan bli lite orolig.
Om de haft hålväggar som unga är det lättare att fe får det större chans att dom individerna får det igen än en häst som aldrig haft hålväggar?
www.sweetolga.blogg.se
#4 Ingen aning. Jag tror att det är tvärt om, om det öht är sammankopplat. Men jag har ingen aning. Jag gissar på att det har antingen med belastning i samband med att dom växer att göra och då är det ju bara att dom har större risk att få det när dom växer, vilket dom inte gör hela livet. Eller så handlar det om resistens och då borde dom ju troligt bli mer resistenta när dom bli äldre/har haft svampangrepp. Men jag har inga som helst belägg för något av detta. Det är bara egna erfarenheter och teorier baserade på dessa.
Medarbetare på westernridning.ifokus
En kompis till mig har stora problem då hennes ena ponny får djupa hålväggar hela tiden. Hon sköter det bäst hon kan med hovslagares hjälp (och veterinär har jag för mig) men så fort en läker komer det en ny.. de har fått ta bort nästan hälften av den bärande biten hov på ena benet i omgångar.
Hon har inte haft problem innan, hagarna är rymliga och lerfria så gott som och jag vet att hon verkligen sköter om sina hästar så bra hon bara kan. Ponyn i fråga har haft lite andra problem tidigare innan hon fick henne, ryggproblem pga fel sadel, triangelmärkt för upptrepad hälta (kotor) osv.. men nu funkar hon super som ridhäst och har blivit mycket trevlig att rida, har inte varit halt alls utom just för hålväggarna det sista :/
Men små grunda hålväggar är ju inga problem.. ta en titt på det bara för om de beskriver dem som problem så är de antingen över-ärliga eller så är det faktiskt stort nog för att vara ett problem..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hålväggar uppkommer av att bakterier från jorden äter sönder hoven.Så man får börja med att leta ny hage och låta nuvarande hagen vila i minst 1år efter upp plöjning. Kan man inte göra det så får man räkna med mer eller mindre hålrum året runt…
#7 Konstigt då jag har hört att det beror på hovens form:
Citat från Sundhast.se
"Hålväggar beror oftast på felaktig hovform och skall växa bort nät hovformen har blivit bättre, dvs naturligare. Hålväggar i en framhov kan även uppkomma om hästen har problem i det andra frambenet eller någon helt annan stans i kroppen och därför överbelastar hoven med hålväggen. Om hästen bara har hålväggar i ena framhoven och den hoven är symetrisk bör därför hela hästen undersökas av någon kunnig person."

jag har hört som #7 tyvärr sprider många hovslagare också bakterien då dom inte rengör sin verktyg
#7 #9 Tur att våra inte har hålväggar då, eftersom våra marker inte går att plöja upp. 

#10 bergit och sten
= torrt
= inga bakterier
jag har grusat bort mina problem 
Har läst vidare om det och det kan bero både på hovens form, ojämn belastning i benen och bakterier som jag förstått det. Har läst boken "håll hästem frisk".
www.sweetolga.blogg.se
Hovens form har jag aldrig hört,däremot så har hovens skötsel mycket stor betydelse. Att göra rent och ha en god hov vård är A&O så klart. Har en hage som tyvärr inte går att plöja upp pga massor av sten under jorden,men provade att kalka upp hagen där den är som värst och det avhjälpte betydligt.Ju surare hage desto mer trivs bakterierna. Hur kan ex ett föls hov form spela in om de fått hålrum?Jag menar de är ju inte "förstörda på något vis innan männsikan börjar rota runt
Hmmm jag tror inte formen på hoven har någon betydelse då det oftast är frågan om att bakterierna äter sig in mellan hov vägg och vita linjen.Man kan inte tro blint på vad hovslagare säger oavsett verknings form.Man får ta lite från alla och tänka förnuftigt.Jag har läst,frågat och provat mig fram till den metod som funkar bäst på mina.
Första hålväggen mitt sto fick var jag hos klinik för.Hon verkades upp och gipsades ,där var första infon jag fick och sedan har det byggts på med information av både mark,jord kunniga samt hovslagare.
#13 Visst finns det väl föl som föds med felaktig hovform och även felbalanserade i hoven. Konstigt vore väl annars. Det föds ju även människor med defekta fötter och ben osv. 
Fast med hovform menas nog mer att hoven är verkad på ett ändamålsenligt sätt vilket hjälper till så att hålväggar inte bildas.
Ang. sur hage… hur är det med torv i boxen? Vi har kämpat med våra hagar sedan 2004, då vi fick vårt första fall av hålväggar. Det var f.ö. ett extremt regnigt år här hos oss. Hovslagaren vi hade då var inte alls förtjust i att vi hade torv i boxarna utan sa att det var för surt för hoven även om vi kalkade. Men eftersom vi hade hosthäst som bara var hostfri på torv och för att torven inte luktar eller skapar så stora gödselberg, så har vi fortsatt att ha torvbäddar. Kan det vara så att torven i boxarna kan vara skurken, varför våra hästar har hålväggar? Eller är det bara bakterier i marken?
(Bäddarna byts en gång om året, mockas självklart ordentligt varje dag, kalkas och fylls på med ny torv så att de är rena och torra.)
#14 Ja, naturligtvis
Men jag tänkte inte på det viset när jag skrev utan att de var orörda så att säg. 
Mina är verkade genom åren av olika hovslagare,och inte någon har nämnt något om att hovformen skulle vara en bidragande orsak..Därför visste jag inte om det eller hört något. MEN en felaktigt verkad hov som dessutom har haft eller har någon form av skada,sjukdom kan jag mycket väl förstå att hålrum skulle komma som ett brev på posten.Ex fång,böld,strålröta osv…
#15 Jag personligen tycker inte om att använda torv,men jag har aldrig hört någon säg att det skulle orsaka surhets grad så att hovarna förstörs av det. Ok,om man inte tar ut allt kiss så kanske.Men som sagt jag har ingen erfarenhet av torv i box..Jag använder spån i mina och det funkar bra,men har man en dålig hage så hjälper ju inte vad jag använder i boxarna
Däremot så använder jag Field Pastan som skydd och "läkning" och det har fungerat jätte bra på mina. Kan jag inte få bort bakterierna i hagen så ska jag banne mig försvåra för dom ….
#17 - vad är Field pasta? Vi har lite sura hagar (sur jord + kompakt lerjord som inte dränerar så bra + kuperade naturhagar med blöta sänkor på sina ställen) men det är stora hagar och bara 2 hästar så de står liksom inte på samma plätt och fiser år ut och år in. Den hage vi misstänkte vara den som var smittad släppte vi grisar i så att de bökade upp hela och sedan sådde vi om och så stod hagen ett år efter det . Vi tror att det kanske var favorithagen istället som var smittad eller så spreds smittan dit. Den har vi harvat upp så gott det går (den går inte att plöja) och vi har kalkat och ska så ny vall. Det är ju helt hopplöst om vi inte kan få bukt med de där bakterierna. Shettisen är inte drabbad, vilket vårt gamla kallblod inte heller var, men både nya ridhästen och den gamla har/hade ständigt små, ytliga hålväggar.

Jag har som du MammaMian lite blöta hagar. Tidigare andvände jag halm i boxarna men för ett par år sedan tröttnade jag på hålväggar o övergick till Spån…
Nu har vi inte haft några hålväggar sedan vi gick över till spån. Ibland tvättar jag hovarna på hästarna på kvällen & sedan få de stå i box över natten. Detta bara när det är rent över lerigt.
#20 - Åh tack för länken!!! Den sista grejen, för djupare hålrum, är en sån sort som ser ut som en begagnad snus, va? Sånt hade jag första gången vi drabbades av hålväggar - 2004. Då hade vi en annan hovslagare än nu. Nya hovslagaren vill inte täppa igen hålväggarna utan öppnar så att luft kan komma in och så ska jag hålla rent och hälla på väteperoxid med jämna mellanrum. Han säger att syre är viktigast för att bakterierna i hoven gillar när det är syrefritt. Har han skor på brukar han sätta på nåt i hålväggen innan han slår på skon. Tror att det är "snuset".
Nej inte snus.. Det är som gips ungefär,man får blöta upp det lite och sen kan man forma det som man vill.Dessa produkter täpper inte igen hålväggarna utan de släpper igenom syre men ändå stänger ute bakterierna samtidigt som det renar och ökar hovens tillfrisknande.
Jag brukar rengöra med utspädd Jodopax innan och sen rengör jag hålrummen ordentligt,efter detta så kletar jag in Field pastan eller Arti mudden..
Det ska jag absolut prova!!!

Vart köper man väteperoxid?
Skynda långsamt så går det fortare.
#24 Apoteket