huggorm..
vi satt här och diskuterade lite om huggormar.när jag ledde upp hästarna till sommarhagen igår så var det en orm där.katter tål ju huggormsbett.men inte hundar för då måste man ju åka iväg med dom direkt.hur är det egentligen med hästar??händer väl inte så ofta att dom får nått bett men om det skulle hända vad ska man göra då?

Dem kan väl bli ganska dåliga? En häst på ridskolan för ganska många årsedan blev ormbiten och den blev alldeles stel och svullen i benet så dem fick ta ut veterinär, kommer dock inte ihåg vad veterinären gjorde..
Vuxna huggormar som hugger sprutar inte alltid inn gift ens när dom biter. En orm betalar dyrt för att gjöra sitt gift och slöser inte med det, oftast låter dom bli spruta gift och biter enbart för att skrämma, eller dom sprutar inn bara en liten dos gift. Unga ormar och nyfödda ormar därimot har inte denna "erfarenheten" och kan va litegrann farligare då dom oftast i okunnighet tömmet giftblåsan när dom biter. det är inte ensbetydande med att nåt större dyr dör eller blir alvarligt sjuk direkt, en nyfödd giftblåsa är ju inte sådär stor fysisk..
Hästar är vad jag vet (jag kan ha fel) rätt tåliga mot giftet i sig själv, och dom väger ju litegrann (stompar ju mer i marken enn vad vi gjör, och stompar för att bli av med flugor) så oftast har huggormen slingrat i väg för länge sen innan hästen äns är innom hugg-håll
Dock vet jag inte helt vad man kan ha hemma för att hjälpa på huggormbett, har för mig att det finns (till katt och hund) nån tablett man kan ge dom om dom blir bitna, men minns inte säkert om det finns nåt liknande till häst.. jag skulle nog ringt veterinär bara för säkerhets skuld om min häst skulle bli orm-biten själv iaf :) bara för att rådfråga om inget annat.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag glor ner i marken när jag går i hagen eller tillochfrån hagen, funderar på att rida henne tillochfrån bara för att slippa möta en äcklig slingrande sak. för har jag aldrig flugit själv förr så lär jag göra det då, hoppas bara jango står till förfogande att ta hand om mig. för det lär väl bli henne jag flyger på.
jag är extremt rädd för ormar, så jag hoppas verkligen att hästarnas stampande gör så att dom försvinner, ska be jango stampa lite extra i marken nästa gång…
#3 Tror knappast du är lika rädd som jag… svimmade en gång på en djurpark…. Den ormen var orange/röd typ och 30 cm lång!

#0# Katter tål inte alls huggormsbett. Var har du hört det någonstans? Min ena katt höll på att dog pga huggormsbett. Men jag fick tag i en veterinär rätt så fort som hann ge motgift. Men det hängde på en skör tråd. Hjärtat tar stryk rätt så fort. Min systers katt har fått bett och var tvungen att åka till veterinär med. Så det är samma som med hundar. Ingen av dom tål ormbett.

Vår shettisåring blev biten i mulen, ansiktet och mulen svullnade, hon fick sprutor av vet, kommer bara ihåg att det var cortison.
(vi såg aldrig ormen,det var vet som sa det var ormbett)
5*mina katter blir inte så dåliga av ormbett.

#7# Hur många av dina katter har blivit huggormsbitna och var?
min kusins hund blev biten av en orm, förmodligen en huggorm, han dog. så det beror nog på var dom blir bitna, tror han blev biten i halsen…
ja och sen kan man ju ha tur att dom bits men att ormen inte sprutar inn gift med..

#9 Usch var det en liten hund?
njaäe, liten och liten, finsk spets, dom är ju inte jättesmå.
äh, skitkass bild på deras andra hund, min gosgris latte.

Vet en häst som dog av huggormsbett med. En stor ardenner.
Gejsa, ja jag har med hört om hästar som dött.. en hadde riktig otur, trampade ned i ett hål fylld med ormar på ett skogsbete.. :( Va sent på hösten med..
Men jag hör oftare om hästar som blir bitna och klarar sig enn ajg hör om hundar/katter som klarar sig. utan behandling frå veterinär altså
*forsöker komma i håg vad dessa orm-tabletterna het*

Ja, det är riktigt otäckt med ormar eg.
för två sommrar sen var det tre av våra katter som blev bitna.och det var över näsan typ.
jo… men fördel man har med hästar är att dom stompar ju i marken när dom går, i motsätning till katter :) så ormarnar brukar oftast slingra i väg och gömma sig :) så dess större häst… ;D *skall skaffa shire!!*
ja igår stampade jag som bara den i backlen så ormen ringlade så fint iväg.såg ingen idag iallafall.

#16# Och ni åkte aldrig till veterinär? Blev dom inte ens svullna i ansiktet då? Måste nog säga isf att ni hade eller rättare sagt katterna hade tur att dom inte dog. För dom är precis lika känsliga som hundarna när dom får bett.
jo lite svällda.vi har aldrig behövt att åkt med en enda katt.inte ens när jag bodde hemma.och alla katter har överlevt.så jag måste väl ha haft tur då.

Att få ett bett i ansiktet kan ju tex göra så att dom får andningssvårigheter också.
Ja, ni måste ha haft extremt tur.
det är nått lustigt, att ormtabletter, hah, alltså tabletter mot ormbett inte finns receptfria här i sverige.
en kompis till min pappa köper alltid sånna tabletter i finland, dels för barnen, man vet ju lixom aldrig, plus att hennes man är allergisk emot getingstick ect.
Vad jag vet tål varken hundar, katter o hästar huggormsbett…
Jag är skiträdd för ormar… uhh