Lära hästen galopp
Jag har anmält min 3-åring till 3-årstest. När vi var iväg för att träna löshoppning fick vi henne inte att galoppera
.
Trava kan hon tydligen göra hur fort som helst. Även om hon snubblar fortsätter hon i trav. Hoppar gör hon kanonbra… i trav.
Vi fick upp henne i galopp några steg som hon sedan bröt av för att trava igen.
Så nu undrar jag om det finns några bra övningar man kan göra. Jag har 7veckor på mig att lära henne detta. Det är en B-ponny.
Studskombinationer för galopp kanske…?!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Har funderat på sådana. Hur brett ska det vara mellan för en B-ponny?
Har du kontrollerat så hon inte har ont någonstans? När min dam inte ville galoppera som unghäst så fick jag diverse olika tips och trix, inget fungerade. Alla sa att hon inte kunde galoppera för att hon var travare, men det visade sig tillslut att hon hade ont så hon inte ville galoppera. Såfort hon blev fri från det onda så galopperade hon gladeligen utan motstånd.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#3 Det var smart tänkt, givetvis kan sådana saker också bero på smärta ;) Kanske värt att titta upp hästen…
www.sweetolga.blogg.se

Hon är ordentligt kollad innan vi började arbeta henne. Senast kollade vi tänder och drog vargtänderna. Efter det är hon endast tömkörd på skogsvägar och dragit tom sulky, så det är inte träningsvärk heller. Hon galopperar i hagen och bockar och brallar när det busas även om hon även där helst travar. Hennes morfar har dålig galopp och travar helst, men även han är ju kollad av kiropraktor utan anmärkan.
Men nu ska ju unga frökens galopp bedömas och då är det bra om hon visar galopp. Sen får hon jättegärna trava resten av sitt liv
Men 19/5 vill vi se en jättefin galopp.
#5 hihi lycka till och hoppas hon visar en riktigt fin galopp då :)
www.sweetolga.blogg.se
#5 Vad innebär att "hon är ordentligt kollad"? Innebär det även röntgen, hältkontroll, visitering med tång i hovarna, genomgång av kiropraktor osv osv?
Min häst var besiktigad och genomgången av kiropraktor. Hon var inte halt, men hon ville inte galoppera. Tillslut så uppstod en liten galla i ena bakhasen. Förstod först inte att något var fel för den försvann när hon gick i hagen. Men tack vare en hovböld så passade vi på att röntga när vi ändå var där. Lösa benbitar var orsaken till hennes ovilja till galopp.
Menar inte att det måste vara samma sak för din häst. Men jag menar att trots att man har gått igenom "allt" så kan det fortfarande vara något som inte är bekvämt för hästen. Bra att ha det i baktanke iaf.

Hon är född hos mig och aldrig någonsin varit skadad. Hon har gått i hagen och skrotat sedan hon föddes. Så skador i skelettet kan jag helt utesluta.
Som jag skrev tidigare hade vi lite samma problem med hennes morfar. Men det löste sig av sig själv när vi började rida honom, även om han helst travar fortfarande
.
Men jag har inga planer på att rida in henne förrän till hösten och i vagn vill jag inte att hon galopperar.

Lösa benbitar kan finnas ändå, behöver inte bro på skada.
Det kan vara så att din häst helt enkelt inte vill galoppera heller.
Jag vet en häst som jag hjälpt till att köra in (B-ponny) som var jätte travsäker. Hon ville absolut inte galoppera, hon rid tränades också. Det gick inte att få henne att galoppera. Men i hagen gjorde hon det hela tiden :) Hon var helt frisk och kollad, röntgad osv. Helt frisk men ändå vill hon inte galoppera när man ber henne. Vissa vill helt enkelt inte göra det :) Min egna storhäst galopperar hellre jätte kort än travar tex :P vissa vill helt enkelt inte :P
#8 5-10% har OCD som ger lösa benbitar. Lösa benbitar har ofta inget med skador att göra, även om det såklart kan ha det också.
Sedan, som jag skrev, så behöver det ju såklart inte vara lösa benbitar som just din häst har (bara för att min hade det), men det kan ju vara något annat kroppsligt som gör att hästen känner obehag i galoppen. Jag menar bara att det är bra att ha med i beräkningen, det kan faktiskt vara så att hästen känner obehag. Även om man tycker sig veta allt om sin häst så är det omöjligt att veta hur hästen känner.
Personligen så tycker jag att visst kan man försöka lite trix för att få hästen att välja galoppen. Men att man kanske ska ha en gräns för hur mkt man ska pressa hästen, det är trots allt bara ett test som är till för oss människor.
fast hon är ju en russ travare och avlad för trav :) Samma med Vbl de avlar man för travet de SKA inte galoppera….inget konstigt med det :)
Jasså, för mig framkom det aldrig att det var en russtravare men det kanske det är….
www.sweetolga.blogg.se
Russ går inte jämföra med vbl bara för att båda körs i trav. Russ är och förblir en allroundhäst, knappast beror oviljan att galoppera på att det är ett russ sanna mina ord.

Vi har varit iväg och löshoppat igen. Denna gången i ett ridhus med väldigt mjuk botten. Det blev för tungt att trava så nu galopperade hon mer än gärna. Det visade sig att hon har en riktigt bra galopp dessutom
.
Tanken är att hon ska starta i trav framöver och då är det ju bra att hon är så travsäker. Som tränaren sa, inte många som har den balansen att de kan trava så fort i så snäva kurvor
.
Så nu hoppas vi att hon galopperar på söndag när det är löshoppning igen. Denna gång i ytterligare ett nytt ridhus.
#12 Även raser avlade för trav kan galoppera =) Även om inte alla älskar att göra det så kan dom. Hästen jag berättade om som inte galopperade är en vbl-travare och det dröjde så länge för oss att komma fram till att hon var skadad då veterinären ansåg att hon galopperade nog inte pga att hon är en travare. Så tokigt det kan bli när folk drar sådana slutsatser.
självklart kan alla galoppera…Det är ju trots allt en häst!!!!