Få mer pannlugg :P
Finns det något att göra åt Crows fjuniga pannlugg? Han verkar ha fått taglet tilldelat bakifrån; tjock svans, helt ok man och så tog det slut när det skulle till pannluggen :P
Just nu försöker jag ha den flätad för att se om det sparar på den (medel-hård fläta). Jag har stubbat manen innan men aldrig pannluggen.. fast den kanske växer ut jämnare om man gjorde det.. ;) Har inte hållt den flätad tidigare så det beror inte på det heller.. fast den kändes lite tjockare i vintras, som om han fällt den med vinterpälsen nu.. :/
Försöker dra fram så mycket av manen det går för att den ska verka tjockare..men det funkar ju inte riktigt heller :)
Så, några tipps på att få den vettig i tjocklek? Taget på resten av honom är som sagt tjockt och fint (för att vara en varmblodig häst då, går ju inte att jämföras med Dackes man, även om svansen nog är lika tjock på bägge ;) )..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Haha min prins har också tunn pannlugg.. fast på honom är allt tunnt, även manen och svansen. Jag vet inte riktigt vad du kan göra. Kanske testa att ge honom b-vitamin?
heeh, tack för tipset, men det dick han tidigare utan resultat :) Bara skumt att resten av taglet är bra..
Är ju genetiskt, vissa hästar får helt enkelt ingen vettig pannlugg, medan andra får lite väl mycket istället.
Låt bli att kamma den är väl ett tips, då slits den iaf inte ned mer.
Min häst har nästan lite väl mycket pannlugg, får ofta höra att jag måste fläta den så att han kan se nåt.. Kammad så går den ned till mulen, men jag försöker att inte kamma den så ofta. Och efter jag slutat kamma den så mycket blev den tjockare än innan.
Ja pannluggen är ju väldigt olika…
Det tycks knappt hänga ihop alls med varken man eller svans… Den ena ponnyn här hemma har GRYMT tjock svans, men manen är bara några fjun (det kan inte ens kallas man, det är som om fölmanen bara blev 1 dm längre typ), pannluggen är typ obefintliig.
Helsystern har en normal svans, "kort" men väldigt tjock man (tänk typ islansdhäst), väldigt liten pannlugg även om det är något där i.af.
Pappan till dessa har extremt tunn svans (man ser "rakt igenom" den) men har däremot lång fin normaltjock man och pannlugg ner till mulen. Mamma har normaltjock och lång man och svans, men med de där fjunen i pannan…
Ingen av våra hästar borstas i man/svans alls i princip. Brukar klippa svansen så de inte trampar på den bara.
Det enda tipset jag kan ge dig för att få liiiite mer pannlugg är att kamma fram lite av manen, så att grimman/tränset ligger och skaver på manens tagel när det sitter på, och att den del av pannlyggen som sitter precis under huvudlaget blir oskatt och kan användas som riktig lugg typ… Utöver det kvittar det nog tyvärr vad du än gör!
Hakuna matata!
Tack för tipsen :)
Kammar sällan, men nu när den hålls flätad kammar jag igenom när jag flätar om (1-2 veckor emellan). Flätar fam så mycket av manen som hade klippts om man klippt snagg på pålle, i en inbakad fläta. Så huvudlag oh grimma sliter på det, för övrigt har han sällan grimma på och bara huvudlag vid ridning :)
Kanske ska transplantera lite hår från svansen? :P
Vilken frisyr är snyggast på en häst utan pannlugg?