Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 993 ggr
reddie
0

Dags för insektsspray

Igår kväll när jag var i stallet så märkte jag att Reddie var biten fram på bogen. Så det var bara till att blanda flugmedel och spraya på. Säsongens första sprayning.
Hur har ni det med flygfän, har ni börjat spraya era hästar än?

davidia
0

jag började med det igår..fullt med knott

Lyrik
0

Inte än. Men har köpt Renons och även kokat våran Häxbrygd.

tessa
0

Inte än men har köpt switch pour on (tror jag det stavas). Får se hur långt det räcker.

CBA
0

Jag började spraya Mirabil med Absorbine´s flugmedel i lördags, den ska även fungera mot de äckliga fästingarna.

Han har blivit sprayad i tre dagar (man ska köra en kur under några dagar innan det ger ett fullgott skydd) sen ska det räcka med var 14 dag :o)

Varenda liten insekt vaknade till liv i fredags och var som galna på hästarna *uäk*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

thomcat
0

Lanzelot min häst kan gå ute hela dagarna utan varken klia sig eller vara otålig p.g.a. mygg, broms, knott mm. Innan jag började med Prob hade han kliat av all man och svans och var sårig i ansiktet, under magen, öron, nu syns det knappt att han är en eksemhäst. Jag smörjer smörjer honom varannan dag och tvättar honom med Prob schampo en gång i veckan. Köpte PROB-deo mot insekter för 3 veckor sedan, för jag ville pröva de, det verkar till att funka kanon även det, sprayar på Lanzelot före jag släpper ut honom i hagen, har inte haft något besvär, flugorna eller knotten vägrar att sätta sig ner på honom. Jag måste verkligen rekommender de där på www.tahorseware.se , det är andra gången jag har fått nytta av dom nu.

gejsa
0

#5# Läste nyss om detta och det hjälper bara vissa hästar detta probchampo och deon.

thilda-
0

Jag har inte sprutat än :) vi har fortfarande liiiite snö kvar så ;D

gejsa
0

Snö!!!! Var bor du thilda?

jen
0

jag har switchat mina hästar nu, för nu har knotten varit förjäkliga ett par dagar. och båda hade redan fått bulor….

reddie
0

Här var dom intensiv förra helgen en dag tydligen. Inte sett en endaste mygga och knappt en fluga på hela veckan. Så det blev bara en dags sprayning.

thilda-
0

#8.. Welcome to Norrland:D

gejsa
0

Shit alltså vad jobbigt. *ler*

Cilla89
0

Har beställt detta igår http://www.tahorseware.se/

Hoppas det hjälper för våra hästar är så insektsbitna så vi kan inte ha dem ute om nätterna :O

reddie
0

10 mil söder om Thilda så finns det iaf ingen snö. Det var längesedan den försvann här. Vi har gröna ängar och skogar och 17 grader i skuggan just nu

gejsa
0

Ja, det är lustigt att det är sådan skillnad.

jen
0

hmm, det verkar  som Wambezi ej tålde switchen i år….

tur att jag bara provade lite i taget. Han har fått exsem där jag switchade Fundersam

gejsa
0

Kommer ihåg att min Gobban med fick sår av detta förra året. Det har han inte fått förr. Mycket konstigt!

thilda-
0

Vi har bara pytte pytte pytte lite kvar.. typ nada.. såg de idag då jag var ute på en bil runda idag med min polare :) de var bara lite kvar inne i skogen på ett berg :)

muirab
0

Mycket mygg, knott, fästingar och flugor här. Vi använder Flusa på våra hästar. Funkar bra.

reddie
0

Strålande solsken och varmt idag så nu kom de till liv igen de små kräken. Tog ut Reddie på en liten betesrunda och sprayade sedan innan han fick komma in i hagen igen.

jen
0

#17 ja, det ser ut som exsem som spruckit.

vad smörjde du med då? Wambezi har jättemycket klåda i man och svansen efter behandlingen, jag har tvättat med grönsåpa och smörjt med helosan. Så jag hoppas att det ger sig snart