Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8312 ggr
Rafflan
2012-04-09 12:21

Vaccination, hjälp?

Missat att vaccinera min häst, och vad jag läst måste jag vaccinera om honom nu?

Fattar att jag måste vaccinera
1:a gånger
2:a gånger 4-6 veckor senare
3:e gånger 6 månader senare

Och sen 1 gång/år. Stämmer detta?

Blir han vaccienrad mot allt genom detta, eller är det något man måste vaccinera emot med andra intervaller?

Vad kostar detta ungefär? om man tar ut veterinären.

Annons:
Tusen
2012-04-09 13:19
#1

Spruta nummer 3 är inte nödvändigt (Speciellt inte om den redan varit vaccinerad tidigare)  om du bara skall tävla i Sverige och om du inte ska tävla i galopp. Annars stämmer det bra. I länken nedan står som du skriver här ovan men den vaccinationen är inget krav och alla är inte övertygade att det är nödvändigt heller.

Vad du vill att din häst skall vara vaccinerad mot beror på vad du väljer.

Prata med din veterinär om vad han/hon rekomenderar. Att ta sk. kombisprutor blir alltid billigare än att ta den var och en för sig. Desutom blir själva veterinärbesöket billigare om veterinären gör alla vaccinationer på en gång. Intervallerna mellan sprutorna är ungeför dessamma.

Det man brukar vaccinera mot är stelkramp och A2, men även botulism kan förekomma. Även vaccin mot fästingsjukdommar har kommit ut men är än så länge inte särskillt vanligt.

En länk om olika vaccinationer.

Veterinär måste du ta ut om du ska få din häst vaccinerad. Priset variera lite beroende på lite olika omständigheter men räkna med runt 1000 - lappen om du inte är god vän med veterinären. Då kan du säkert få det billigare. Skrattande

Peppe
2012-04-10 09:23
#2

hur långt har du gått över tiden? är det bara upp till kanske 2 v så kan en schysst (eller inte så schysst? Flört ) veterinär skriva ett annat datum.

Att vaccinera hej vilt är ju inte så bra om man kan undvika det. Vaccinationen fungerar ju inte heller så att den ger skydd i 365 dagar och sen på den 366e dagen så är skyddet helt plötsligt borta. Hur skulle det gå med skottår osv Flört den fungerar ju ett tag till.

men har du gått över rejält så är det kanske lika bra att börja om Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
2012-04-10 10:05
#3

#2 6 månader :P

Tusen
2012-04-10 12:13
#4

#3 Då räcker det i alla fall med 2 sprutor och sedan en gång om året.

Är det A2 du skall vaccinera mot?

Peppe
2012-04-10 12:42
#5

#3 hehe ja okej det var kanske lite väl för även den mest avslappnade veterinär Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
2012-04-10 13:20
#6

#4 det är väl alla i en enda spruta?

Annons:
Peppe
2012-04-10 13:43
#7

#6 hästinfluensa vaccinerar man mot en gång om året, stelkramp var 3dje. det är de vanligaste vaccinationerna. Dom 2 kan ges i samma spruta så att säga, var 3dje år då. sen ger man 2 år med bara influensavacc, osv osv.

stelkramp är inget krav för att få tävla. jag tappade bort min hästs vaccinationsintyg för 3 år sedan så vi fick göra om grundvaccinationen för att få allt på papper. men vi gjorde inte om grundvacc med stelkramp för jag visste ju att alla vaccinationer var som dom skulle, jag hade bara tappat bort häftet (vaccinerades i november, tappade bort på våren så han fick 4 sprutor under loppet av ett år bara för regelverkets skull! Foten i munnen). så stelkramp behöver du inte göra en ny grundvacc på om det inte gått mer än 3 år sedan den fick sådan vaccination senast, men det är för att du ska känna dig trygg och inte för något regelverk. stelkramp kan man även ge extra vid sårskador om det är länge sen man vaccinerat mot det senast.

Ska du tävla så får du göra det efter spruta nr 2, men jag tror du måste ge den 3e sprutan efter 6 månader också för att inte behöva göra om allt igen! det behövde vi iallafall.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2012-04-10 19:28
#8

#6 Nej allt är inte i samma spruta. Du måste säga till vad du vill vaccinera mot och jag tror att det är endast stelkramp och A2 som är som en kombispruta. Men du måste då be om en sådan. För varje vaccin kan också ges var för sig.

#7 Nej en tredje spruta behövs INTE på en häst som varit grundvaccinerad tidigare. Två sprutor, sen är den grundvaccinérad igen och behöver inte ny spruta förrän om ett år. Om vi pratar A2. Rätt att den får tävla 96 timmar efter spruta 2. (Läs min länk i #1)

Stelkramp vaccinerar du mot vart tredje år bara. Glad

Peppe
2012-04-11 07:50
#9

#8 då var det nog för att mitt vaccintyg var borta så vi inte kunde styrka att han någonsin blivit vacc tidigare som vi fick ge 3 sprutor.

Att man vaccinerar var 3dje år mot stelkramp skrev jag i #7 också :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2012-04-11 08:36
#10

#9 Så är det säkert.Skrattande Fast spruta 3 är det faktiskt inget krav på inom ridsporten. Där krävs bara två sprutor. Däremot galoppen kräver 3 sprutor samt varje halvår de första 3 åren.

Och sedan beror det på vilken veterinär du har om den tycker att det krävs 3 sprutor eller inte. Det finns inget exakt kring detta utan är mer upp till veterinären och vilket vaccinationsmedel han/hon använder.

Upp till toppen
Annons: