vad göra med torra hovar?
min foderhäst har rätt torra hovar, i sommar kommer han säkerligen få sprickor om inget görs åt det. det är pga att hagarna är så torra och verkar bestå av ngt jord-sand-lera. om det är blött är det riktigt blött och är det torrt så är det dammigt torrt. men iaf vad kan man göra åt torra hovar? vissa säger att man ska låta hästen stå i fotbad men vatten torkar väl eg. ut? på människor gör det iaf det men det är väl en helt annan sak. och ska man använda hovfett el ngt sånt, el är det dåligt precis som tex torra läppar-lypsyl-torrare läppar. jämför med oss igen….

min har fått jätte torra hovar nu,jag köpte hovolja på ÖB.. Det är faktiskt super bra!!!

ok ska kolla på det då. hovslagaren kommer på måndag också(hon bryr sig inte om röda dagar hon!) så får jag väl höra med henne också.

Att vattna på hästens hovar med slang eller i hink ger inte mycket då det är alldeles för kort tid som hästen har fötterna i vatten.
Det finns tofflor i tjock filt som man blötlägger och sätter på runt hoven och som hästen får ha på sig under natten som gör susen.
Tofflorna köper man i travsportbutiker (så har du en travbana någon stans där du bor så finns det säker en butik där).
Min gamle fick lätt stenhårda snustorra hovar på sommaren pga för lite väta i marken om det var regnfattigt och min hovis rekomenderade att jag skulle köpa tofflorna, vilket jag gjorde och dom gjorde underverk med hovarna :o)
Oljor och hovsalvor täpper igen hovens porer så den inte kan ta åt sig av fukten och effekten blir motsatsen.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Köp rypsolja och blanda med pepparmynta så har du världens bästa hovolja!

#4 det kanske man skulle prova:) Bra tips
#4 menar du raps olja??isf ska ja nog prova d:D

Man tar vanligt majsolja eller annan matolja och stryker på kronranden varje dag så blir hovarna bättre. Men inte över hela hoven då täpper man för hovarna. Så har jag gjort på min gamla häst enl min förra hovslagares inrådan. Det har fungerat bra. Dom är bättre nu efter flera månaders strykning varje dag.

dubbelt
#7okej mkt bra råd ska testa d:D

för tillfället så låter jag honom stå i vattenbad i ca 20-30 min varje dag efter ridning o så. ska höra med hovslagaren på måndag vad hon tycker och tänker. ska testa det med olja på kronranden fram till dess också, blir ju bara 3 dagar men ändå…

#10# Det är för lite med 20-30 minuter. Isf är det några timmar som behövs om det ska göra verkan. Vad jag har hört iaf.

När min gamling kom hade han hovsprickor, hovslagaren rekommenderade då att massera in kronranden med helosan, nån gång per dag. Gjorde så o det funkade alldeles utmärkt! Sprickorna växte bort med tiden o han fick jättefina hovar.

Jag gör som Gejsa #7

#11 ok, men tar hovarna istället skada av att stå där den lilla tiden? jag ska iaf smörja in kronranden som du sa innan

#14# Nej, det är klart att hovarna inte tar skada av vattnet. Men det gör ingen skillnad om man säger så. Det är bara en massa extrajobb för dig.

jag är mest imponerad av att man lyckas få hästen att stå stilla så pass länge :D

Peppe får normalt sett inte torra hovar, men är det väldigt torrt ute och han får stå i stallgången väldigt länge (betongen drar åt sej fukten på bara 10-15 min) så brukar jag hälla vatten på golvet så betongen inte tar av hovarnas fukt så att säga.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#16 mina korta 20-30 minuter är det inte så stora problem med. iaf inte när man har mutor och grimskaftet att leka med.

#6 nej rypsolja
torskleverolja är väldigt bra, finns att köpa på granngården eller apoteket
våran gammelman i stallet har en hovspricka, den har suttit i flera år, och växer inte bort, han är pensionär nu pga sprickan, den växte ut en liten stund, sen kom den tillbaka.
tror ni att det skulle kunna funka med helosan som sungria säger ?

Olja som olja bara det inte är motorolja. haha
Min gubbe har torra och spruckna hovar nu, antagligen pga leran i hagen. Aldrig haft problem med spruckna hovar på våren, bara om sommaren. Men han har aldrig gått i en sådan gyttjig hage förrut heller =(
Smörjer den varje dag med olja, ÖB oljan just nu. Har Effos hovsalva på sprickorna. Har alltid boots fram i hagen, nästan året om.
Har provat tofflor, men det funkar inte på min pålle.
jag har fått höra av hovslagare att man ej ska smörja in torra hovar med fett, utan använda bara vatten. just som CBA säger så täpper oljor och fett igen porerna i hoven.
jag vet att en del brukar blöta upp en ordentlig gegga kring badkaret i hagen för att hästen ska blöta ner hovarna ett par ggr under dagen.

#24# Nej, jen man ska inte olja in hela hoven. Utan bara på kronranden annars täpper man för hela hoven så den inte kan andas.
#25 jaha, att smörja kronranden bara… stimulerar det hovväxten eller nått?

Har ingen aning. Jag och flera med mig (som du kan läsa i tråden bl a) gör ju så och hovarna blir mycket bättre efter ca en månad eller två. Min förra hovslagare rekomenderade det. Trodde inte att det skulle fungera om jag ska vara ärlig. Men det gör det. Gobbans hovar är mycket bättre.
#27 Smörjer bara in sprickorna och kronranden, ej hela hovarna.

#28# Ja, just det. Så gör jag med och många med mig. Det var jen som frågade Lyrik. *ler*

#3 Nej, det täpper inte igen hovens porer, iaf inte min hovolja. Där står det tydligt; PEDOCAN-hovolja vårdar hoven på ett speciellt sätt genom att den tas upp av hornskiktet och därigenom inte täpper till hovens porer. :)

elastic hoof är jättebra. :)

#30# Men du står väl inte och smörjer in hela hoven med det?

enligt min hovslagare så finns det inget annat än fotbad som hjälper. fetter täpper igen porer så att hoven inte kan ta upp näring. så det blir nog fotbad som gäller i fortsättningen. dessutom så sa hon att det kvittar hur bra hovkvalité en häst har som går i våra hagar för marken är snustorr när den är torr och världens lerpöl när det är blött.

#33# Men hur ska man låta en häst kunna stå still i en balja med alla fyra fötterna i ett par timmar?
Och det täpper inte till om man sätter det på kronranden. Det är inte HELA hoven som man ska sätta på något. För då täpper det till verkligen.

#32 Nej, jag har det på kronranden, och på småsprickor :)

#35# Bra! Många som köper hovolja tror nämligen att det är bra just för att det är speciell hovolja. Och bara för att det är hovolja så kan man sätta på det på hela hoven. Men man ska inte göra det.. Jag har gjort det några ggr bara. Det är vid permieringar och tävlingar. Annars blir det bara kronranden.

#36 okej :)
var inne på bukefalos och kollade på en gammal tråd från 2004, och där var det samma sak som här; olika åsikter om vad man skulle göra för torra hovar. Men de som man köper i hästsportbutiker, de får väl inte skriva att de ger hoven fukt, om det inte gör det? eller?

#37# Det säljs mycket som inte stämmer i ridsportbutiker och hästmataffärer.
Om du tex läser på en påse med kraftfoder. Då står det att det är bra att ge ca 1-2 kg ponnyfoder till en normalt hö. Vad är normalt hö för dom? Det är ju en stor skillnad på olika hö. En del analyserar inte utan tror att dom har ett normalhö. Så kanske dom i själva verket har ett jättehögt värde i höet och ger kanske 2 kg ponnykraftfoder. Vems fel är det då? Ett exempel bara.
Olika bantningsmedel finns det. bla tabletter så man blir mätt. Vems fel är det om du äter det och du inte går ner i vikt? Förstår du hur jag menar? Att det säljs hur mycket som helst som inte är bra varken för hästar eller människor. Man måste använda sitt sunda förnuft och tänka efter om det verkligen är bra osv.

Nu fick du mig verkligen att tänka om, nu fattar jag vad du menar… :) Ska tänka mig för lite mer nästa gång jag köper saker till Hotten.

#39# Bra! 
#29 Nu får Lyrik Enzion Hoof Food i maten sedan i lördags, får full dos (3 mått) nu i en månad, sen går man ner till 2 mått en månad, underhållsdosen är 1 mått.
Han har ätit biotin i 10 år nu, kiselgur har han fått i 2 år.
Få se om Enzion funkar bättre på honom.
Oljar in hovarna (sprickor +kronrand) varje dag. Har boots fram i hagen för att minska tappskorisken.

#42 Enzion har Fontane också och idag får jag domen av hovslagaren om det har hjälpt något….spännande!
tänkte på det du skrev att du har boots i hagen….bara ett råd…tänk på om det e lerigt i hagen att du stänger in ev lera som kommer innanför bootsen och han lättare får mugg…. *bara en liten snäll tanke från mig till dig*
#43 Min kompis kusar blev ju bättre av Enzion.
Ser alltid till att han har rena boots på sig, har många "ombyten". Ser även till att spola/tvätta av hovar och ben varje dag. Inga problem alls när det var som allra geggigast i hagen, nu har det äntligen börjat torka upp i hagen. Är bara geggigt i en hörna i hagen - men där har stallgubben planat till med traktor, så där torkar det upp snart, OM det fortsätter vara varmt och soligt.

#44 vad skönt…. jobbigt med leriga hagar-. våra börjar med torka upp nu äntligen.
jag har också hört att Enzion ska vara säkert kort…hoppas de gäller Fontis med…;;))
#45 Min hovis hade dåliga erfarenheter av Enzion. Vet ej vad han menade.
Det är ju bara min plånbok som drabbas. En burk Enzion kostar med moms 460 kr på Bole. Billigaste stället än så länge?

Jag har iaf hört att det ska vara bra. Men har inte köpt det själv till mina hästar. Blir för dyrt när man har 4 st.
#47 Kan ju höra med honom vad han menar. Han kommer först den 5:e maj och skor Lyrik.
Han tyckte att jag skulle prova iaf. Skadar ju inte.

Vänta nu, ska man smörja in hovarna på kronranden varje dag? För det gör inte jag…
#49 Jag gör det iaf =) Ibland 2 gg/dag, innan och efter promenaden.

OKej :)
Så man ska INTE smörja HELA hoven utan bara kronranden?

#52# Precis så ja!