Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1589 ggr
Snuttan2
0

Definerar gångart

Jag hade en disskution här om dagen där jag och de andra två hakade upp oss på att vi inte riktigt kunde definera vad en gångart är och vad som gör gränsen emellan..
Är en trav i feltakt värkligen trav? För då stämer ju inte takten, vilket borde vara en av de definitationer som vi tänkte kanske är för att det ska gillas som en gångart? Man brukar ju bara säga att det inte är en ren trav då, men är det trav övht?

Någon som orkar hjälpa mig fundera lite, kanske har ngt bra svar, kan hjälpa mig slå upp det, vad som helst? :)

Kratern
0

Om en oren trav inte är trav…vilken gångart skulle det vara då? Det finns ju bara 5 att välja mellan.

Peppe
0

har inte foxtrotter eller va dom heter fler gångarter?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

Jag vet inte vad det skulle vara för gångart då, men om man skulle definera vad en gångart gör, efter takt (vilket jag först tänkte göra) så skulle det ju betyda att går hästen inte i rätt takt, så går den inte i den gångarten. - Vad för gångart det blir, vet jag inte, kanske inte finns något namn på det, mest eftersom det isåfall skulle vara ett mellanting emellan olika gångarter?

Foxtrotter har fler gångarter, finns många hästraser som har det ;)

Loa-bg
0

Ok, ta min ponny Casanova t.ex. Han har sladdrig bakdel, alltså han går orent bak och det är orytmiskt. Travar han inte då? Enligt min åsikt, klart att gångarten är trav! Sen att den är oren och orytmisk är en annan sak.

På dressyrtävling har det stått trav i programmet, ingen kan ju säga att jag rider fel gångart, men däremot i omdömet kan det stå att hästen går orytmiskt.

Har jag fattat helt fel av vad du menar, eller är jag helt ute och cyklar? :)

Snuttan2
0

Jag har ingen egen definering på gångart (jag är ute efter eran ;)) -  allt är bara olika funderingar på hur man skulle kunna eller definerar det, och jag kan inte hitta ngn definition som jag tycker håller riktigt…

Men om jag istället frågar: vad är det som skiljer en gångart ifrån en annan? - Vad säger ni då?

Peppe
0

takten….?

Snuttan2
0

Wikipedia "Gångart kallas de fyrfota djurens rörelsemönster." - Men det skulle ju betyda att hästar med andra rörelsemönster,s å som Loas häst inte skulle gå rent i gångarten, eftersom den inte behåller samma rörelsemönster? Och ser man på galopp så ändrar sig ju rörelsemönstret en hel del mellan olika typer utav galopp; gör det att terre-terre-galopp, kort galopp, ökad galopp och piruett galopp alla är olika gångarter? 

Skulle man definera gångart även med beats/sek., vilket vissa tydligen gör, så skulle isåfall kort galopp, ökad galopp och piruett-galopp, terre-a-trerre-galopp osv inte gillas som samma gångart, där har vi inte bara olika takt och fotförflyttning, vilket jag gärna först vill annvända för att definera en gångart…

Pratar man med vissa som är uppvuxna med mer amrikansk hästsyn så värkar de ofta skillja Gallop och Canter som olika gångarter…

Och ser man till mer amrikansk syn igen, så pratar de ofta om skritt, trav, galopp, canter, pass och fyrtaktiga gångarter, där alla fyrtaktiga gångarter värkar klämmas ihop tillsammans…

En utav mina favorit författare på nätet skriver bla det här om gångarter: "Patterns are repeated motifs, designs, cycles (gaits are cycles of limb motions) or templates."
Gör att en gångart kan se väldigt olika ut på olika hästar? Och hur känner man då igen en gångart på en häst till en annan?

Behöver jag skriva att jag är förvirrad? Jag har ingen egen definitation just nu, för jag kan inte hitta ngn som håller för mig…

Snuttan2
0

Peppe, menar du på att takten skulle vara det som definerar en gångart?

För då har vi ju problemet med galopp och de olika galoppsoterna eller vad man vill kalla dem, enligt en definitation enbart på takt, så skulle det göra piruettgalopp, ökadgalopp (de två kanske skulle bli samma? :S) och vanlig kort galopp till olika gångarter..? Och en oren trav, där hästen tappat takten, skulle göra att den alltså inte skulle gillas som att den gick i trav, vad kallar man det då..? - Jag tycker inte riktigt det fungerar heller…

Peppe
0

nej du frågade vad som skiljde gångarterna åt

Snuttan2
0

Aha.

Men hur tänker du då med taktfel i en gångart? Eller gångarter som kan ha flera takter, så som galopp som man kan rida i iallafall tre olika takter? :S

Snuttan2
0

Jag sitter å försöker slå upp förklaringar på nätet eftersom jag inte är hemma å kan slå i böcker, ska göra det när jag kommer hem..

Hittat en sida med Glossary of USDG Judging Terms som skriver detta om beat (takt) :"A footfall within a gait. A hoof, or pair of hooves virtually simultanosly striking the ground. By this definition the walk has four beats, the trot has two, and the canter three." Enligt den definitionen så blir en oren trav som råkar bli fyrtaktig, alltså inte trav, utan ***? Och piruettgalopp eller ökadgalopp som Är fyrtaktigt står det håller inget om?
Sedan står det under definitionen utav Correctness: "to the degree that it affects the purity or quality of the gait."

Pace: (på svenska borde det närmsta översättningen bli tempo? Eng. Tempo översätter jag till Pace)
"The variation within the gait; e.g., collected, working, lengthened, medium, extended. The variation in meters per minute occurs ideally because of the change in stride lenght, with no change in tempo. [NOTE: The FEI Rules for Dressage are at this time without any specific term for what in English (per Webster) is correctly called "pace." Further, the FEI translation of the French l'allure was "pace," rather than the more exact English translation of "gait".] "

Purity: "Correctness of the order and timing of the footfalls of the gaits."

Rythm: "The characteristic sequence of footfalls and phases of a given gait. For purposes of dressage, the only correct rhythms are those of the pure walk, pure trot, and pure canter (not those of amble, pace, rack, etc.). [NOTE: Rhythm is sometimes used mistakenly to mean tempo; this usage is not consistent with the correct English definition of "rhythm" (per Webster), nor with its normal usage in the music world.]"

Jag kan inte riktigt komma fram till exakt hur de förklarar en gångart fortfarande, men jag får det till att denna ordlista (USDF, jag är inte säker på vilka de är, gissar på ngt i stil med US Dressage Federation?) Ialalfall, hoppklipp utav hur jag förstår det.. (annvänder eng termer för att förvirra mig mindre)
En gångart ska alltså ha en bestämt rythm med bestämt fotfall (inte helt detsamma som fotförflyttning) (det jag vill kalla takt på sv). En häst som inte får fotfallet rätt, går inte rent (pure/correct), och går dvs inte helt och hållet i den gångarten.

Snuttan2
0

gaaaaah

Självklart dog FF för att den här datorn är f***ed up :(

Iallafall, sitter å läser mer ifrån min favo nätförfattarinna, som fö har doktoerat i biomekanik på hästar som jag inte minns fel.

"Gaits can be diminished in quality or damaged by overly active hands or a tense body. "

"Patterns are repeated motifs, designs, cycles (gaits are cycles of limb motions) or templates. It is this pattern match between the theoretical universe of mathematics and the actual physical world of gaits that allows us to have insights into their structure and function." 

Delar utav följande citat är delar utav citat ifrån La Guienere (stavningen är lite off..):"All sciences and arts have principles and rules, by means of which one makes discoveries leading to their improvement [perfection]. (och strikta regler ger ju att tex Loas häst inte skulle ses som korrekt?) ---
However, practice without true principles [as a guide] is nothing but routine, the fruit of which is a strained and uncertain performance, a false diamond which dazzles demi-connoisseurs who are more often impressed by the accomplishments of the horse than by the skills of the horseman. (jag krälar på marken, det är underbart :D - Snuttan anser ju att detta är vad större delen utav dressyrfolk som tävlar gör, se bara på det utmärkta exemplet med världskändis hoppryttare lånar storsvensk dressyrryttare/tränares häst och den bara byter i serier utav sig självt, inlärt mönster eller vad? Oskyldig och det underbara är att alltså även forskning å 1800-tals ryttare tycker detsamma som Snuttan ;)) From this comes the reason for the small number of well trained horses, and the lack of ability one sees at present in the majority of those who style themselves horsemen."

"This shortage of principles renders students unable to tell error from perfection. They have no other option but imitation; and sadly it is easier to descend into bad practices than it is [to devise, to learn] good ones."

MiaMaria
0

Ska lägga mig i den här diskussionen i morgon när jag kan tänka o förstå vad de står, engelska är inte riktigt min grejj o speciellt inte nu…

Snuttan2
0

Heja heja :)

Jag fortsätter sitta å småläsa mer ifrån min favo-nät-författarinna, men jag är trött å sönderstressad i huvudet så det går slött å jag måste våga mig på att köra å hämta min mor, med dött huvud, ehum, hur tror ni det gåt..? 

Jag har kommit till hennes ifrågställning som passar mig mkt bra: "So what identifies a gait? And what makes a gait a dressage gait?" 

Citat ifrån Neil Stephenson:
"---He had figured out that everything was much simpler if, like Superman with his X-ray vision, you just stared through the cosmic distractions and saw the underlying mathematical skeleton. Once you found the math in a thing, you knew everything about it, and you could manipulate it to your heart's content with nothing more than a pencil and a napkin. ---"

Lauth
0

Intressant Snuttan.

Jag är ju tekniskt skolad så jag skulle nog vilja beskriva gångarter som en vågrörelse med höjd och vågläng. Olika gångarter har olika bestämda intervall ex trav och galopp.

En oren eller icke taktmässig gångart skulle ge störningar i vågrörelsen antingen i höjd eller vågläng. Om man lyckas störa rörelsen så mycket att den faller utanför den bestämda intervallet ja, då har man bytt gångart.

Ex. trav och galopp

Traven och galoppens längd på vågen kan komma att överkorsa varrandra i avssende på längd (ökad trav och terre-a-terre) men aldrig i höjd (höjden får då avse en slags hastighet och längden en slags steglängd)

Eftersom man håller sig inom ett intervall med 2 av varrandra oberoende variabler så fångar man in vissa naturliga variationer avseende på gångartskaraktär osv.

Så ser jag nog på en definition av gångart..

Peppe
0

Jag har inte tänkt alls :) bara slängde in nåt

Loa-bg
0

#7 Men det är väl rörelsemönstret man ska följa, ska man följa takt finns det ju hur många gångarter som helst…

Egentligen, vad skiljer skritt från trav? Hur ändras rörelsemönstret? Det är ju inte riktigt så att man ökar skritten efter hand och sen blir det trav, du sätter igång traven direkt frpn skritten. Vad är trav?!

Jisses, Snuttan, haha, du sätter griller i huvudet på mig ;)

Mangis
0

#15 Det var en jättebra beskrivning tycker jag! Om man inte är öppen för variationer blir det svårt att hitta en definition som håller.

Peppe
0

#17 skritten är fyrtaktig och traven 2 takt

Loa-bg
0

Hmmm, ok, då fattar jag bättre iaf.   :)

Snuttan2
0

Jag har varit borta över helgen, men ska svara och fortsätta mitt svammel sedan när jag sovit å är klarare i huvudet igen :p

wewwa
0

Ojoj, jag kanske inte ska lägga mig i för jag kan inte mkt om sånt här… Men det är kul att läsa.. : )
Det är egentligen ganska konstigt att man säger oren trav, men kan det inte vara en trav som inte är ordentligt upptränad??
Eller hur förklarar man en oren trav??
Du får nog fortsätta snuttan för nu är jag mer förvirrad än innan jag läste tråden… haha ; )