Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1476 ggr
examynia
0

galopproblem

de är så att min häst är framtung(håller på att träna bärighet osv) å när man ska fatta galopp så rusar han gärna in då han inte kan bära upp sig.. men de funkar efter ett tag så de tränas för fullt… men till problemet..

rider vi i paddocken så fattar han båda galopperna … flyttar fram innerskänkel å fattar galopp( om man använder innerskänkel så blir de väl den galoppen som blir? alltså är vänster skänkel innerskänkel så blir de väl vänster galopp? har hört så olika där faktiskt men rätta mig om jag har fel för de behöver redas ut i såfall:-P)

MEN om jag är utanför ridbanan.. å ska fatta galopp så fattar han vänster relativt direkt å bra.. håller in honom lite för att han inte ska rusa.. sitter till å ger skänkel.. inte klockrent men ändå bättre än innan.. men om jag gör på samma sätt för höger galopp så tar han vänster.. iaf vad jag kan känna å se.. har lite svårt att se å känna om jag ska vara ärlig.. men de borde ju kännas olika iaf å jag tycker att de känns lika dant när jag fattar höger..å ser ut som vänster om jag lutar mig framåt för att se lite framben

finns de nån som har nåt tips på hur jag ska träna höger galopp i skogen.. eller ja.. utanför banan helt enkelt..

[Moa-]
0

Ett enkelt tips att får "rätt" galopp även vid uteritter är att ställa hästen lite även när du rider på rakt spår, det underlättar för hästen att ta "rätt" galopp, på samma sätt som det på banan är enklare att fatta "rätt" galopp i ett hörn.

examynia
0

hmm smart.. de har jag ärligt talat inte tänkt på:P men de går att testas… dock är de hans "svåra" sida att ställa:S  men som sagt ska testa=) men har du nåt tips på hur man ser elelr känner o de rä rätt galopp?.. tycker de är skitsvårt:S

[Moa-]
0

Nej, det är något som man lär sig att känna, hur kan inte jag förklara, ser det gör du ju om du lutar dig fram lite och kollar på bogen hur benet förflyttar sig. Hade jag varit du och haft en någorlunda lugn häst (eller kunnat låna en sådan) så sitt ned ordentligt på sittbenen, luta dig lite bakåt och blunda så du verkligen känner hästensrörelser, börja i skritt och sedan trav och galopp.

Lycka till med er träning! =)

examynia
0

ja asså jag känner ju när han galopperar.. men eftersom att jag mest ridit i skogen så har de blivit automatiskt att jag tagit vänster galopp å tänker jag att jag ska ta höger så känns de likadant. men ja de är väl nåt vi får öva på helt enkelt hehe

Uss
0

Inner sida/skänkel/tygel osv är den sida som hästen är ställd åt, dvs oftast in mot mitten i paddock/ridhus. Normalt fattar man samma galopp som det varv man rider i och det är egentligen ganska självklart att den sida som hästen inte vill ställa sig åt är svåraste galoppsidan och om hästen får välja så väljer den den andra galoppen ;D

Min pålle vill gärna ställas "utåt" i fattningen, för att få fram bogen, i vart fall vill han INTE ha matte hängande i galoppsidans tygel ^^ så kan det vara så att du har för mycket stöd i innertygel?

Om du tänker på hur din höft rör sig så känner du vilket framben som "går före". Känns det… orytmiskt och som hästen vill "trycka upp" dig ur sadeln är det korsgalopp ;p

examynia
0

okej för de är ju som sagt ute i skogen som är problemet med galoppen.. i paddock så tar han rätt för de har jag haft folk som kollat..

å jg vet hur hästen är ställd osv:P bara de att många säger olika i med med hur man gör galopp skänkel men då gör jag rätt då iaf så då är de problemet löst:P men spm sagt får försöka ställa honom ute åxå kanske får vara övertydlig å se om de funkar

Uss
0

Om du inte ställer honom när ni är ute så är det därför ;D Han väljer bara det som är bekvämast.

Tänk dig att du tittar på hästen ovanifrån när den galopperar - den är liite svagt böjd åt galoppsidan. Om du inte ställer och visar vilken sida du vill använda så bestämmer pålle.

Även om min pålle gärna vill vara ställd utåt, så måste jag forma hans kropp inåt, med innerskänkeln. Jag försöker dock inte att ställa utåt, utan bara hålla stöd på ytter och ge fri innertygel, då kör kan fram innerbogen (och ställer sig utåt) och fattar "rätt".

Just det, tajmingen är viktig; skänkeln ska komma just som inre bakbenet ska sättas ner, då tar han i lite extra och sätter benet längre in under sig och rullar över i galopp, kommer du lite för sent med impulsen KAN han inte fatta utan väntar till "nästa" läge

examynia
0

okej så dom lyssnar helt enkelt inte på om man bara gör skänkeln?:S hmm fast är väl individuellt de med;P

ahaaa hmm okej.. de är inte spå lätt haha har haft lätta hästar förut men denna mannen är lite svårare.. men alltid kul nä rman har nåt att jobba med så länge man vet hur man ska göra:P men tack då vet jag vad jag ska jobba på iaf:P

Uss
0

Förstår inte vad du menar att dom inte bara lyssnar på skänkeln? Du kan lära din häst att galoppera när du applåderar om du vill, men för att underlätta för hästen att begripa vad den ska göra bör du inverka på ett sådant sätt att hästen "av sig självt" väljer galopp. När ni upprepat det ett antal gånger så "kan" hästen det. Sedan kan man lägga till en signal som inte alls har med det hela att göra och till slut förknippar hästen signalen med galopp.

Hästen måste ha "rätt" balans för sin gångart, bl.a för att fatta galopp och det KAN han bara om inner bakben är i luften.

examynia
0

jo men va de jag menade.. att de är de jag är van vid att dom lysnar på bara skänkeln.. men de är nog inte min häst van vid så vi har ju lite att jobba på som jag skrev