någon annan som gör detta?
träna hästen att gå lös efter dej när du e ute å går….? så kul att man ser att man har hästen fulla förtroende… el nån som träna att hästen ska lasta sej själv??? så kul när man ser framgång tycker jag! inom allt förståss……… kram på alla!!!!! älskar mina pållar :-)
jo, jag har ofta min lös i stallet och ibland ute….
såå härligt när man har den kontakten med hästarna

de kortet e sött….
Jo, men det är mest min lilla dotter som aldrig sätter på varken grimma eller grimskaft på sin Isa. Går hon så går hästen efter på lagom avstånd, springer hon så gör hästen också det. I detta fallet kan man tro att det finns ett det finns ett osynligt grimskaft. Jag har en filmsnutt i datan någonstans… Ska se om jag hittar den så lägger jag ut den. Min Nalle är som en gammal trogen hund, vill jag så behövs inga tillbehör när jag ska leda honom.
Vad underbart :)
min lilla tjej gör allt som jag vill åxå, hon är som en liten bustjej, hon är alltid uppmärksam på en, följer efter, och kan busa och leka med en, en fin liten tjej (har föressten börjat fundera på att ha kvar henne)
Jag har dragit pulka o skidor efter min häst men har aldrig riktigt förstått mig på hur man fäster det rätt, så det har blivit lite si och så med den saken.
I vad och på vilket sätt fäster ni det?

har man en tolksele ska man egentligen inte fästa de alls men jag binder i det repet istället å kör själv me tömmar….
Men om man inte har en tolksele då? För det har jag inte…

vad har du på då? en lång lina ska fästas i på samma ställe som vagnen å det ska man hålla sej i där bak sen en som rider egentligen, men så gör ju inte jag he he
Jag har en vanlig tävlingsele som jag brukar fästa repen i som går till pulkan. Ett annat problem är att man sitter väldigt nära bakom hästen för tyglarna räcks inte till annars.

Min gobban går ju efter mig. Springer jag så travar han bakom mig. Tvärstannar jag så stannar han utan att gå på mig. Går jag runt honom så går han också runt i cirklar. Säger jag upp, upp så reser han sig på bakbenen. Säger jag tack så tar han fram hoven. När vi ridit går vi in utan att jag håller i honom och så går han längst in i stallet och vänder själv. Ställer sig där vi binder upp dom. Ja, gobban är verkligen en speciell häst. En riktig cirkushäst eg. Jag älskar verkligen denna häst. Och kan ni tänka er! Jag har inte tränat honom till det. Han gör det av egen fri vilja. Däremot har jag försökt med lite NH med min fjording Gejsa men det gick sisådär. 
Hmm, först nu ser jag att jag har skrivit i fel tråd. Ups

He, he tyckte också att det var konstigt att du inte startade en egen tråd ang tolkning. Men jag tänkte att vi brukar ju hoppa in med annat ibland så…..
Det finns ju en ny tråd ang tolkning, det var meningen att inlägget skulle dit. Nåja, nu får de väl vara så här då.
Vad Gobban hörs härlig! Vad sött när den "ger tass".

Ja! Det var en inackordering som hade lärt sin häst detta. Ville också pröva med Gobban. Hade en morot framför honom och visade. Sedan sa jag tack några ggr då lyfte han den och då fick han moroten. Nu fattar han oftast direkt vad jag menar. Men jag får inte hålla på för ofta för då börjar han tigga i stället. *ler*
Kanske jag borde börja träna med finnen
. Isisen är så känslig och nervös med allt som gäller hennes ben och hovar så med henne skulle det inte väl löna sig.
Lite som att träna en hund

Gobban är jättlätt att träna. Däremot Gejsa går inte alls. Hon bara står där som ett fån.
Ska pröva med min Fille och Sorro sedan. Dom kommer nog att fatta galoppen också. hi hi
Jag äger ett enda ledrep och det har jag när jag tränar "nya" hästar. När jag tar ut och in mina hästar behövs inga rep. De går efter mig ALLTID och inte bara mig utan samma gäller när stalltjejerna är här.

jag förstår inte hur ni vågar. det kvittar hur väldresserad hästen är och hur mkt den litar på er. det kan hända ngt som gör att hästen blir stressad..

#20 jag håller med dig, för mig är det för stor risk att hästen blir häst och en olycka kan ske. När jag testar gränserna på min häst och tränar kommunikation, lösta då är jag alltid på inhägnat område. Klart jag har en hingst på två år och skulle han komma lös, eller vilket ofta händer hos oss att granens ston kommer ner. Ja då är han hingst trots allt, om jag leder honom i led rep eller om han är lös det är bara en fråga om extra säkerhet inte om min kommunikation med honom.
Kiara, har jag också led rep på när jag går i skogen även om jag inte skulle behöva det. Jag behöver inte utmana ödet för det.

Håller med er, lisette och kiara. Ser ingen anledning över huvudtaget att gå med hästen lös efter vägen. Alldeles för många risker med det.

Jag går inte ut och går med Gobban på detta sätt. Det är på ridbanan och när jag går upp till stallet eller från stallet till ridbanan.

det var ju skönt att se folk som håller med mig… =)
men det måste vara härligt att hästen har ett sådant förtroende för en att den följer en vart man går och lyder ens minsta vink.

Hade jag velat ha en knähund så hade jag köpt det istället 

jo de e väl klart! men jag vill inte ha någon knähund utan en knähäst!!! *ler*

Men hallå Shirley…ser jag fel eller…jag tycker det ser ut som Toppen går FÖRE dig, det e väl bakom du lärt de att gå….
…kanske missuppfattar nåt nu…

nu e du lite dum… he he jag går ju framför å ta kortet! de e johanna å fabbe där bak

OJJJ…jag tänkte väl att jag missupfattade något….sorry
…du ser så dum man e ibland…hihi

Mitt varmblod släpper jag ibland ensam in från hagen. Och så brukar jag nu i vinter tid säga åt henne att stampa ur hovarna i gången innan hon går in i sin box och det gör hon faktiskt. hihi
Men hon får inte göra så jämt, men ibland så blir det så om alla tre står och ska in samtidigt så kan jag släppa in henne ensam först för de andra två törs jag inte göra så med.
Mén jag skulle aldrig våga göra det utefter vägen. hualigen finns ju så mycket som kan skrämma dem.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars